بررسی مقابله ای انواع حذف در زبان فارسی گفتاری و انگلیسی و طبقه بندی آنها
۱۳۹۶-۰۹-۰۲
این پژوهش با توجه به اهمیت زبان گفتاری برای برقراری ارتباط میان افراد جامعه زبانی این گونه زبان را مد نظر قرار داده است.
بررسی مقابله ای انواع حذف در زبان فارسی گفتاری و انگلیسی و طبقه بندی آنها: مطالعه موردی یک فیلم سینمایی انگلیسی و یک فیلم سینمایی فارسی
استاد راهنما: دکتر فریده حق بین
نگارش: شهرزاد آزرژده نمینی
دانشگاه الزهرا 1392
شماره ثبت: 5845791
چکیده
پایان نامه حاضر به برسی مقابله ای انواع حذف در زبان گفتاری فارسی و انگلیسی به روش توصیفی می پردازد. این پژوهش با توجه به اهمیت زبان گفتاری برای برقراری ارتباط میان افراد جامعه زبانی این گونه زبان را مد نظر قرار داده است. لیکن به دلیل عدم دسترسی به سخنگوی انگلیسی زبانان نمونه های آماری از فیلم هایی انتخاب شده اند که دارای متن گفتاری مناسب بوده اند. هدف این پایان نامه ، بررسی انواع حذف در گروه اسمی، فعلی و بند می باشد . که به صورت مقابله ای در هر دو زبان فارسی و انگلیسی گفتاری انجام پذیرفته است. بدین منظور فیلم سینمایی " جدایی نادر از سیمین " به زبان فارسی و "I am sam  " به زبان انگلیسی مورد بررسی قرار گرفت . تمتم موارد حذف در گفتگو های موجود در این دو فیلم در جدول های مربوط قرار گرفت و پس از تحلیل ارائه آمار، این موارد در دو زبان با هم مقایسه گردید. نتایج بدست آمده از این پژوهش حاکی از این بود که در زبان فارسی گفتاری بیشترین حذف در بند رخ می دهد. حذف در گروه اسمی در مرتبه دوم قرار دارد  و حذف در گروه فعلی دارای کمترین تعداد می باشد و نیز بیشترین حذف در گروه فعلی مربوط به حذف فعل واِژگانی است. در مقایسه، در زبان انگلیسی گفتاری نیز حذف بند دارای بیشترین بسامد وقوع فعلی  می باشد و لی حذف در گروه فعلی بیشتر از حذف در گروه اسمی رخ می دهد . علاوه بر این در گروه فعلی بیشترین مورد حذف مربوط به حذف فعل کمکی است.
کلید واژه: بررسی مقابله ای،حذف،زبان گفتاری،گروه حذف شده،بازیابی
این پایان نامه در کتابخانه تخصصی ادبیات آستان قدس رضوی موجود است.
سازندگان:
منابع:
کتابخانه تخصصی ادبیات آستان قدس رضوی
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.