پژوهشی در دستور تاریخی زبان فارسی
۱۳۹۴-۰۸-۲۸
از سوی انتشارات سروش انجام شد

انتشار دومین مجموعه مقالات فرشیدورد درباره فعل در زبان فارسی

کتاب مجموعه مقالات «فعل و گروه فعلی و تحول آن در زبان فارسی» پژوهشی در دستور تاریخی زبان فارسی با ترجمه و نگارش زنده‌یاد خسرو فرشیدورد به چاپ دوم رسید.-

به نقل از روابط عمومی انتشارات سروش، کتاب حاضر مجموعه مقالات چاپ شده و چاپ نشده‌ای از خسرو فرشیدورد، مدرس فقید زبان فارسی درباره «فعل» است که انتشارات سروش برای نخستین بار آن را در سال 1383 و در قالب کتابی مستقل منتشر کرد.

«کلیاتی درباره زبان»، «زبان شناسی و دستور زبان»، «کلیاتی درباره دستور زبان فارسی»، «گفتارهایی درباره فعل و گروه فعلی»، «کلیاتی درباره تحوّل فعل در فارسی دری»، «گفتارهایی درباره فعل و تحول آن» و «کلیاتی درباره فعل‌های مرکب و گروه‌های فعلی ترجمه‌ای معاصر» از فصل‌های مختلف این کتاب است.

خسرو فرشیدورد راه رهایی از معضلات زبان فارسی و رفع موانع پیشرفت این زبان را پخش و رواج خط صحیح و زبان و شعر فصیح امروز از راه کتاب‌های درسی و سپس بالا بردن سطح نگارش دانش آموزان و روزنامه‌نویسان و گویندگان صداوسیما و مردم به طور عام، می‌دانست و در کتاب‌هایش و از جمله در این کتاب به این مساله توجه نشان داده است.

چاپ دوم کتاب «فعل و گروه فعلی و تحول آن در زبان فارسی» ترجمه و تالیف خسرو فرشیدورد با شمارگان هزار نسخه، 686 صفحه و بهای 25 هزار تومان از سوی انتشارات سروش روانه کتابفروشی‌ها شده است.

خسرو فرشیدورد 1388 – 1308، شاعر، محقق و استاد زبان و ادبیات فارسی بود. موضوع پایان‌نامه دکتری فرشیدورد «قید در زبان فارسی و مقایسه آن با قیود عربی و فرانسه و انگلیسی» بود که از آن در سال 1342 در دانشگاه تهران، دفاع کرد.

این مدرس برجسته و فقید ادبیات از سال 1343 به تدریس در دانشگاه اصفهان مشغول و از سال 1347 نیز در دانشگاه تهران به تدریس در رشته دستور زبان فارسی و نقد شعر و متون فارسی پرداخت و تا هنگام بازنشستگی مدرس دانشگاه تهران بود.

تخصص اصلی خسرو فرشیدورد در زمینه دستور زبان و نگارش فارسی بود، اما در نقد ادبی و سبک‌شناسی نیز نظریاتی خاص داشت. او همچنین به زبان‌های عربی و فرانسوی تسلط کامل و با زبان‌های انگلیسی، پهلوی، اوستا و فارسی باستان نیز آشنایی کافی داشت.

از دیگر تالیفات منتشر شده فرشیدورد می‌توان به «ج‍مله و تحول آن در زبان فارسی»، «دستور مختصر تاریخی زبان فارسی»،«مجموعه مقالاتی پیرامون ترجمه»، «دستور مفصل امروز بر پایه زبانش‍ناسی ج‍دید»، «دستوری برای واژه‌سازی: ترکیب و اشتقاق در زبان فارسی، ترکیب و تحول آن در زبان فارسی»، «تاریخ مختصر زبان فارسی از آغاز تا کنون» و «عربی در فارسی» اشاره کرد.
http://www.ibna.ir/vdccpeqse2bqmx8.ala2.html
سازندگان:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.