۱۳۹۴-۱۱-۱۸
پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران
پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران
صرف وقت بسیار برای یافتن مشخصات یک کتاب و فقدان اطلاع از محل نگهداری یک منبع کمیاب، با وجود کتابخانه‌های عمومی و تخصصی متعدد در حوزه دانش‌های مختلف، از جمله مشکلاتی است که بیشتر دانشجویان و دانش پژوهان، آن را تجربه نموده‌اند.
توجه به این نکات، ضرورت انسجام بخشی اطلاعات و اطلاع رسانی در عرصه کتاب و کتابخانه را هویدا نموده، تلاش برای حل این مشکلات، گامی بلند در تولید علم به شمار می‌آید. پایگاه اطلاع‌رسانی کتابخانه‌های ایران توسط مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، به منظور ارائه یک‌جای اطلاعات کتابخانه‌های ایران در اینترنت برای دسترسی سریع محققان به این اطلاعات، راه اندازی شده است. مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث، بر آن است که با ارائه این خدمت، قدمی مؤثر در دستیابی محققان به منابع پژوهشی بردارد. این موسسه، ضمن دعوت از تمامی کتابخانه های ایران در به اشتراک گذاردن فهرست مدارک خود، تلاش می‌نماید تا محققان و دانش پژوهان را در دسترسی به منابع کتابخانه‌ای مورد نیازشان یاری نماید.
اهداف
  • اطلاع‌رسانی در باره کتاب و مراکز نگهداری آن در سطح ملى
  • انسجام بخشی اطلاعات و اطلاع رسانی در عرصه کتاب و کتابخانه
  • طراحی پایگاهی فراگیر با قابلیت یکپارچه سازی اطلاعات غیر منسجم کتابخانه‌های گوناگون
  • ارائه یک‌جای اطلاعات کتابخانه‌های ایران در شبکه جهانی اینترنت برای دسترسی سریع محققان به این اطلاعات
  • دسترسی کاربران به اطلاعات کتابخانه‌های تخصصى، دانشگاهی و عمومی کشور
  • آشنایی دانش‌پژوهان با کتابخانه‌ها و خدمات مختلف آنها
بخش های مختلف سایت
جستجوی پیشرفته و فهرست کتابخانه ها، دو بخش اصلی سایت به شمار می ایند
  • چستجوی پیشرفته
در این بخش، منبع مورد نیاز از طریق عنوان، پیدیآور و موضوع و علاوه بر اینها از طریق سایر اطلاعات و با انتخاب نوع کتابخانه و مکان آن قابل بازیابی است.
  • فهرست کتابخانه ها
در این بخش فهرست کتابخانه های موجود( کتابخانه هایی که اطلاعات خود را در سامانه سایت درج نموده اند) با انتخاب استان و شهر محل استقرار کتابخانه و نوع آن قابل دستیابی است، در این بخش نوع و تعدا مدارک کتابخانه ها گزارش شده است، همچنین شناسنامه ای حاوی اطلاعات جامع کتابخانه ها با کلیک بر روی آیکن مربوطه قابل دستیابی است ، علاوه بر آن جستجوی منبع دلخواه با کلیک بر روی آیکن مربوطه از طریق فیلدهای عنوان، پدیدآور و موضوع میسر می باشد ، فهرست الفبایی و درختواره موضوعی منابع موجود در کتابخانه ها نیز جهت آشنایی بیشتر کاربر با کتابخانه ورد نظر و موجودی منابع آنها میسر می باشد.
“پایگاه اطلاع‌رسانی کتابخانه‌های ایران» در راستای رسالت ارائه خدمات به محققان و دانش پژوهان اقدام به راه اندازی بخش قفسه مجازى برای هر یک از کتابخانه‌ها می‌کند. با استفاده از قفسه مجازى این امکان برای کاربران فراهم می‌شود تا منابع موجود در یک کتابخانه را به صورت مجازی در قفسه‌های کتابخانه مشاهده و مرور نمایند دسترسی به قفسه مجازى، امکان دستیابی به منابع مرتبط و هم موضوع با منبع مورد نظر را برای محققان فراهم می‌آورد. استفاده از این قابلیت امکان مشاهده هر منبع در قفسه کتابخانه به شکل مجازی را فراهم آورده و آشنایی با کتاب‌های جدیدی که مخاطب هیچ اطلاعاتی از آنها ندارد را برای شخص به وجود می آورد. شرط بکارگیری از این قابلیت، برخورداری کتابخانه از یکی از انواع رده‌بندی‌های رایج چون کنگره و دیوئی است. به این ترتیب کاربران پس از جستجوی یک منبع در چنین کتابخانه هایی می‌توانند تمام منابع قبلی و بعدی مرتبط با آن را در قفسه مجازى مشاهده و پیمایش نمایند.
آدرس پایگاه www.lib.ir
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید