نخستین هم‌اندیشی یک روزه‌ «زبان فارسی و اینترنت»
۱۳۹۴-۰۹-۰۳
نشست نخست پس از سخنان دکتر «ویدا شقاقی» رییس انجمن زبان شناسی ایران

گزارش برگزاری نخستین هم‌اندیشی یک روزه‌ «زبان فارسی و اینترنت»

نخستین هم‌اندیشی یک روزه‌ «زبان فارسی و اینترنت» پنج‌شنبه 30 آبان در سالن غدیر پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با حضور رییس انجمن زبان‌شناسی ایران، استادان و دانشجویان علاقمند برگزار شد.

نشست نخست پس از سخنان دکتر «ویدا شقاقی» رییس انجمن زبان شناسی ایران درخصوص تغییر زبان و نقش جوانان در آن، به ریاست دکتر مصطفی عاصی با سه سخنرانی برگزار شد. سخنرانی‌های این بخش بیشتر در حوزه‌ زبان‌شناسی رایانشی بود. «فاطمه سلطانزداده» از دانشگاه صنعتی شریف، مقاله‌ای با عنوان «یک سامانه‌ خودکار جهت خطایابی متون فارسی موجود در وب» ارائه داد که پژوهشی مشترک با دکتر بهرام وزیرنژاد بود. به گفته‌ سخنران، کاربرد این سیستم در خلاصه‌سازی، ترجمه‌ ماشینی، موتور جستجو و طبقه‌بندی موضوعی متون است. در بخش پرسش و پاسخ دکتر عاصی پیشنهاد کرد این سامانه به صورت بسته‌ نرم‌افزاری برای فروش، به علاقه‌مندان عرضه شود. موضوع سخنرانی دوم «زبان فارسی در شبکه‌های اجتماعی اینترنتی» بود که مؤلفان آن «آذین شهریاری‌فرد» و «علی چلمقانی» از آزمایشگاه مجازی پایش داده‌ی شریف بودند. پژوهشگران با بررسی داده‌هایی از شبکه‌های اجتماعی فیس بوک، توییتر و گوگل پلاس، 8 فرایند زبان‌شناختی را که کاربران به کار می‌برند ارائه کردند. عنوان سومین سخنرانی «خلاصه‌سازی خودکار مستقل از زبان (چند زبانه) متن با استفاده از ویژگی‌های زبانی» بود. این پژوهش کاری مشترک از «مجید رمضانی» دانش‌آموخته‌ هوش مصنوعی از مؤسسه آموزش عالی نبی اکرم (ص) تبریز و «پری‌ناز دادرس» دانش‌‌‌‌‌‌‌‌آموخته زبان‌شناسی همگانی از دانشگاه تهران بود. مجید رمضانی، در جواب یکی از حاضران نوع خلاصه‌سازی در این سیستم را «استخراجی» عنوان کرد. سخنرانی چهارم این نشست به «بررسی روند تغییرات در تبدیل فرم رسمی افعال به فرم محاوره‌ای و ارائه‌ی یک تحلیل‌گر صرفی برای افعال محاوره‌ای» اختصاص داشت. در این پژوهش، «سمیه جعفری تازه‌جانی» و دکتر «محمد بحرانی» از گروه زبان‌شناسی رایانشی دانشگاه صنعتی شریف، با بررسی گونه‌ گفتاری و نوشتاری زبان فارسی و توجه به تفاوت‌های آوایی این دو گونه، با استخراج قواعد، تحلیلگری صرفی به زبان برنامه‌نویسی «پایتون» ارائه کردند.

پیش از آغاز نشست دوم به ریاست دکتر «پروانه خسروی‌زاده»، دکتر فامیان دبیر علمی همایش، گزارشی از روند انتخاب و داوری مقاله‌های همایش ارائه کرد و گفت «خوشبختانه مقالاتی که دریافت کردیم، 7 محور از 9 محور پیشنهادی ما را پوشش دادند».. به گفته دبیر علمی همایش، هیچ کدام از مقاله‌ها به طور خاص در مورد تاثیر اینترنت بر ساخت زبان نبود. در ادامه دکتر عبدالکریمی تاریخ نشست‌های آتی را طبق برنامه انجمن اعلام کردند.

