«من زنده‌ام»؛ روایتی دقیق و واقعی از اسارت چهار دختر ایرانی
۱۳۹۸-۰۵-۲۳
سلسله نشست‌های ادبی شمس در پنجاه‌ونهمین جلسۀ خود و هم‌زمان با سالروز ورود اولین گروه از آزادگان به میهن، میزبان معصومه آباد، نویسنده و راوی کتاب «من زنده‌ام» شد.

سلسله نشست‌های ادبی شمس در پنجاه‌ونهمین جلسۀ خود و هم‌زمان با سالروز ورود اولین گروه از آزادگان به میهن، میزبان معصومه آباد، نویسنده و راوی کتاب «من زنده‌ام» شد.
به گزارش گنجینۀ رضوی، گپ‌وگفت با دکتر معصومه آباد، نویسنده و راوی کتاب «من زنده‌ام» محور پنجاه‌ونهمین نشست ادبی شمس قرار گرفت. این بانوی آزاده در این نشست با بیان اینکه نگارش این کتاب، در طول سه ماه به انجام رسیده است، اظهار داشت: در طول نگارش این کتاب از شدت فشار روحی بر اثر یادآوری خاطرات تلخ اسارت، 12 کیلو وزن کم کردم و گاهی وضعیت روحی من در حال نگارش، به حدی وخیم می‌شد که فرزندانم به کمک می‌آمدند؛ تکانم می‌دادند و به من می‌گفتند که مادر، اسارت تمام شده؛ تو الان آزادی و داری کتاب می‌نویسی!
وی «من زنده‌ام» را روایتی دقیق از آنچه در اسارت گذشته دانست و در پاسخ به این سوال که چگونه پس از سه دهه، خاطرات خود را با جزئیات در این کتاب مطرح کرده است، گفت: خاطرات، برای من بسیار زنده است. ما با اینها زندگی کردیم و اینها بخشی از زندگی من است. آباد افزود: من حتی دقیق می‌دانم که سلول‌های کنار ما چند نفر بودند و اسامی و شغل آنها چه بود و امکان ندارد حتی به اندازۀ یک شمارۀ سلول در این خاطرات، اشتباهی رخ داده باشد؛ ضمن اینکه من حافظۀ خوبی هم دارم.
دکتر معصومه آباد همچنین در پایان، برگزاری چنین نشست‌هایی را بسیار خوب ارزیابی کرد و گفت: من هربار در جمع خوانندگان کتاب، به‌خصوص خوانندگانی که کتاب را عمیقاً مطالعه کرده باشند و آن حس را دریافت کرده باشند حضور پیدا می‌کنم، احساس می‌کنم بخشی از بار و رنج را با خوانندگان کتاب تقسیم کردم و رنج من کمتر شده است.
همچنین علی براتی گجوان، نویسنده و منتقد ادبی و مجری کارشناس این نشست با تحسین «من زنده‌ام» به عنوان یک اثر شایسته و تأثیرگذار، به حجم این کتاب اشاره کرد و خطاب به معصومه آباد اظهار داشت: امروزه جوانان، بسیار سخت کتابی با 500 صفحه را مطالعه می‌کنند؛ این است که من پیشنهاد می‌کنم این اثر را به صورت داستان‌های مینیمال نیز به چاپ برسانید.
گفتنی است این نشست با همکاری مشترک مؤسسه فرهنگی پیام آزادگان خراسان رضوی، انجمن علمی معلمان زبان و ادبیات خراسان، پایگاه بسیج سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و روابط‌عمومی این سازمان، در ساختمان بنیاد پژهش‌های اسلامی آستان قدس برگزار شد. تقدیر از سه تن از آزادگان و همچنین تقدیر از خانوادۀ آزادۀ مرحوم و رئیس سابق مرکز نسخ خطی آستان قدس رضوی، حجت‌الاسلام محمدحسن نوری‌نیا نیز بخشی دیگر از این مراسم بود.
لازم به ذکر است، معصومه آباد، متولد آبادان از جمله بانوان دلاوری است که در سن 17 سالگی و در حین انجام مأموریت هلال‌احمر، به اسارت نیروهای عراقی درآمد و به مدت چهار سال، در زندان‌های رژیم بعثی عراق اسیر بود.
 

 

سازندگان:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.