کاوه گوهرین
۱۳۹۶-۰۷-۰۶
نویسنده، شاعر و پژوهشگر ادبیات ایران است.
کاوه گوهرین
کاوه گوهرین (زاده یک مهر 1334 خورشیدی در اهواز) نویسنده، شاعر و پژوهشگر ادبیات ایران است. گوهرین در دهه 50 با سیاوش کسرایی آشنا می‌شود و به توصیه او، پس از اعدام خسرو گلسرخی در 29 بهمن 1352، برای پیشگیری از پراکنده شدن آثار او اقدام به جمع‌آوری سروده‌ها و مقالات وی از میان اوراق مجلات و روزنامه‌های آن دوره می‌کند.
دفتر نخستین مجموعه اشعار گلسرخی با عنوان انتخابی خود او «ای سرزمین من» و طرح جلدی درخشان از علیرضا اسپهبد، به سال 1373 از سوی موسسهٔ انتشارات نگاه منتشر شد که در اندک زمانی نایاب شد و بعدها به چاپ‌های متعدد رسید. دفتر دوم این شعرها نیز باز هم با عنوان انتخابی گلسرخی «پرنده خیس» به سال 1374 از سوی موسسه فرهنگ کاوش منتشر شد و پس از تجدید چاپ، سرانجام دو مجموعه «ای سرزمین من» و «پرنده خیس» به همراه اشعاری نویافته و تصاویری چاپ نشده از خسرو گلسرخی با عنوان «خسته‌تر از همیشه» در سال 1380 از سوی انتشارات آرویج منتشر شد.
آخرین تلاش کاوه گوهرین در گردآوری و تدوین آثار گلسرخی، مجموعه‌ای از اشعار اوست که انتشارات نگاه دوبار در سال‌های 91 و 92 منتشر کرده و شعرهای جدیدی از خسرو را نیز در خود دارد که تا به امروز کامل‌ترین مجموعه اشعار گلسرخی است. کاوه گوهرین درکنار تحقیق و پژوهش یکی از فعالان دوران تجدید حیات «کانون نویسندگان ایران» بود و با عضویت در جمع مشورتی کانون، در تنظیم و تصویب اساسنامه کانون نویسندگان به همراه یارانی دیگر همچون رضا براهنی، هوشنگ گلشیری، فرج سرکوهی، منصور کوشان و بسیاری دیگر تلاش فراوان کرد.
مجموعه‌ای از هایکوهای او با عنوان «هایکوهای ایرانی» نخستین بار در تیراژی محدود در آمستردام منتشر شد و پس از آن یک محقق و ادیب ایرانی به نام «دکتر رضا خالصی» این هایکوها را به انگلیسی ترجمه کرد و براساس ترجمه انگلیسی، یک شاعر هلندی به نام «کلس خوفرس» (klass Govers) این هایکوها را به هلندی برگرداند.
چاپ دوم این کتاب در ایران با طرح‌های درخشان طراح وگرافیست عراقی «باسم الرسام» به سال 1381 منتشر شد.
«در سرزمین وینسنت» شعری بلند است که در واقع خاطرات دوران اقامت در هلند و دیگر کشورهای اروپایی است و دیدار با نویسندگان و شاعران غربت نشین را روایت می‌کند. این منظومه نیز به سال 1380 از سوی دو ناشر «آرویج» و «گیو» منتشر شد.
«افسانه و افسون»، «گلستان سعدی»، «لیل و مجنون»، «هایکوهای ایران»، «میعاد با خورشید»، «داستان دوستان» برخی از آثار منتشر شده از کاوه گوهرین است. از او تا به امروز بیش از 25 کتاب منتشر شده است.
  
سازندگان:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.