کتاب «اساطیر جهان، داستان‌ها و حماسه‌ها»
۱۴۰۲-۱۲-۰۷
کتاب دو جلدی «اساطیر جهان، داستان‌ها و حماسه‌ها» تألیف دونا روزنبرگ و ترجمه عبدالحسین شریفیان از سوی انتشارات اساطیر به چاپ پنجم رسید

کتاب دو جلدی «اساطیر جهان، داستان‌ها و حماسه‌ها» تألیف دونا روزنبرگ و ترجمه عبدالحسین شریفیان از سوی انتشارات اساطیر به چاپ پنجم رسید.

 

اسطوره‌ها سمبل یا نماد تجربیات انسانی هستند و مجسم‌کننده ارزش‌های روحانی یک فرهنگ، اسطوره‌ها بیانگر و منعکس‌کننده طبیعت آدمی هستند با تمامی نیازها و خواسته‌ها، آرزوها، امیدها، بیم و هراس‌های آن. هر جامعه‌ای اسطوره‌های ویژه خود را نگه می‌دارد و در حفظ آن می‌کوشد زیرا معتقدات و دنیانگری‌های درون آنها عامل قطعی پایندگی و جاودانگی آن فرهنگ است. معمولاً اسطوره‌ها از یک روایت باستانی زبانی یا سینه به سینه سرچشمه و مایه می‌گیرند. شماری از آنها از آفرینش و آغاز پدیده‌های طبیعی و مرگ سخن می‌گویند و شماری دیگر از ماهیت و طبیعت و نتیجه کار و رفتار موجودات ملکوتی و خدایان، حال آنکه باز هم شمار دیگری هستند که با آوردن روایات گوناگون درباره ماجراهای پهلوانان یا بدبختی‌ها و نگون‌بختی‌های انسان‌های خودبین نمونه و الگوهایی از رفتارها و طرز سلوک بزرگ‌منشانه ارائه می‌دهند. در اسطوره‌ها اغلب ردپایی از افسانه یا روایات مردمی و فولکلور می‌بینیم. این کتاب جنگ یا مجموعه‌ای است از داستان‌های اساطیری بزرگ و مشهور سراسر جهان که کشش یا جاذبه ویژه خود را در مقام ادبیاتی ظریف و شیرین و دل‌انگیز همچنان نگه داشته‌اند.

 

مؤلف در مقدمه کتاب آورده است من ضمن بازگویی این اسطوره‌ها کوشیده‌ام ساختار و طرح اصلی ویژگی سبک و ارزش فرهنگی اصیلشان را همانگونه که بوده است، حفظ کنم. هر چند که برای جلوگیری از حجیم شدن بیشتر کتاب ناگزیر شده‌ام بسیاری از داستان‌های اساطیری و حماسی را کوتاه کنم. این داستان‌های اساطیری از نظر جغرافیایی به هفت گروه فرهنگی عمده و بزرگ تقسیم شده‌اند. یونان و روم، خاورمیانه، اروپای شمالی، بریتانیا خاور دور و جزایر اقیانوس آرام آفریقا و کشورهای آمریکایی» خواننده با مطالعه اساطیر جهانی می‌تواند، دانش تفاهم نیروی ادراک و نحوه ستودن و قدردانی از دیگران را گسترده‌تر کند. پژوهندگان اساطیر جهانی ویژگی‌ها و کیفیت‌های متمایز هر فرهنگ را مطالعه می‌کنند و در خلال این مطالعات به مدارج بالاتر انسانی دست می‌یابند. آنها می‌آموزند که آدمیان در گستره زمان و مکان به نحو شایان توجهی به یکدیگر شباهت دارند.

 

کتاب دو جلدی «اساطیر جهان، داستان‌ها و حماسه‌ها» تألیف دونا روزنبرگ و ترجمه عبدالحسین شریفیان با ۱۰۵۶ صفحه، شمارگان ۳۳۰ نسخه و بهای یک میلیون و سیصد و بیست هزار تومان از سوی انتشارات اساطیر به چاپ پنجم رسید.

منابع:
Ibna
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.