بررسي سبكي رمان خيابان بهار آبی بود بر اساس نظریه نقش گرای هلیدی و متیسن (2004)
۱۳۹۸-۰۴-۳۱
با استفاده از دانش سبک شناسی مبتنی بر دیدگاه زبان شناسی نقش گرای هلیدی و متیسن(2004) که در آن نقش و معناهای زبان را به سه دسته ی اندیشگانی – بینافردی و متنی تقسیم نموده اند .

بررسي سبكي رمان خيابان بهار آبی بود بر اساس نظریه نقش گرای هلیدی و متیسن (2004)
استاد راهنما: دکتر سعید غنی آبادی
استاد مشاور: دکتر سید محمد حسینی معصوم
نگارنده: محمد حسن خدایتی خلیل آباد؛ دانشگاه پیام نور مشهد.- 1396.
شماره ثبت:5852633
چکیده
توجه به نقش و کارکرد ویژگی های سبکی خواننده را در درک و دریافت عمیق تر و بهتر متن و دستیابی به شناخت ذهنیت و اندیشه پدید آورنده ی آن کمک شایانی می نماید.این پزوهش با بهرگیری از فرایندهای معرفی شده در زبان شناسی نقش گرا که کارکرد نقش و معنا را مورد مطالعه قرار می دهد به تحلیل سبک شناسی متون بالاخص ادبیات داستانی و سازماندهی آن متن. با استفاده از فراینده های بکار رفته می پردازد.
در این پژوهش نگارنده سعی دارد با استفاده از دانش سبک شناسی مبتنی بر دیدگاه زبان شناسی نقش گرای هلیدی و متیسن(2004) که در آن نقش و معناهای زبان را به سه دسته ی اندیشگانی – بینافردی و متنی تقسیم نموده اند از طرق کاربرد فرایندهای مطرح شده ودر این نظریه به تحلیل رمان (خیابان بهارآبی بود)نوشته محمدحسین آتش پرور(1384)پرداخته تابدین وسیله به ویژگی سبکی نویسنده دست یابد.این کار ابتدا با بررسی توزیع فراوانی و درصد فرآیندهای بکاررفته در هرفصل و انتخاب آن به روش نمونه گیری سیستماتیک و با استفاده از نرم افزار آماری spssجامعه ي أماري را تشكيل ميدهند که با استفاده دو شیوه ی آمار توصیفی و استنباطی به تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته  و مشخص میشود که توزیع درصد و بسامد فرآیندهای بکار رفته در هرفصل به چه ترتیب می باشد. بر این اساس فرایندهای مادی و رابطه ای بیشترین بسامد بکاررفته و فرایندهای ذهنی و گفتاری کمترین بسامد را دارا می باشند. همچنین در بررسی با استفاده ضریب همبستگی پیرسون مشخص میشود که بین فصول مختلف این رمان در بکارگیری فراینده ها براساس نظریه ی هیلدی و متیسن (2004) همبسگی کامل وجود دارد و نیز بین فصول رابطه معنادار برقرار میباشد. حال باتوجه به این که نگارنده پایان نامه – بسامد و درصد وقوع انواع فرایندها را به عنوان یک شاخص سبکی مفروض داشته است . لذا با توجه به فرایندهای گذرایی و بررسی تمامی افعال موجود در این در رمان درمیابیم که نویسنده برای به تصویرکشیدن تصورات درونی خود و تبدیل آنها به تجسمات واقعی و بیرونی سعی داشته با استفاده بیشتر از فرایندهای مادی و رابطه ای که بیش تر در مفاهیم کنشی و عینی کاربرد دارد به ان دست یابد که این خود نشان دهنده ی این است که نویسنده دیدگاهی واقع گرایانه اتخاذ کرده است.
کلیدواژه ها: سبک،نظام گذرایی هلیدی ، متیسن ،(2004),رمان،زبانشناسی نقش را
کتابخانه تخصصی ادبیات آستان قدس رضوی

 

سازندگان:
منابع:
کتابخانه تخصصی ادبیات آستان قدس رضوی
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.