نشست ادبی «شمس» در کاشمر
۱۳۹۷-۰۶-۲۵
در راستای سلسله نشست‌های ادبی شمس، سومین نشست دورهمی داستان «مهمان» با حضور نویسندگان مشهدی و کاشمری، در کتابخانۀ شهید مدرّس کاشمر برگزار شد.

کتابخانۀ مرکزی آستان‌قدس‌رضوی میهمان کاشمری‌ها:

نشست ادبی «شمس» در کاشمر
در راستای سلسله نشست‌های ادبی شمس، سومین نشست دورهمی داستان «مهمان» با حضور نویسندگان مشهدی و کاشمری، در کتابخانۀ شهید مدرّس کاشمر برگزار شد
به گزارش روابط ‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌قدس‌رضوی، نشستی دیگر از سلسله نشست‌های ادبي شمس، در قالب سومین دورهمی داستان «مهمان» به همت سازمان کتابخانه‌ها... و با مشارکت حوزۀ هنری انقلاب اسلامی، این بار در کتابخانۀ شهید مدرّس کاشمر از کتابخانه‌های وابسته به آستان‌قدس‌رضوی، واقع در آرامگاه شهید مدرّس شهرستان کاشمر برگزار شد. در این نشست که با حضور نویسندگان، منتقدان و ادب‌دوستان مشهدی و کاشمری برگزار شد، دو اثر با عنوان «دیگر همه چیز تمام شده» از آسیه یزدفاضلی، داستان‌نویس مشهدی، و «در نگاه جاده» از سیّد حجّت‌الله نبوی ثالث، نویسندۀ کاشمری، با حضور نويسندگان کتاب، مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
ابتدا رئیس روابط عمومی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان‌قدس‌رضوی، با بیان اینکه این سازمان، در راستای اهداف و سیاست‌های خود، که همان ترویج فرهنگ مطالعه و کتا‌بخوانی است، برنامه‌هایی را در دستور کار قرار داده است، توضیح داد: نشست ادبی خوانش متون کهن، با هدف آشنایی با متون کهن و درست‌خوانی گنجینه‌های ادبی کهن پارسی، نواختن زنگ کتاب در مناطق کم‌برخوردار مشهد و مراكز نگهداري دختران و پسران در مقاطع سني مختلف، و برگزاری مسابقۀ «بهترین کتابی که خوانده‌ام» با هدف شناساندن کتب مفید به مخاطبان، از جمله این برنامه‌هاست.
محمدجواد قوی دربارۀ نشست ادبی شمس افزود: سلسله‌ نشست‌های ادبی شمس، با هدف اشاعه هرچه بیشتر فرهنگ کتاب و کتابخوانی و معرفی آثار ادبی معاصر و تقابل نویسنده و مخاطب، در راستای جذب حداکثری کتاب‌دوستان، برگزار می‌شود و در همین راستا، سومین نشست دورهمی داستان در شهرستان‌ها رقم خورده است.
در ادامه، حسین عباس‌زاده، نویسنده، منتقد و مسئول مرکز آفرینش‌های ادبی، در قسمتی از نقد دو داستان گفت: داستان خانم فاضل، تِم انسانی دارد ولی زبان اثر، کودکانه است و در حوزۀ کودک و نوجوان، قرار می‌گیرد. وی ادامه داد: دو داستان، رئال است اما نگاهی فلسفی و دینی به جهان پیرامون خود دارد وادامه داد داستان نویسی ارکانی دارد که باید بدان توجه نمود .
علی براتی گجوان نیز در قسمتی از نقد خود بیان کرد: داستان «همه چیز تمام شده» فضایی نوستالوژیک است از گذشتۀ راوی، که امروز به زبان کودک بیان می‌شود و داستان کودک و نوجوان نیست؛ دغدغه‌های دختری است که انگشتر را گم کرده است اما ماحصل کار، کشف یک موقعیت است و داستان دوم، نزدیکی یک انسان و مواجهه او با محیط است که به دنبال خدا می‌گردد.
در پایان، دیگر داستان‌نویسان و منتقدین مشهدی و کاشمری حاضر در جلسه، به بیان نظرات خود درباره دو اثر پرداختند که در ادامه نویسندگان دو داستان، به انتقادات پاسخ دادند.
گفتني است که کتابخانه مرکزی آستان‌قدس‌رضوی، سلسله نشست‌های ادبی شمس را با محوریت جلسات ادبی و نقد داستان از اواخر سال 1395 در دستور کار خود قرار داده است و تاکنون آثار بسیاری در حوزۀ ادبیات داستانی با حضور نویسندۀ اثر و منتقدین مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.
سازندگان:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.