غريب دره يمگان
۱۳۹۸-۰۵-۱۷
غريب دره يمگان: داستان زندگي ناصر خسرو قبادياني

غريب دره يمگان: داستان زندگي ناصر خسرو قبادياني/ محمدرضا خوشدل؛ با نظارت عباس خيرآبادي.- مشهد: آستان قدس رضوي، شرکت به نشر، ‎۱۳۸۴.
شماره دیویی : خ س / 164 ن 22 / 1 فا 8
بسیاری از شاعران پارسی گودر طول حیات شاعری خویش، جلوه های فرهنگ و مظاهر آیینی دین و بازنمود چهره تابناک تمدن ایرانی- اسلامی را همواره زینت بخش دیوانهای شاعری خود دانسته و دیباچه آثار خویش را به درج مضامین دینی و ستایش پروردگار آراسته اند که در این میان، شاعران شیعی با ابراز ارادت به ساحت امامان معصوم و گواهی به حقانیت و مظلومیت آنان، طریقی متفاوت را پیموده و جان مایه شعری شان را بر آن نهاده اند که در این میان پنج به عنوان برگزیده آنان پنج تن انتخاب و شرح زندگی و حوادث و رخدادهای جاری زمانه ای که در آن می زیسته اند به نگارش درآمده است.
چند روز بود که ناصر به مرو برگشته بود. تحول و دگرگونیی که در روح و روان او به وجود آمده بود، چیزی نبود که بتواند از خانواده و دوستانش پنهان کند. او که اکثر شبهایش را در حلقه دوستانش با باده نوشی و عیش و عشرت به سپیده می رسانید و در بیشتر میهمانیهای رسمی دربار و همچنین مجالس اعیان و اشراف حضور داشت، اکنون چگونه می توانست چنان تصمیم بزرگی را که منجر به زیر ورو شدن تمامی رفتارها و حرکات و اعمال شخصی و اجتماعی و دینی اش بود، در پس پرده نگه دارد؟
متن بالا اشاره دارد به یکی از فصلهای کتاب غریب دره یمگان با نام آغاز دگرگونی که داستان زندگی ناصرخسرو قبادیانی است و فصلهای دیگر کتاب چون ایام تجمل و شادخواری، نیتی که اجابت شد و رویای صادقانه و ....است که  از فهرست منابعی چون تاریخ ادبیات ایران، ترجمه فتح ا... مجتبایی ، گزیده تاریخ بیهقی نرگس روان پور، تاریخ ادبیات ایران، ذبیح ا... صفا و سفرنامه قبادیانی مروزی استفاده شده است که انتشارات آستان قدس رضوی با 2200 نسخه در262 صفحه منتشر کرده است.

 

سازندگان:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.