تجزیه‌وتحلیل خطاهاي دانش‌آموزان مقطع پيش‌دانشگاهي در مقوله حرف وابسته و خطاهاي املايي در يادگيري زبان انگليسي
۱۳۹۹-۰۴-۱۶
هدف اصلی این پایان‌نامه ضمن بررسی و توضیح پاره‌ای از عوامل زبانی و غیرزبانی دخیل در یادگیری زبان انگلیسی ،توصیف و بررسی بعضی از خطاهای زبان آموزان در یادگیری «حروف تعریف» و همچنین بررسی و تحلیل خطاهای املایی دانش آموزان سال اول دبیرستان است .

تحقیق درباره مسائل آموزش زبان یا فرآیندهای یادگیری زبان خارجی درند دهه اخیر به دلیل نیاز روزافزون به یادگیری زبان خارجی و تحول گسترده نظریه‌ها شکل نوینی به خود گرفته است . این پژوهش‌ها می‌تواند اطلاعات سودمندی در اختیار پژوهشگران ،برنامه ریزان و معلمان زبان قرار دهند.  یافته‌های این مطالعات به معلمان کمک می‌کند تا نیازهای زبان آموزان را در مراحل مختلف درک نموده و میزان آمادگی زبان آموزان را برای درک مطالب آموزشی تشخیص دهند.بررسی خطاها شواهدی را برای پژوهشگران درباره چگونگی یادگیری زبان و اینکه زبان‌آموز چه شیوه‌هایی را در کشف خود از زبان به کار می‌برد،فراهم می‌آورد. نتایج تحلیل خطاها به زبان شناسان کمک می‌کند تا به فرآیندهای دخیل در فراگیری زبان  پی ببرند.همچنین به روانشناسان کمک کرده تا ماهیت فرآیندهای ذهنی در یادگیری زبان را بیازمایند.کسانی که به تدریس زبان انگلیسی مشغول‌اند،می‌دانند که فراگیران در هنگام صحبت کردن یا نوشتن زبان خارجی ،مرتکب خطاهای واژگانی ،دستوری،معنایی،املایی می‌شوند.
با بررسی کتاب‌های مرجع درباره‌ی تدریس زبان‌های خارجی یا دوم درمی بابیم که مؤلفان این کتاب‌ها چقدر اجمالی و سرسری به موضوع خطاهای زبان آموزان و تصحیح آن‌ها می‌پردازند.چنین به نظر می‌رسد که این خطاها به‌منزله موضوعی فاقد اهمیت و خاص نادیده گرفته می‌شوند.آن‌ها محصولات اجتناب‌ناپذیر فرآیند یادگیری زبان هستند که معلم باید تاحدامکان کم‌تر به آن‌ها توجه کنند.

هدف اصلی این پایان‌نامه ضمن بررسی و توضیح پاره‌ای از عوامل زبانی و غیرزبانی دخیل در یادگیری زبان انگلیسی ،توصیف و بررسی بعضی از خطاهای زبان آموزان در یادگیری «حروف تعریف» و همچنین بررسی و تحلیل خطاهای املایی دانش آموزان سال اول دبیرستان است .
این پایان‌نامه از سه بخش تشکیل‌شده است که هر بخش نیز دارای چند فصل می‌باشد بخش اول پایان نامه شامل هفت فصل است ؛فصل اول به دلایل عدم موفقیت آموزش زبان انگلیسی می‌پردازد.در فصل دوم مکتب‌های فکری در فراگیری زبان دوم موردبحث قرارگرفته‌اند.فصل سوم نظریه‌های فراگیران زبان دوم را موردنقد و بررسی قرار می‌دهد.فصل چهارم در مورد فراگیری زبان دوم است.در فصل پنجم  به مقایسه‌ی فراگیری زبان  اول  و دوم پرداخته است.فصل ششم درباره تأثیر عوامل محیطی در یادگیری زبان دوم می‌باشد و درنهایت در فصل هفتم بحث تأثیر عوامل روان‌شناختی و اجتماعی بر یادگیری زبان دوم در کودکان و بزرگسالان مطرح گردیده است .
بخش دوم شامل سه فصل است : فصل اول با مقدمه‌ای درباره تاثیرزبان مادری بر زبان دوم یا خارجی ،رفتارگراها و تحلیل مقابله‌ای و طرح دیدگاه تجزیه‌وتحلیل خطاها شروع‌شده است .و در ادامه به سابقه تحلیل خطاهای فراگیران،اهمیت خطاها و انواع خطاها با توجه به مراحل یادگیری زبان دوم پرداخته‌شده است .در فصل دوم ،جنبه‌های علمی تجزیه‌وتحلیل خطاها موردبررسی قرارگرفته است که در آن به انواع خطاها ازلحاظ زبان‌شناختی ،فرآیند خطاها و خاستگاه آن‌ها اشاره‌شده است .فصل سوم بحث کاربردهای آموزشی تجزیه‌وتحلیل خطاها مطرح گردیده است.
بخش سوم که شامل 5 فصل است: فصل اول شیوه انجام کار ارائه‌شده است. فصل دوم بحث «حرف تعریف»در زبان انگلیسی مطرح گردیده است که خود شامل چگونگی کاربرد حرف تعریف،ویژگی‌های اسم و... است.در فصل سوم خطاهای دانش آموزان ،»«مقوله حرف تعریف» مورد تجزیه‌وتحلیل قرارگرفته است.در فصل چهارم تجزیه‌وتحلیل خطاهای املایی دانش آموزان سال اول دبیرستان پرداخته‌شده است.درنهایت در فصل پنجم ابتدا به بیان پاره‌ای از نتایج به‌دست‌آمده از مطالب عنوان‌شده پرداخته ،سپس پیشنهادهایی در خصوص پیشرفت بیشتر زبان آموزان فارسی‌زبان در یادگیری زبان انگلیسی به‌عنوان زبان خارجی مطرح‌شده است.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.