ام البنین عباسزاده در نشست ادبی کتابخانه
۱۴۰۰-۰۸-۱۷
ام‎البنین عباسزاده، نویسنده ای کتابخوان و پرمطالعه! در آستانه هفته گرامی داشت کتاب، در کتابخانه مرکزی حرم رضوی از کتاب و نوشتن گفت. صحبتهای دلنشین ایشان سرگذشتی از نوشتن ها در نتیجه ی خواندن ها بود.

« آثار ام البنین عباسزاده نویسنده کودک و نوجوان، عضو تالار محققان کتابخانه و مدرس و استعدادیاب کودکان نویسنده، به مناسبت هفته کتاب، در نشست ادبی کتابخانه معرفی شد.»
ام‎البنین عباسزاده با بیان اینکه الهی‌ترین کار در دنیا نویسندگی است، گفت: اگر غیر از کتاب و رسالت نوشتن، چیزی با اهمیت بود، خالق دانا آن را به آخرین پیامبرش می‌آموخت تا یادگار بماند.
به اعتقاد عباس‌زاده، مهم‌ترین کار دنیا نویسندگی است و اگر هر کس در حیطه موضوعی شغل خود خوب بنویسد، بسیار تأثیرگذار خواهد بود و در همین خصوص بیان کرد: ابن سینا یک پزشک خوب بود و کتابی پزشکی نوشت که به رشد بشریت کمک کرد و نسل‌های بعد آن را می‌خوانند.
این نویسنده ادامه داد: هر کسی در هر جایگاهی که قرار دارد ـ یک حقوقدان، یک پزشک و یا یک معلم ـ می‌تواند با نوشتن در مورد موضوع رشته‌اش کمکی برای دیگران باشد، رسالتی که مشاهیر و ادیبان گذشته انجام دادند و حاصل دانایی و تجربیات خود را برای بشریت به یادگار گذاشتند.
«منتخبی از کتاب قلمت را بردار، به قلم ام البنین عباسزاده:
تنبیه تنبلها! درس28؛ از کتاب: قلمت را بردار!(ص78)
وقتی می شنوم سرانه مطالعه کم است، خجالت می کشم. لازم است از زمانی که قد هر انسان، به اندازه یک کتاب رحلی می شود شروع به یادگیری کند! و حتی وقتی قدش تا قفسه کتابخانه هم برسد، از یادگیری و آموزش دست بر ندارد! دو سفارش و خواهش دارم: یکی از نویسندگان برای دور کردن خودشان از تنبلی و کسالت و بی حالی. و دومی برای مسئولان و کتابدارها برای تلاش بیشتر و همکاری جدیتر! نویسنده باید چنان بنویسد که با جان مخاطب بازی کند و با آثار دلنشین، علاقه به مطالعه را در دل هنگان لانه سازد. همچنان که نویسندگان باید خوب بنویسند، مسئولان و کتابدارها نیز باید کتابها را به خوبی در اختیار مردم قرار دهند تا سطح علمی و اخلاقی جامعه ارتقا یابد.
وقتی از مردم می پرسند فلان کتاب را خوانده‌ای، بهترین پاسخ از جانب مردم این است که بگویند: بله آن کتاب را خوانده ام یا در حال خواندنش هستم! هر انسانی باید شروع کند خودش را تربیت کند و با خواندن نوشته های خوب نگذارد عمرش هدر رود و جوری مطالعه کند که اولین ویژگی او نزد دوستان پر مطالعه بودند باشد.»
توضیح مختصری از برخی نوشته های نویسنده:
نقاشی آسان اولین کتاب ایشان بود که روشی نوین در تربیت مربی برای انتقال و آموزش مفاهیم دینی به کودکان با نقاشی بود. این کتاب چهل درس از اطلاعات دینی مناسب یک کودک را داراست. و برای طلاب تدریس می شد. نقاشی کتاب توسط خود نویسنده کشیده و به طراح داده می شده است. نقاشی آسان کتاب کار هم دارد.
شاهد کوچک کربلا بر اساس ده شب عزاداری محرم و ده جلدی است. از کتب معروفی چون لهوف و کامل‌الزیارات در آن استفاده شده و به چهار زبان زنده چاپ شده. خانم عباسزاده بیان کردند در حالی این کتاب را نوشتم که بغض گلویم را گرفته و از طرفی باید شاد می نوشتم تا کودک بخواند و میان لبخند و اشک این اثر را نوشتم.
 لحظه سبز دعا کتابی دوزبانه و برای صبحگاه های مدارس  تهیه شده است، این حرفهای صمیمی با خدا برگرفته از دعاهای قرآن و مفاتی الجنان و صحیفه سجادیه می باشد.
چهارده عدد گل، انتقال مفاهیم مورد نیاز برای آشنایی با شناسنامه چهارده معصوم، با نقاشی و شعر است. تا آشنایی کودک با معصومین شیرین و خاطره انگیز باشد تاا در بزرگسالی موجب زدگی او از معارف دینی نگردد.
سلطان آسمان درباره ی عقابی است که نویسنده برای نوشتن داستان چندین بار به باغ پرندگان رفته و کنار قفسه عقابها و دیگر پرندگان نشسته، به چند پرنده شناس زنگ زده و آموخته تا بتواند از شخصیت شناسی و نوع دوستی و نکات کلیدی اززندگی واقعی عقابها در قصه بگوید.
کبوتر نجف داستان زندگی کبوتری است که در نجف و گنبد امام علی علیه السلام متولد شده و با مورچه ای بنام نمله و سوال و پرسشها و دنبال پاسخ بودنها کتاب نهج البلاغه را برای کودک معرفی می کند که چه حیواناتی دیگری هم در نهج البلاغه معرفی شده است و این کبوتر در نوشته های آتی خانم عباسزاده به مشهد خواهد رسید و در خلال این سفر مفاهیم را داستان وار و جذاب منتقل می کند.
رازهای دنیای نویسندگان آموزش نویسندگی است. شامل سه فصل: درباره نویسنده‌ها با چهل و یک پرسش و پاسخ، درباره ی نوشتن و آموزش نویسندگی به صورت پرسشها و پاسخهایی جذاب است. رازهای دنیای نویسندگی نتیجه جمع آوری دو هزار سوال از کودکان و گزینش و پاسخ به 114 پرسش درین کتاب است برای کودکانی که به نویسندگی علاقمندند.
در قصه‌ی این کتاب می خوانیم:
نام فردوسی و خیام را فراوان شنیده‌ام. دغدغه های مسئولان فرهنگی مرا به خودم آورد که چرا الان فردوسی و خیام نداریم. مگرها همین سرزمین سالها قبل مشهورترین شاعر جهان را پرورش نداده؟ پس چرا الان اینطور نیست؟ تصمیم گرفتم با بچه ها درباره این موضوع کار کنم تا از کودکی تربیت و در آینده نویسندگانی جهانی به دنیا عرضه شود.
بیا نویسنده شو! برای علاقمندان به نویسندگی مناسب و به آنها کمک می کند تا متوجه استعداد خود در زمینه نویسندگی شوند!
قلمت را بردار، آموزش نویسندگی برای گروه سنی 9 تا 15 سال می باشد. هشت فصل دارد، با عناوین: از کجا شروع کنیم؟ نقشه راه، لبخند قلم، راس ساعت، کلاسیک، قصه، حس ششم، اصطلاحات شامل: حاطره ای از نویسندگی و واژه‌نامه‌ی اصطلاحات داستانی و کتابهایی که برای نوشتن کتاب مطالعه شده در انتهای کتاب آمده است.
زیباتر از دنیای نویسندگی دنیایی نیست، چون در آن انواع رنگها، همه نوع موسیقی، همه جور شخصیت وجود دارد. نویسنده همچون فرمانرواست، بر حروف و کلمات حکم می راند و امر می کند که کجا باشند...
مشق شب اولی ها: نتیجه نوشتن از 35 سال سابقه تدریس در کلاس اول، به قلم خواهر نویسنده است که با مطالعه سه کتاب رازهای دنیای نویسندگان، قلمت را بردار، بیا نویسنده شو از ام البنین عباسزاده است که موجب متولد شدن کتاب مشق کلاس اولی ها شد! تا فرزندان ایران زمین با الفبای نگارش فارسی آشنا و مشکل غلط نویسی نداشته باشند.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.