زندگی‌نامه و خدمات علمی و فرهنگی بانوی دانشمند، دکتر بدرالزّمان قریب
۱۳۹۴-۰۷-۲۸
کتاب زندگی‌نامه و خدمات علمی و فرهنگی بانوی دانشمند، دکتر بدرالزمان قریب، با مقدمۀ دکتر محمدرضا نصیری، عضو وابستۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی و قائم‌مقام انجمن آثار و مفاخر فرهنگی است که انجمن آثار و مفاخر فرهنگی آن را منتشر کرد.
کتاب زندگی‌نامه و خدمات علمی و فرهنگی بانوی دانشمند، دکتر بدرالزمان قریب، با مقدمۀ دکتر محمدرضا نصیری، عضو وابستۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی و قائم‌مقام انجمن آثار و مفاخر فرهنگی است که انجمن آثار و مفاخر فرهنگی آن را منتشر کرد.

استاد دکتر بدرالزمان قریب، عضو پیوستۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی و مدیر گروه زبان‌های ایرانی فرهنگستان، در سال 1308 در تهران و در خانواده‌ای فرهنگی چشم به جهان گشود.

تحصیلات دبستانی و بخشی از دوران دبیرستان را در مدرسۀ منوچهری (ژاندارک سابق) گذراند و سپس با عنوان شاگرد اول، از مدرسۀ نوربخش دیپلم طبیعی گرفت. چند سال بعد، به علت علاقه‌ای که به ادبیات فارسی داشت دیپلم ادبی خویش را نیز دریافت کرد.

وی در سال 1332 با پذیرش در رشتۀ زبان و ادبیات فارسی وارد دانشگاه تهران شد. دکتر قریب در سال 1336 با کسب رتبۀ اول، مدرک کارشناسی زبان و ادبیات فارسی گرفت و چون در آن زمان مقطع کارشناسی ارشد وجود نداشت، بلافاصله وارد دورۀ دکتری شد. وی پس از یک سال گذراندن دورۀ دکتری، با علاقه‌ای که به ادبیات ایران پیش از اسلام داشت، تصمیم گرفت در دانشگاه پنسیلوانیا در این رشته ادامۀ تحصیل دهد.

دکتر بدرالزمان قریب در طول حیات علمی و فرهنگی خود منشأ خدمات بسیاری به زبان و ادبیات و فرهنگ ایرانی بوده و دانشجویان بسیاری پرورده‌است و اکنون نیز کارهای پژوهشی خود را به‌صورت مستمر ادامه می‌دهد.

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، ضمن تجلیل از مقام شامخ علمی این بانوی فرهیخته و برگزاری مراسم بزرگداشتی برای وی، در تاریخ هشتم آذرماه 1393، یکصدوسی‌وچهارمین مجموعۀ زندگی‌نامه‌های خود را به زندگی‌نامه و خدمات علمی دکتر بدرالزمان قریب اختصاص داد. مطالب ارائه‌شده در این کتاب عبارت‌اند از: «پیشگفتار»، محمدرضا نصیری؛ «کارنامۀ باستان» (گفت‌وگو با دکتر بدرالزمان قریب)؛ «بدرِ سُغدیانه»، یدالله ثمره؛ «نوروز»، بدرالزمان قریب؛ «ایزدبانوی دانش»، زهره زرشناس؛ «رستم در روایات سُغدی»، بدرالزمان قریب؛ «بازشناخت پیوند چند واژه در زبان‌ها و گویش‌های ایرانی با ایزدبانوی بزرگِ کالی...»، لیلا عسگری؛ «رعایت کردنِ دیگری»، آرزو رسولی (طالقان)؛ «غبارروبی از زبان‌های گم‌شده»، حوریه سعیدی؛ اشعاری از دکتر بدرالزمان قریب؛ سال‌شمار علمی دکتر بدرالزمان قریب؛ عکس‌ها.

کتاب زندگی‌نامه و خدمات علمی و فرهنگی بانوی دانشمند، دکتر بدرالزمان قریب، با مقدمۀ دکتر محمدرضا نصیری، عضو وابستۀ فرهنگستان زبان و ادب فارسی و قائم‌مقام انجمن آثار و مفاخر فرهنگی است که انجمن آثار و مفاخر فرهنگی آن را در 193 صفحه و با شمارگان 1000 نسخه، به بهای 100000 ریال منتشر کرده است.

معرفی: مرتضی قاسمی
سازندگان:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.