کتاب «غزلیات بیدل»
۱۴۰۱-۱۲-۰۷
این کتاب به تصحیح و تحقیق سیدمهدی طباطبایی و علیرضا قزوه می باشد. کتاب «غزلیات بیدل» دریچه‌ای است به دنیای شاعر و عارفی که خیالپردازی‌های شاعرانۀ غریب و پیچیده سبک هندی را با مضامین عرفانی می‌آمیخت و ترکیبی ارائه می‌داد که امروزه از بهترین نمونه‌های اشعار سروده شده به سبک هندی است

«دیوان غزلیات بیدل به‌تصحیح بیدل‌شناسان ورزیده، سیدمهدی طباطبائی و علیرضا قزوه، دو ادب‌پژوه و شاعر نامور، به‌ دسترس شوق‌مندان شعر پارسی و سخن سرآمد بیدل گذاشته شد. زهی ارمغانِ جان‌افروز و نوید نشاط‌اندوز.»
جمله بالا به‌قلم اسدالله حبیب است که در مقدمه تصحیح دوجلدی غزلیات بیدل آمده است.
مجموعه دو جلدی غزلیات بیدل با تصحیح و تحقیق سیدمهدی طباطبائی (عضو هیئت علمی دانشگاه شهیدبهشتی) و علیرضا قزوه (شاعر نام‌آشنای معاصر) بعد از فراز و فرودهای بسیار توسط انتشارات شهرستان ادب منتشر شد. در این تصحیح انتقادی غزلیات بیدل، از چهار نسخه خطی که همگی آن‌ها از منظر نسخه‌پژوهی اهمیت فراوانی دارند، استفاده شده است. این نسخه‌های خطی عبارت‌اند از: نسخه گنج‌بخش، نسخه علیگر، نسخه رامپور، نسخه پتنا.
در مقدمه این کتاب، دکتر سیدمهدی طباطبائی به‌تفضیل درباره ضرورت ویراست جدید جلد نخست، شیوه تصحیح، ضبط واژگان و حتی علائم اختصاری تصحیح سخن گفته‌اند. طبق گفته مصححان این تصحیح انتقادی کوشش بر این بود تا با نزدیک‌شدن به اندیشه و زبان بیدل، درست‌ترین خوانش ابیات در متن مصحح نوشته شود؛ این یکی از اصلی‌ترین عواملی بود که موجب شد از آغاز آموختن الفبای شعر بیدل تا انتشار متن مصحَح، ده سال به طول بینجامد.
کتاب «غزلیات بیدل» دریچه‌ای است به دنیای شاعر و عارفی که خیالپردازی‌های شاعرانۀ غریب و پیچیده سبک هندی را با مضامین عرفانی می‌آمیخت و ترکیبی ارائه می‌داد که امروزه از بهترین نمونه‌های اشعار سروده شده به سبک هندی است. شعر بیدل اغلب پیچیده است و پُر از تعبیرات و تصویرهای غریب که چه بسا درکشان نیاز به درنگی بیش از حدّ معمول بر این شعرها داشته باشد. کتاب «غزلیات بیدل» با مقدمه‌ای مفصل امکان این را برای مخاطبان فراهم می‌کند که با شناختی پیشین از حال و هوای شعر بیدل به دنیای غریب و شگفت‌انگیز غزلیات او پا بگذارند و وارد این دنیای رنگارنگ شوند.
کتاب «غزلیات بیدل» با مقدمۀ مفصل اسدالله حبیب آغاز می‌شود. در این مقدمه از زندگی بیدل و وجوه گوناگون شعر او، از جمله وزن و هستی‌شناسی اشعارش، سخن رفته است.
بعد از معرفی بیدل و ویژگی‌های شعر او، مطلبی در معرفی سبک هندی آمده است و سپس معرفی آثار منظوم و منثور بیدل. بعد از این معرفی، مطلبی در توضیح ضرورت تصحیح انتقادی غزلیات بیدل آمده و سپس نسخه‌های اشعار بیدل معرفی شده و توضیحی درباره غزل‌های نویافتۀ او ارائه شده است. گفتنی است جلد اول تصحیح انتقادی غزلیات بیدل اولین بار در سال 1393 منتشر شده بود؛ اما در چاپ کنونی، جلد اول کتاب «غزلیات بیدل» از نو ویرایش شده و در بخش ابتدایی این مجلد درباره ضرورت ویراستِ جدید جلد اول این کتاب توضیح داده شده و از شیوه تصحیح غزلیات بیدل نیز سخن رفته است. 
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.