روایتی ادبی و مستند از مردی که سقای آب و ادب است
۱۴۰۲-۱۱-۲۵
«سقای آب و ادب» اثر سیدمهدی شجاعی پرمخاطب‌ترین رمان در معرفی شخصیت و زندگی حضرت ابوالفضل (ع) به شمار می‌رود که اکنون چاپ بیست‌وششم آن در دسترس است.

«سقای آب و ادب» به قلم سیدمهدی شجاعی روایتی از وفاداری و شخصیت بزرگ مردی است که نام او در فرهنگ شیعه و اسلام با برادری و پشتیبانی از حق تا آخرین لحظه‌ای که جان در بدن داشت گره خورده و چنان به دل مخاطبان نشسته که تاکنون ۱۱۸ هزار نسخه‌اش به فروش رسیده و چاپ بیست‌وششم آن در دسترس است.

این رمان داستانی از دلاوری ابوالفضل عباس (ع)، علمدار لشکر حق و در مدح و ستایش شخصیت بلند ایشان و نیز در توصیف واقعه عظیم عاشوراست.

این اثر در ۱۰ فصل تدوین شده و هر فصل قسمتی از شخصیت عباس بن علی (ع) را در ارتباط با حضرت علی (ع)، حضرت فاطمه (س)، حضرت ام البنین (س)، امام حسین (ع)، حضرت زینب (س) و حضرت سکینه (س) به تصویر می‌کشد.

هر کدام از این نام‌ها، عنوانی بر فصل‌های «سقای آب و ادب» است که در کنار آن‌ها سه فصل دیگر با نام های عباس مواسات، عباس ادب و عباس فرشتگان نیز نوشته شده است.

در هر فصل رفت و برگشت روایی متعدد و متنوعی دیده می‌شود و در حرکتی سیال راویان جای به هم می‌دهند و شکست‌ها به سرعت خوانش می‌افزاید و زوایایی جدید از مفهوم را روشن می کند.

قسمت اعظم اثر موثق و مستند است اما قسمت‌هایی از آن هم از ذوق هنری شخص نویسنده و از ارادت خاص او به شخصیت این چهره بزرگ جهان اسلام منشا گرفته است.

«حساب عباس از حساب عالم و آدم جداست… ما از عباس بیعت خواستیم او دست داد ما قول طلب کردیم او سر نهاد عباس پیمانش را پیش از تولد بست و پیمانه اش را پیش از ورود به محفل گرفت او به محض شنیدن دعوت چنان بیقرار دیدار جانان شد و چنان دل از کف داد که تا موعد ضیافت نایستاد و چشم و نگاهش را پیش فرستاد او دست و دلش را هم پیش از خودش روانه ضیافت کرد. این عباس علی است… خسته گرسنه تشنه داغدیده و مصیبت‌زده. داغ‌هایی که هرکدام به تنهایی برای از پای درآوردن مردی کافی است ولی هیچکدام تاب از کف عباس نربوده اما دیدن تشنگی حسین و فرزندانش طاقتش را سوزانده اکنون این اوست و لب‌هایی که از تشنگی ترک خورده و جگری که تاول زده و هجوم لشگر عقل از هزارسو که او را به نوشیدن آب ترغیب می‌کند اما… اما عباس جگرش سوخته عطش کودکان حسین است وبه خوردن آب خنک نمی‌شود.... اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد و آل محمد. به یقین اقیانوس نادانی بشر از جزیره‌های دانشش وسیع‌تر و کاه علمش از کوه… چه اگر چنین نبود حضرت خالق نمی‌فرمود: وما اوتیتم من العلم الا قلیلا این عباس علی است… چه هما همت و بلند آشیان است او… که با دو بال عشق و ادب بسوی آسمان هفتم پر کشید و در مقام قرب حسین به منزلتی بی بدیل رسید.»

 

انتشارات نیستان چاپ بیست‌وششم «سقای آب و ادب» را در ۲۶۴ صفحه و بهای ۱۲۵ هزار تومان عرضه کرده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.