تحلیلی بر بومی سروده های معاصر گناباد
۱۳۹۹-۰۸-۲۰
بومی سرایی (یا شعر محلی) اشعاری که با استفاده کلی از گویش محلی و واژگان بومی سروده شده اند.

عنوان: تحلیلی بر بومی سروده های معاصر گناباد

استاد راهنما:جناب آقای دکتر محمد رضا راشد محصل

استاد مشاور:جناب آقای دکتر محمد مهدی ناصح

نگارنده:علی مصباح

چکیده:
«تحلیلی بر بومی سروده های معاصر گناباد» که عنوان این پایان نامه است  نگاهی دارد به انواع سروده های بومی منطقه گناباد و در یک مقدمه و پنج فصل نگاشته شده است.
عمده مطالب مقدمه عبارت است از: موقعیت جغرافیایی گناباد، وجه تسمیه، بناهای تاریخی، موقعیت فرهنگی و زبان و گویش.
فصل دوم به شعر عامیانه منطقه گناباد می پردازد و انواع آن را عرضه می نماید؛ مانند: ترانه، متل، مراسم آیینی، لالایی و ... در این بخش سعی شده نمونه هایی ذکر گردد که قبلا به طور مکتوب در جایی از آن برده نشده است.
فصل سوم به بومی سرایان گذشته گناباد می پردازد که پس از بیان شرح حال دو تن از شاعران به نام های «حاجب گنابادی» و «سید محمد پیرزاده» نمونه هایی از اشعارشان ذکر می گردد و به تحلیل سروده هایشان می پردازد.
فصل چهارم به بومی سرایان معاصر گناباد اختصاص دارد و ضمن معرفی چهارتن از معروف ترین آن ها به نام های: اسفندیار فیاضی، منوچهر نوربخش، علیرضا نقوی مقدم و حاج علی توکلی، نمونه هایی از آثارشان ذکر می گردد و سپس تحلیلی از اشعارشان بیان می شود.
فصل پنجم به نام «نمایه در هم کرد» به لغات و اصطلاحات و نام اشخاص و اماکن اختصاص یافته است و در ضمن تصویر برخی از وسایل قدیمی رایج در منطقه ارائه شده است.

موقعیت جغرافیایی گناباد

گناباد یکی ازشهرهای بسیار کهن و قدیمی جنوب خراسان میباشد که درفاصله 270 کیلومتر از مشهد قرار گرفته است و «طول جغرافیایی آن نسبت به نصف النهار گرینویچ 58 درجه و 48/5 دقیقه و عرض جغرافیایی آن 34 درجه و 21 دقیقه می باشد. شهرستان گناباد از طرف مشرق به شهرستان خواف، از شمال و شمال غربی به شهرستانهای تربت حیدریه و کاشمر، از مغرب و جنوب غربی به شهرستان فردوس و ازجنوب به شهرستان قاین محدود است.»
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.