دورهمی بزرگ آزادگان و خاطره‌گویی آنان، در آستانه ورود نخستین گروه از آزادگان به میهن
۱۳۹۸-۰۵-۱۲
در آستانه ورود نخستین گروه از آزادگان به میهن، دورهمی بزرگ آزادگان و خاطره‌گویی آنان با حضور جمعی از سرداران سپاه، آزادگان و شخصیت‌های فرهنگی استان خراسان در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد.

به همت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، محفل بزرگ ادبی- فرهنگی آزادگان استان خراسان با عنوان «عصر خاطره» در حرم مطهر رضوی برگزار شد.

به گزارش آستان نیوز، در پنجاه و هفتمین نشست ادبی «شمس» و در آستانه ورود نخستین گروه از آزادگان به میهن، دورهمی بزرگ آزادگان و خاطره‌گویی آنان با حضور جمعی از سرداران سپاه، آزادگان و شخصیت‌های فرهنگی استان خراسان در تالار قدس حرم مطهر رضوی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم سرپرست مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی با اشاره به اهمیت خاطره‌نویسی اظهار کرد: بیان خاطره از لسان آزادگان به دلیل شرایط سخت و دشواری که سپری کردند در مقایسه با خاطرات دفاع مقدس، مصائبی بیشتری دارد و ثبت و ضبط آن یکی از مهمترین وظایف نهادهای فرهنگی در حوزه انقلاب اسلامی است.

ابوالفضل حسن‌آبادی با اشاره به پروژه تاریخ شفاهی آزادگان در مرکز اسناد آستان قدس رضوی اذعان کرد: ثبت تاریخ شفاهی این اسرا از سال ۸۲ در مرکز اسناد آستان قدس رضوی آغاز شده و در واقع این پروژه به عنوان یکی از مهم‌ترین پروژه‌های تاریخ شفاهی آزادگان به شمار می‌آید و نتیجه آن جمع‌آوری ۱۵۰ ساعت مصاحبه از شخصیت‌هایی است که در اسارت بودند.

وی افزود: در حوزه تاریخ آزادگان، ثبت خاطرات دوران اسارات این افراد در اردوگاه و زندگی پس از بازگشت به ایران بسیار حائز اهمیت است، اما متأسفانه در حال حاضر بیشتر به ثبت خاطرات آزادگان پرداخته شده و بخش دوم زندگی آنان مورد غفلت واقع شده است.

سرپرست مرکز اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی، پژوهشی کردن خاطرات را از مباحث مهم ذکر کرد و گفت: اگر اطلاعات و خاطرات این عزیزان آرشیوسازی، قابل دستیابی و جهانی شود، امکان پژوهش در این اطلاعات برای پژوهشگران فراهم می‌شود.

در ادامه این مراسم عابدین عابدی‌مقدم، رئیس سابق بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی و مهندس علیرضا اخوان از آزادگان دوران هشت سال دفاع مقدس، به بیان خاطره‌گویی پرداختند. همچنین علی براتی گجوان، نویسنده و منتقد ادبی نیز به خوانش قطعه‌ای از خاطرات اسارت خدیجه میرشکار پرداخت.

گفتنی است؛ در پایان این مراسم نیز از خانواده حجت‌الاسلام ‌و المسلمین مرحوم محمدحسن نوری‌نیا از آزادگان جنگ تحمیلی و رئیس سابق مرکز نسخ خطی آستان قدس رضوی تجلیل و قدردانی شد.

 

سازندگان:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.