اولین فهرست اطلس‌های جغرافیایی در ایران، با ویراستاری علمی دکتر فتاحی و ویراستاری ادبی دکتر «علی کرامتی‌مقدم»
۱۳۹۸-۰۵-۱۲
اولین فهرست اطلس‌های جغرافیایی در ایران، زیر نظر پروفسور رحمت‌الله فتاحی و ویراستاری ادبی دکتر «علی کرامتی‌مقدم»و به قلم فاطمه فخری، در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی معرفی و رونمایی شد.

اولین فهرست اطلس‌های جغرافیایی در ایران، زیر نظر پروفسور رحمت‌الله فتاحی و به قلم فاطمه فخری، در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی معرفی و رونمایی شد. به گزارش آستان نیوز، نشست رونمایی از کتاب «فهرست توصیفی اطلس‌های جغرافیایی، تاریخی و نجوم فارسی» با بازنگری علمی دکتر «رحمت‌الله فتاحی»، برگزار شد.
در این نشست که به همت کارگروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی تشکیل شد، این کتاب که با تأکید بر فهرست‌نویسی نقشه‌ها و تدوین الگوی مناسب ذخیره الکترونیکی تألیف شده است، با حضور رحمت‌الله فتاحی، پیش‌کسوت حوزه کتابداری و جمعی از اعضای انجمن علمی گروه جغرافیای خراسان رضوی و اساتید کتابداری، جغرافیا و تاریخ و نجوم رونمایی شد.
فتاحی درباره این اثر بیان کرد: تألیف این اثر در قدم اول، هویت کتابخانه آستان قدس رضوی را نشان می‌‌دهد که صرفاً یک کتابخانه سنتی نیست. فایده دوم آن تکریم مخاطب به ‌ویژه پژوهشگران حوزه جغرافیاست که این کتاب ابزار مهمی برای کار آنان است. گردآوری و ارائه دانش عمومی در حوزه اطلس‌ها فایده سوم این کتاب است که اگر کسی به فهرست مندرجات کتاب نگاه کند، اطلاعات وی در حوزه اطلس‌های جغرافیایی بالا می‌رود.
این پیش‌کسوت حوزه کتابداری راه‌اندازی اندیشگاه رضوی در سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی را ارزشمند خواند و گفت: توجه این سازمان به مسائل علمی ‌پژوهشی شایان تقدیر است و تولید و انتشار این کتاب استعداد و ظرفیت بی‌مانند این سازمان را در انجام کارهای پژوهشی بزرگ نشان می‌دهد.
در ادامه، فاطمه فخری پژوهش خود را اولین فهرست اطلس‌های جغرافیایی در ایران دانست که با وسواس هر چه تمام تألیف شده است و در این باره بیان کرد: این پژوهش از نوع کاربردی است و به روش توصیفی انجام گرفته و در آن، بعد از شناسایی اطلس‌های موجود در كتابخانه مركزي آستان قدس رضوي، بر روی 330 عنوان اطلس تاریخی، جغرافیایی و نجوم کار شده است.
در پایان، عضو انجمن علمی معلمان جغرافیای خراسان رضوی با ابراز این‌که بسیار شادمان شدم که خبر انتشار این کتاب را شنیدم، افزود: من از زمان نوجوانی از کتابخانه آستان قدس استفاده می‌کردم و بعدها وقتی کتابخانه تخصصی جغرافیا در این مکان راه‌اندازی شد، شادی‌ام مضاعف شد و سرانجام چاپ این کتاب، این شادی را تکمیل کرد.
علی بهزادیان‌مهر اضافه کرد: با توجه به این‌که الفبای تحقیق در جغرافیا نقشه است، نگارش و انتشار این اثر، می‌تواند بسیاری از گره‌های پژوهشی را در حوزه علم جغرافیا در کشور باز کند.
گفتنی است مؤلف این پژوهش، کتابدار کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی است که این اثر را به راهنمایی و ویراستاری علمی دکتر فتاحی و ویراستاری ادبی دکتر «علی کرامتی‌مقدم» در مدت 18 ماه تألیف کرده است. این اثر اخیراً به همت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی چاپ شده است.

 

سازندگان:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.