امثال‌وحکم و عبرت در بیهقی
۱۳۹۹-۰۸-۱۹
مثل عبارت است از آن چیزی را چنان برای کسی توصیف کنیم گویی آن را می‌بیند. مثل در لغت به معنی توصیف کردن، تشبیه کردن و نمایش دادن نیز آمده است.

عنوان: امثال‌وحکم و عبرت در بیهقی
استاد راهنما: دکتر علی اردلان
نگارنده: مهدی سجادی

مثل عبارت است از آن چیزی را چنان برای کسی توصیف کنیم گویی آن را می‌بیند. مثل در لغت به معنی توصیف کردن، تشبیه کردن و نمایش دادن نیز آمده است.
یکی از طرق آموزش غیرمستقیم، استفاده از تمثیل در قالب حکایات است به‌نحوی‌که شنونده بتواند خود را در قالب قهرمان آن حکایت مجسم نموده و با تعمیم حوادث مذکور در آن حکایت نتیجه‌گیری مناسب اخلاقی و اجتماعی، فرهنگی، سیاسی نمایند، بدون آن‌که گوینده به‌طور مستقیم یا آمرانه او را وادار به پذیرش مطلب نموده باشد. قرآن نیز از این شیوه به بهترین وجه استفاده نموده و حقایق و مفاهیم بزرگ را در قالب تمثیل‌های ساده و روان و همه‌فهم به مخاطبان خود عرضه نموده است.
یکی از مهم‌ترین مسائلی که در نویسندگی و حتی شاعری از هنرهای بزرگ به شمار رفته و از امتیازات بزرگ شاعرونویسنده به شمار می‌آید؛ مسئله ایجاز در سخن است. که امروزه یکی از اصول مهم علم بیان است. بزرگ‌ترین وسیله ایجاز و اختصار در سخن، مثل است. مثل‌ها به خاطر لفظ اندک و وسعت مفهوم و شیرینی لفظ و این‌که در اذهان برای همیشه و در بین همه نسل‌ها باقی بماند. از دیرباز موردتوجه همه مردم در همه ‌زمان‌ها بوده است. به‌خصوص که این مثل‌ها با نکات آموزنده و عبرت‌آمیز تاریخی همراه باشد.یکی از نویسندگانی که به این مسئله به‌خوبی پی برده است و آن را به روشی استادانه براثر شگرف و ماندگار خود به‌کاربرده است؛ ابوالفضل بیهقی می‌باشد که توانسته است بابیان زیبا در دل مسائل تاریخی سرگذشت‌های عبرت‌آموز را به‌صورت بسیار زیبا بیان کند.
در این پژوهش مثل‌ها و حکمت‌های موجود در کتاب بیهقی در حد امکان و با توجه به منابع معتبر و موجود، شرح و تفسیر شده است. در بخش عبرت در کلیه 10 جلد تاریخ بیهقی پرداخته‌شده است و حکایات، قصه‌ها و داستان‌هایی که باعث شده بیهقی از واژه عبرت استفاده کند موردبررسی قرارگرفته است.
در بخش اول مثل‌ها و حکمت‌های فارسی و عربی برمبنای حروف شرح و تفسیر شده اند، دربخش دوم به مواردی که واژه عبرت درتاریخ بیهقی آمده است پرداخته شده است. وحکایات، قصه یا داستان مورد بررسی قرار گرفته است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.