«چشم جنگ» میهمان نشست ادبی شمس شد
۱۳۹۷-۰۳-۱۲
بیست و دومین دوره از سلسله نشست‌های ادبی شمس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با محوریت بررسی اثر «چشم جنگ» در تالار قدس این سازمان برگزار شد.
به گزارش آستان نیوز، در این دوره از نشست‌های ادبی شمس که به مناسبت بزرگداشت سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر، برگزار شد، راوی اثر «چشم جنگ» به همراه تدوین‌کننده اثر، مصاحبه‌گر و جمعی از منتقدین و پیش‌کسوتان واحد ادوات لشگرهای خراسان رضوی حضور به هم رساندند.
در ابتدای جلسه فرید محمدی‌مقدم راوی اثر، ضمن خوانش بخشی از مطالب کتاب، خاطراتی را از دفاع مقدس عنوان کرد.
وی در ادامه سخنان خود گفت: صراط مستقیمی که ما در سوره حمد از خدا درخواست می‌کنیم، عبودیت و بندگی است که تاکید بر تکلیف‌گرایی دارد.
این رزمنده دوران دفاع مقدس، شهدا را بندگانی تکلیف‌گرا معرفی کرد که در مقطعی از زمان با لبیک گفتن به ندای ولی فقیه زمان، تمام آمال خود را زیر پا گذاشته و به فیض شهادت نائل آمدند.
در ادامه جلسه، حسین عباس‌زاده؛ منتقد ادبی با معرفی تاریخ شفاهی به عنوان سبکی از داستان‌نویسی بر پایه مصاحبه با دیگران، آن را روشی عنوان کرد که نسبت به سایر سبک‌های نوشتار که بر پایه تخیل نویسنده است به مراتبط دشوارتر است.
وی با بیان اینکه کتاب‌های تاریخ شفاهی، آثار ارزشمندی هستند که برگ‌هایی از تاریخ مقاومت مردم ایران را روایت می‌کنند، گفت: این نوع آثار، می‌توانند بین نویسنده و مخاطب ارتباط خوبی برقرار کنند.
این نویسنده، رعایت سیر زمانی و پرداختن به جزییات را دو عامل جذاب برای مخاطب در این نوع نوشتار دانست و هدف اصلی در تاریخ شفاهی را آشنا کردن مخاطب با شخصیت و زندگی یک فرد عنوان کرد.
عباس‌زاده مسئولیت نویسنده را در این سبک نوشتار بسیار سنگین توصیف کرد و گفت: در روایت‌گری جنگ، نویسنده و مصاحبه‌گر باید فضا را به شکلی ترسیم کنند که در کنار جذاب بودن برای مبارزان جبهه‌های جنگ، از میان نسل جدید نیز مخاطبان خوبی را جذب کند.
وی همچنین گفت: مصاحبه‌گر در بیان تاریخ شفاهی، نقش تعیین‌کننده‌ای در دریافت اطلاعات درست از مصاحبه‌شونده دارد و این می‌تواند در سبک نوشتار و انتقال اطلاعات به مخاطب موثر باشد.
گفتنی است در این جلسه ادبی که با همکاری موسسه نشر ستاره، اداره حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس و حوزه هنری استان خراسان رضوی برگزار شد، کتاب «چشم جنگ» توسط سایر نویسندگان و منتقدین ادبی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
برچسب ها:
سازندگان:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.