بررسی و تحلیل ویژگی های صرفی و نحوی
۱۳۹۹-۱۰-۲۲
صحیفه کامله سجادیه چشمه بی پایانی است که باران نیایش و مناجات را در سرتاسر عالم و تا دامنه قیامت جاری کرده و جان های شیفته و کام های تشنه انسان های حق طلب و معنویت خواه را به زلال تمنا مصفا گردانده و مشام جانهایشان را از عطر پاک بندگی الهی و رحمت بی پایان لفط خداوندی انباشته است.

 عنوان:  بررسی و تحلیل ویژگی های صرفی و نحوی 
صحیفه سجادیه  از دعای 1 تا دعای 12  

استاد راهنما:  دکتر عزت ملاابراهیمی 

نگارش:  نرگس قرنفلی 

چکیده: 
صحیفه کامله سجادیه چشمه بی پایانی است که باران نیایش و مناجات را در سرتاسر عالم و تا دامنه قیامت جاری کرده و جان های شیفته و کام های تشنه انسان های حق طلب و معنویت خواه را به زلال تمنا مصفا گردانده و مشام جانهایشان را از عطر پاک بندگی الهی و رحمت بی پایان لفط خداوندی انباشته است.  کتاب مقدسی است که به حق به انجیل اهل بیت و زبور آل محمد(ص) لقب یافته و این کتاب نحستین نیایش نامه مکتوب جهان اسلام و سومین کتاب مقدس شیعیان است که از وجود چهارمین امام معصوم صادر گردیده در زمانی که امام سجاد(ع) در اوج اختناق بعد از حادثه کربلا که همه راهها برای بیان حقایق مسدود شده بود بازبان دعا به ارشاد امت اسلامی پرداخت. 
چکیده فرمایشات امام سجاد(ع) در این دعاها در موضوعات ذیل می باشد: 
الف) شناخت خداوند متعال و عظمت و قدرت او 
ب) بیان فضل خداوند وعجز و ناتوانی بنده از ادای حق 
 ج) بیان پاداش و کیفر و بهشت و دوزخ
د) دوری جستن ازافعال قبیحه و صفات رذیله
ه) اتکا به خداوند و قطع امیدواری از بندگان. 
و) وجوب مراعات حقوق 
صحیفه کامل سجادیه مجموعه پنجاه و چهار دعا و نیایش می باشد که از حضرت سجاد علی بن الحسین علی بن ابی طالب نقل شده، این دعاها در عالم شیعه مقام مهمی را دارا بوده و می باشد. 
امام سجاد علیه السلام با بیان این دعاها به خوبی توانسته است فضای جامعه اسلامی زمان خود را با همه کاستی های آن به تصویر بکشد و ازطرف دیگر با کنش های گفتمانی، جامعه ی آرمانی اسلامی خود را در متن صحیفه ترسیم کرده است.  
 لذا برای درک زیباتر و بهتر منتخبی از دعاها از نظر علم صرف و نحو مورد بررسی قرار گرفته به امید آنکه به فحوای کلام آن معصوم دست یابد و با تامل و اندیشه حقایق را یافته و به سعادت نائل گردد. 
در این پایان نامه تجزیه و ترکیب دعاهای 1 تا 12 بطور کامل انجام گردیده و شماره دعاها و تعداد فرازهای هر دعا به تفکیک در فهرست مشخص گردیده. 
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.