مجموعه شعر سپید «منشور کلمه» منتشر شد
۱۴۰۳-۰۱-۱۱
مجموعه شعر سپید «منشور کلمه» به همت «رضا حدادیان» و «مریم گمار» ۲ شاعر کرمانشاهی در ۱۴۰ صفحه و با قیمت یک میلیون و ۱۰۰ هزار ریال توسط انتشارات اورازان منتشر و روانه بازار شد.

این کتاب در ۲ بخش شعر سپید کوتاه و شعر سپید بلند است که آثار ۲۲ شاعر را رضا حدادیان در بخش شعر سپید کوتاه و آثار ۴۲ شاعر را مریم گمار در بخش شعر سپید بلند گردآوری کرده است.

در بخش اول آثار شعرایی چون ابراهیم کارگرنژاد، فرشته امیری، سیدفرشید نوربخش، فرشاد نیکبخت ارزنده، طیبه کریمی، مریم نقدی، شهین راکی، مهرداد پیله ور و در بخش دوم آثار شعرایی چون سوفیا جمالی صوفی، بهاره نوروزی سده، نیکناز رضوی، مرضیه رشیدپور، مرضیه برمال، حسن رئیسی، گروس عبدالملکیان و مهناز نیکفر دیده می شود

رضا حدادیان در مورد این کتاب و در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد : شعر کوتاه، در حقیقت نوعی فرم است که از یک محور، تصویر و یا روایت تشکیل شده و به کار بردن معیارهای کمی مثل تعداد هجا، کلمه و یا سطر، در آن درست نیست و این با هایکو که در آن معیارهای کمّی مثل تعداد هجا وجود دارد، متفاوت است ما نباید انواع شعر نو را باهم اشتباه بگیریم.

وی گفت: در شعر سپید کوتاه آنقدر که تصویر، زبان و یک هسته بودن مهم است هیچ چیز اهمیت ندارد و این برای من شاعر که ۳۰ سال در عرصه شعر کرمانشاه کار کرده ام بسیار اهمیت داشت، بنابراین سعی کردم‌ در این کتاب مجموعه ای را جمع اوری کنم که ذره ای از شاعران خوب معاصر شعر کوتاه کشور دیده شود.

مریم گمار که همکاری با رضا حدادیان و استاد خود را در این مجموعه باعث افتخار می داند، می‌گوید نکته ای که برای من و رضا حدادیان در انتخاب اشعار این کتاب بسیار مهم بود اول فرم و ساختاریست که به انسجام رسیده باشد و دوم زبان ادبی که به آشنازدایی و برجسته سازی برسد و سوم زبان امروزی است.

وی در مورد دیدگاه شان به این کتاب و نوع معیارهای های خود و جناب حدادیان می‌گوید: فرهنگ ما بسیار نیاز به فعالیت مستمر دارد تا سرزمینی آگاه و پویا بسازیم بنابراین سعی کردیم در آن‌ افق دید تازه ای از شاعران معاصر را ثبت کنیم تا دیدگاه شان نوری باشد برای آنان که ما را با نوشتار قضاوت می کنند نه شنیدار.

خانم گمار در مورد یک اثر ادبی می گوید: هر نویسنده و شاعر افق دید خود و نگرش تازه ای به جهان ادبیات اضافه می‌کند یا حتی ممکن است آن را تغییر دهد یا به" قول کلودیو گلین؛ تاریخ ادبی برعکس زبان ادبی همیشه گرایش به شالوده شکنی و کشف تازه ها است بنابراین هر شاعر با نگرش تازه خود می‌تواند کشفی جدید به تاریخ ادبیات اضافه کند و آن محقق نمی‌شود مگر با ذهنیتی جستجو گر و امید است این کتاب ذره ای از فرهنگ و درخشش نویسندگان ما را به نمایش بگذارد.

مریم گمار در سال‌های گذشته ۲ کتاب مشترک گردآوری کرده و یک کتاب مستقل دارد و این کتاب چهارمین کتاب او است؛ رضا حدادیان ۶ کتاب مستقل دارد و این کتاب دومین کتاب گردِوری وی در کشور است.

کتاب منشور کلمه با طراحی جلد نسیم مسلم نیا، به تعداد ۵۰۰ نسخه، در قطع رُقعی، در ۱۴۰ صفحه به قیمت ۱۱۰ هزار تومان، ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ به همت نشر «اورازان» با مدیریت محسن چالاک در تهران برای نخستین بار چاپ و منتشر شده است.

منابع:
www.irna.ir
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.