سعدی شیرازی در کتابخانۀ وزیری یزدسعدی شیرازی در کتابخانۀ وزیری یزد
۱۳۹۸-۰۱-۳۱
سعدی شیرازی در کتابخانۀ وزیری یزدسعدی شیرازی در کتابخانۀ وزیری یزد
کتابخانۀ وزیری یزد، تعداد 70نسخۀ دست‌نویس و چاپ‌سنگی از آثار سعدی شیرازی را در اختیار دارد .

به گزارش روابط‌ عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس‌ رضوی، کتابخانۀ وزیری یزد، از غنی‌ترین کتابخانه‌های وابسته به آستان قدس رضوی، 70 نسخۀ خطی و چاپ‌سنگی آثار سعدی را در خود جا داده است. رئیس کتابخانه و موزۀ وزیری یزد با اعلام این خبر گفت: نفیس‌ترینِ این مجموعه، اثر دست‌نویس کلیات سعدی با 13 مینیاتور مذهب و مرصع، از شاهکارهای ادبی دورۀ صفویه است. محمدرضا ملک‌ثابت تصریح کرد: این اثر دارای 225 برگ‌ است و به ‏خط نستعلیق کتابت شده است. وی افزود: کاغذ این نسخه از نوع سمرقندی است و عناوین و نشان‌ها به شنگرف و زر تحریر شده است. این اثر دارای سه سرلوح مذهب و مرصع، تمام صفحات دارای جدول‌کشی و جدول داخل متن به زر، تحریر مشکی و زنگار است که به دست ابوالقاسم ملکی یزدی اهدا شده است.

ملک‌ثابت به نفایس چاپ‌سنگی این مجموعه اشاره کرد و اظهار داشت: کلیات‌ سعدی به خط نسخ و به قلم محمودبن علی‌نقی شیرازی کتابت شده که در سال 1335 قمری در مطبع مظفری بمبئی در 432 صفحه در قطع وزیری چاپ شده است. وی از نسخۀ چاپ سنگی گلستان سعدی به عنوان یکی دیگر از نفایس چاپ‌ سنگی نام برد و گفت: این اثر به خط نستعلیق در سال 1290 قمری در مطبع حیدری بمبئی در 432 صفحه و در قطع وزیری چاپ شده است.

وی ادامه داد: نسخۀ چاپ‌سنگی بوستان سعدی که در سال 1304 قمری چاپ شده، یکی دیگر از نفایس چاپ‌ سنگی آثار سعدی شیرازی است که به خط نستعلیق در مطبع مصطفایی شهر لکهنو در 229 صفحه به قطع وزیری چاپ شده است.

گفتنی است کتابخانۀ وزیری یزد، بیش از 1800 نسخۀ خطی و افزون بر 5هزار و 400 کتاب چاپ‌سنگی را در خود جا داده است و این درحالی است که تعداد 507نسخۀ خطیِ آن را آثار ادبی دربر می‌گیرد.
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید