ادبيات ستيزنده: تبيين جامعه‌شناختي توليد و محتواي گفتمان ادبيات داستاني سياسي در دهه‌هاي چهل و پنجاه شمسي
۱۴۰۰-۱۱-۲۰
کتاب ادبيات ستيزنده: تبيين جامعه‌شناختي توليد و محتواي گفتمان ادبيات داستاني سياسي در دهه‌هاي چهل و پنجاه شمسي اثر اصغر احمدی

معرفی کتاب ادبيات ستيزنده: تبيين جامعه‌شناختي توليد و محتواي گفتمان ادبيات داستاني سياسي در دهه‌هاي چهل و پنجاه شمسي اثر اصغر احمدی

کتاب ادبيات ستيزنده: تبيين جامعه‌شناختي توليد و محتواي گفتمان ادبيات داستاني سياسي در دهه‌هاي چهل و پنجاه شمسي اثر اصغر احمدی اثری است که با بهره گیری از نظریات افراد گوناگون، چگونگی شکل گیری و محتوای ادبیات داستانی سیاسی دهه چهل و پنجاه ایران را تحت تاثیر تحولات گفتمانی جامعه و با بررسی آثار نویسندگان آن دوران مورد بحث قرار می دهد. این مجموعه حاصل تحقیقاتی سه ساله است که براساس مطالعات جامعه شناسی، ادبیات، زبان شناسی و تاریخ شکل گرفته و می تواند برای پژوهش گران و دانشجویان رشته های ذکر شده و هم چنین دانشجویان رشته علوم سیاسی مورد استفاده باشد.

رویکرد اصلی پژوهش حاضر جامعه‌شناختی است و چون زمینه اصلی آن ادبیات داستانی است می‌توان آن را در مقوله جامعه‌شناسی ادبیات جایی داد. همچنین از آنجا که صرفاً ادبیات داستانی سیاسی مورد توجه قرار گرفته است می‌توان قائل به شاخه جدیدی به نام جامعه‌شناسی ادبیات داستانی سیاسی بود. گفتمانی دیدن ادبیات، پای رویکرد زبانشناسی را به این مطالعه باز کرده و موردی بودن آن سبب شده است تا از روش تفسیر تاریخی سود برده شود. به همین سبب کتاب حاضر محل تلاقی جامعه‌شناسی، ادبیات، زبان‌شناسی و تاریخ است.

ادبياتِ ستيزنده با بهره‌گيري از نظريه‌هاي روبرت وسنو، رندال کالينز، ميخائيل باختين و منصور معدل، شيوه‌ي شکل‌گيري و محتواي ادبيات داستاني سياسي دهه‌هاي چهل و پنجاه را در بستر تحولات گفتماني جامعه‌ي ايران در اين دو دهه مي‌‌کاود، و با تحليل رمان‌هايي از احمد محمود، سيمين دانشور، صادق چوبک، ابراهيم گلستان و جلال آل‌‌احمد نشان ‌دهد که چگونه گفتمان‌هاي جامعه شکل و محتواي اين آثار را رقم ‌زده‌اند. اين مطالعه‌ي بينارشته‌اي محل تلاقي جامعه‌شناسي، ادبيات، زبان‌شناسي، و تاريخ است و ذيل شاخه‌ي جديدي از جامعه‌شناسي ادبيات جاي مي‌گيرد که مي‌توان آن را «جامعه‌شناسي ادبيات داستاني سياسي» ناميد.

سازندگان:
منابع:
ادبيات ستيزنده: تبيين جامعه‌شناختي توليد و محتواي گفتمان ادبيات داستاني سياسي در دهه‌هاي چهل و پنجاه شمسي
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.