هم‌زمان با هفته دفاع مقدس، کتاب «خواب خون»، اثر محمد عزیزی در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی تحلیل شد.
۱۳۹۶-۱۰-۱۸
به گزارش آستان نیوز، جلسه نقد و بررسی کتاب خواب خون به عنوان یکی از برنامه‌های ویژه هفته دفاع مقدس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در قالب یکی از نشست‌های ادبی شمس با حضور نویسنده کتاب، جمعی از نویسندگان مشهدی و زائران و مجاوران ادب‌دوست در ورودی تالار قدس برپا شد.

هم‌زمان با هفته دفاع مقدس؛

کتاب «خواب خون» در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی تحلیل شد

هم‌زمان با هفته دفاع مقدس، کتاب «خواب خون»، اثر محمد عزیزی در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی تحلیل شد.

1396/7/3 دوشنبه
 
به گزارش آستان نیوز، جلسه نقد و بررسی کتاب خواب خون به عنوان یکی از برنامه‌های ویژه هفته دفاع مقدس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در قالب یکی از نشست‌های ادبی شمس با حضور نویسنده کتاب، جمعی از نویسندگان مشهدی و زائران و مجاوران ادب‌دوست در ورودی تالار قدس برپا شد.
در این نشست، نویسنده کتاب خواب خون از برگزاری چنین جلسات نقد ادبی در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی ابراز خرسندی کرد و گفت: سوررئال‌نویس هستم و خواب‌های شخصیت‌ها، نقطه قوت این کتاب است و مخاطب باید به کشف پیوند این خواب‌ها بپردازد. به عبارتی، خواب، رویا و صداهای اضافی را در هم آمیختم تا مبدل به یک اثر شود.
محمد عزیزی با بیان اینکه در حوزه کودک و نوجوان بسیار قلم‌فرسایی کرده است، گفت: در این کتاب، شخصیت حسین فهمیده از مرز زبانی یک پسر نوجوان عبور نکرده است.
این استاد ادبیات فارسی با اشاره به نقش مهمی که ویراستاران حرفه‌ای در حوزه نشر کشور می‌توانند ایفا کنند، گفت: در زمان نوشتن؛ چه نظم و چه نثر، انگار جنون نوشتن دارم.
وی ضمن تقدیر از کارشناسان منتقد جلسه بیان کرد: سال‌ها تجربه نقد کتاب دارم و معتقدم وقتی اثری روانه بازار نشر شد، خود کتاب باید از متن و محتوایش دفاع کند تا بتواند مورد توجه قرار گیرد و در جامعه باقی بماند یا از بین برود.
نگاه اهل قلم
جواد لگزیان، روزنامه‌نگار و فعال حوزه ادبیات نیز در این جلسه گفت: ما با توجه به تجربه جنگی که داریم در راستای مکتوب کردن و ثبت وقایع آن تلاش می‌کنیم، اما هنوز تلاشی را که لازم است انجام نداده‌ایم و نتوانسته‌ایم اندیشه و تفکر خود را صادر کنیم.
وی اضافه کرد: کتاب خواب خون، گامی مثبت و قابل تقدیر در راستای این امر است که به خلق نوجوانی می‌پردازد که با حس ایثار، مسئولیت‌پذیری و از خودگذشتگی وارد جنگ شده است.
لگزیان برخی از بخش‌های کتاب که به خوبی زندگی حسین فهمیده را به تصویر کشیده است، معرفی کرد و ادامه داد: این شخصیت، پویا و عمل‌گراست و ارتباط زنده‌ای با اطراف خود دارد.
وی از کتاب «همت» به عنوان یکی از آثار محمد عزیزی در حوزه دفاع مقدس نام برد و گفت: در رمان‌هایی که برای گروه سنی نوجوان خلق می‌شود، این نکته را باید در نظر گرفت که یک نوجوان فقط با انگیزه‌های ایدئولوژیک کتاب نمی‌خواند بلکه او نگاهی ماجراجویانه به مسائل دارد.
این فعال حوزه ادبیات افزود: کتاب خواب خون نشان می‌دهد نوجوانان ایرانی در جنگ تحمیلی ایران و عراق حضور داشتند و حتی توانستند خودشان را به مقام یک قهرمان برسانند.
محمد ریاحی و علی براتی گجوان؛ از دیگر کارشناسان و نویسندگان مشهدی حاضر در این جلسه بودند و به بررسی این کتاب داستانی پرداختند که بر اساس زندگی شهید محمد حسین فهمیده نوشته شده و توانسته جایزه ادبی حبیب غنی‌پور(بهترین زندگی‌نامه داستانی نوجوانان) را در سال 1390 از آن خود کند، پرداختند. مجتبی انوریان یزدی، یکی دیگر از نویسندگان مشهدی نیز به عنوان مجری در این برنامه حوزه ادبیات دفاع مقدس حضور داشت.
مبانی زبانی و ساختاری داستان، ویژگی‌های داستان‌های شخصیت محور، محدودیت‌های خلق کتاب در حوزه دفاع مقدس، دغدغه‌های نویسندگان کشور در این حوزه، اهمیت زاویه‌دید، معرفی رمان‌ها و فیلم‌های ویژه نوجوانان مانند دونده، باشو؛ غریبه کوچک و ساز دهنی، از دیگر موضوعاتی است که در نخستین نشست شمس ویژه هفته دفاع مقدس مطرح شد.
جلسه تحلیل کتاب خواب خون، با همکاری اداره روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی، به مناسبت بزرگداشت هفته دفاع مقدس و اشاعه هر چه بیشتر فرهنگ کتاب و کتابخوانی برگزار شد.
یادآور می‌شود، به همت این سازمان دو جلسه نقد و بررسی کتاب‌های‌ «نامه‌رسان»؛ اثر ساسان ناطق و «شرح آسمان»؛ نوشته محمد خسروی‌راد، در قالب نشست‌های شمس هفته دفاع مقدس، به ترتیب در روزهای سوم و پنجم مهر 1396، از ساعت 17 تا 19، در جوار بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) برپا خواهد شد.
سازندگان:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.