در نخستین سخنرانی نشست دوم، «آویشن محضری» و «مرضیه چوپان‌زاده» از فرهنگستان زبان و ادب فارسی، در پژوهشی با عنوان «بررسی زبان‌شناختی پیامک‌های 2ختران فار30زبان»، با بیان ویژگی‌های صرفی، نحوی، آوایی، سبکی و خطی، به نمونه‌های جالب در پیامک فینگلیش دختران 18 تا 35 سال اشاره کردند. استفاده از AD به جای «عیدی» به عنوان هم‌آوای صرفی و 3πD به جای «سپیده» به عنوان هم‌آوایی نمادی از این موارد بود. موضوع سخنرانی «مائده میرطلایی» دانشجوی دکتری دانشگاه بوعلی سینای همدان ، «تاثیر متغیر جنسیت بر میزان استفاده وبلاگ‌نویسان از گفتمان‌نماهای انسجام‌آفرین» بود. در بخش نتیجه‌ این پژوهش که با همکاری «هاجر آقاابراهیمی» دانشجوی دکتری زبان‌شناسی از دانشگاه الزهرا انجام شده بود، عنوان شد که تفاوت معناداری بین زنان و مردان در میزان کاربرد عوامل انسجام نیست و «پیوند «گسترشی افزایشی» در هر دو گروه بیشترین کاربرد را داشته است». آخرین سخنران نشست دوم دکتر «سعید کریمی» از دانشگاه پیام نور بود. ایشان در مقاله‌ی «اینترنت و ادبیات در حال شدن» با بیان نقش اینترنت در تغییر ادبیات و ویژگی‌هایی از اینترنت که سبب می‌شود هر کاربر یک نویسنده باشد، سه گونه‌ی جدید ادبی «داستانک»، «شعروگرافی» و «هایپرفیکشن» را دارای ایجاز، تصویر و خلاقیت و ادبیاتی فراخور امکانات عصر جدید معرفی کردند.

پس از نماز و ناهار آخرین نشست این هم‌اندیشی با سه سخنرانی، به ریاست دکتر «شهرام مدرس خیابانی» برگزار شد. نخستین سخنران «سارا جوکار» از دانشگاه سمنان، مقاله‌ای با عنوان «گزینش زبان و رمزگردانی در کاربران دوزبانه ی فیس بوک» ارائه کرد. در ادامه «صفا عابدی» دانش‌آموخته‌ زبان شناسی همگانی از دانشگاه علوم و تحقیقات تهران، مقاله‌ای مشترک با دکتر «رضا خیرآبادی» از دانشگاه تربیت مدرس ارائه کرد. در این مقاله با عنوان «بررسی زبان‌شناختی ارزش‌های خبری در سایت‌های اطلاع‌رسانی ایران» پژوهشگران با بررسی چهار پایگاه خبری اینترنتی پربیننده در بازه‌ زمانی چندماهه، در چارچوب نظریه‌ «گالتانگ و روژ» به این نتیجه رسیدند که ارزش خبری «ارجاع به اشخاص ممتاز» به عنوان پرکاربردترین ارزش خبری در رسانه‌های اینترنتی ایران است. دکتر «علی رضاقلی‌فامیان» از دانشگاه پیام نور، پژوهشی با عنوان «جایگاه زبان فارسی در اینترنت: وضعیت کنونی و چشم‌انداز آینده» انجام داشت. ایشان با بیان دیدگاه‌های خوشبینانه و بدبینانه در مورد اینترنت، گفت «هر زبان سهم خودش را در اینترنت دارد و برخلاف آنچه تصور می‌شود، ابزارهای اینترنتی، مرگ زبان‌ها را به تعویق می‌اندازد». ایشان در ادامه براساس 4معیار از جمله معیار «شمار صفحات جستجو شده در گوگل» و معیار «دامنه‌ی کاربرد» به این نتیجه رسیدند که زبان فارسی زبان علم است.

علاقه‌مندان می‌توانند مجموعه مقالات این هم‌اندیشی و هم‌اندیشی‌های پیشین انجمن زبان‌شناسی را از یکی از سه روش زیر تهیه کنند:

نمایشگاه و فروشگاه مرکزی:

تهران، میدان انقلاب، روبروی سینمای بهمن، تالار بزرگ کتاب، پلاک 28،

کتابفروشی سوده (دانایی). تلفن: 66957132-021

انجمن زبان‌شناسی ایران:

تهران، خیابان شیخ بهایی جنوبی، خیابان ایران‌شناسی، ساختمان بنیاد ایران‌شناسی، طبقه پنجم.

تلفن: 88212003-021

فروشگاه اینترنتی:

فروش به‌صورت C.O.D (پرداخت در محل) [به‌زودی]

www.neveeseh.com

گزارشگر: سلیمه زمانی

http://lsi.ir/News/news.asp?id=250

 

سازندگان:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.