مفهوم سیاسی و اسطوره ای زمین درشعر معاصر عربی
۱۳۹۹-۰۹-۲۹
زمین از زمان های بسیار قدیم مورد توجه بوده است .درباورهای کهن زمین را الگوی مادرانه و زاینده می دانسته اند که همه موجودات در پناه او پرورش می یافته اند.

عنوان: مفهوم سیاسی و اسطوره ای زمین درشعر معاصر عربی
(برپایه یافته های شعر بدرشاکر السیاب،فدوی طوفان،محمود درویش و عبدالوهاب البیاتی )
استاد راهنما : دکتر علی نوروزی
استاد مشاور: دکتر نجمه رجایی

مقدمه

زمین به عنوان مادر هستی و طبیعت جایگاهی  والا در میان بشریت دارد و از زمان های قدیم تا عصر حاضر همواره مورد توجه بوده است .از آنجا که درباورهای کهن،زمین را به عنوان کهن الگویی مانند مادران ،بارور و زاینده و پرورش دهنده می دانسته اند و همه موجودات برپهنه او ودرپناه او پرورش می یافته اند،زمین همواره مفهومی مقدس و پاک یافته است . طبق نظر یونگ  که نمادسازی انسان از ناخودآگاه جمعی او نشات میگیرد وانسان با استفاده از کهن الگو یا بن مایه های ناخودآگاه جمعی که درروان او جای دارند،زمین را به عنوان مادرهستی درک می کند.
زمین مفاهیم متفاوتی دارد: سیاسی،فلسفی،اسطوره ای ،جغرافیایی و تاریخی و ...دراین پژوهش به دومفهوم سیاسی و اسطوره ای آن و ارتباط آن دوبایکدیگر پرداخته می شود.
به جهت نوبودن موضوع پژوهش الگو ی مشخصی دراین زمینه وجودندارد.

مطالب این پایان نامه در پنج بخش تنظیم شده است .
بخش اول ؛ به کلیات  تحقیق می پردازد.ابتدا مفهوم لغوی اسطوره رابه طورکلی بیان می کند وسپس به کاربرد اسطوره درشعرمعاصر عربی اشاره می کند.
دربخش دوم؛ مفهوم اسطوره ای زمین و کاربرد سیاسی آن در شعر بدر شاکر سیاب ،مورد بررسی قرار گرفته است .
دربخش سوم ؛به بررسی شعر فدوی طوفان پرداخته است .
دربخش چهارم ؛به بررسی شعر محمود درویش پرداخته ودربخش پنجم؛ شعر عبدالوهاب بیاتی را از نظر گذرانده است .درواقع هربخش به نقد و بررسی آثار یک شاعر پرداخته است که در ابتدا آشنایی مختصری با زندگی و شعر شاعر حاصل می گرددو سپس مفهوم سیاسی و اساطیری زمین در شعر آنان بررسی می شودو قصایدی چند مورد بحث و تحلیل قرار می گیرد. درترتیب شاعران سیرتکاملی رعایت شده است ؛به تعبیری دیگر میتوان گفت تلفیق این دو مفهوم یک سیرتدریجی درشعر معاصر عرب داشته است که در این رساله با سیاب آغاز می شودو به سمت پیچیدگی می رود ودراشعار بیاتی به بالاترین مرحله می رسد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.