زیور سخن در بدیع فارسی
۱۴۰۱-۰۹-۰۶
کتاب « زیور سخن در بدیع فارسی » نوشته دکتر محمدعلی صادقیان؛ حاوی مباحث و آرایه های بدیعی اعّم از لفظی و معنوی می باشد .

زیور سخن در بدیع فارسی
دکتر محمدعلی صادقیان
کتاب « زیور سخن در بدیع فارسی » حاوی مباحث و آرایه های بدیعی اعّم از لفظی و معنوی می باشد . در این کتاب سعی شده تا از آرایه های سخن گفته شود که به سبب لطافت و زیبایی، شاعران و نویسندگان توجه خاصی بدان ها داشته، در آثار خود از آن ها بهره ها برده اند. بنابراین از آوردن صنایعی بی لطف که کاربردی در کلام شاعران و نویسندگان نداشته خودداری شده است. شواهد و امثال از آثار گویندگان نامور، اعم از شاعران قدیم؛ چون حافظ، مولوی، فردوسی و سعدی و نظایر آنان و گویندگانی جدید مانند رهی معیری، شهریار، نیما، ملک الشعرا، بهار انتخاب شده است. نمونه هایی که به زبان عربی در این کتاب ذکر شده غالبا ساده و روان استو بسیاری از آن ها از قرآن کریم و احادیث نبوی است و بجز آیات قرآن کریم – که تنها شماره آیه و سوره ذکر گردیده – بقیه به زبان فارسی ترجمه شده است.
در نامگذاری پاره ای از آرایه های بدیعی، که میان ادیبان و سخن شناسان اختلاف نظر وجود داشته، نویسنده کوشیده است وجهی را که صحیح تر به نظر می رسد با ذکر دلیل بیان نماید و از تشتّت و اختلاف آراء بکاهد. 
از پاره ای اصطلاحات جدید  که بتازگی در زبان فارسی معمول گردیده است، مانند حسّ آمیزی، بیان پارادوکسی، باستان گرایی، هماوایی یا نغمه حروف و همانند آن ها بتفصیل سخن گفته شده و نمونه هایی مناسب در مورد هر کدام بیان گردیده است. پاره ای اصطلاحات که به شعر نو مربوط است؛ مانند شعر سپید، شعر آزاد، شعر منثور، شعر نیمایی و موج نو که دانستن آن ها می تواند برای شعر دوستان و دانشجویان مفید باشد در پایان کتاب به شکل پیوست امده است. به منظور به یاد ماندن مباحث علم بدیع، در پایان هر مبحث، نمونه هایی منظوم و گاه منثور ذکر شده و نمونه ها ساده و عموماَ قابل فهم هستند. 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.