تاثیر قرآن و حدیث بر دیوان اشعارفیض کاشانی (جلد سوم)
۱۳۹۴-۰۷-۱۵
فیض کاشانی , یکی از شاعران سده یازدهم هجری است که مانند شاعران دیگر اندیشه های انسانی و اسلامی را در قالب اشعار لطیف و زیبا بیان کرده است.
تاثیر قرآن و حدیث بر دیوان اشعارفیض کاشانی (جلد سوم)
استاد راهنما: حسن بساک
نگارش : زینب رشیدی؛ دانشگاه پیام نور مشهد؛ 1393
شماره ثبت: 39214
چکیده
پس از ظهور اسلام , قرآن کریم و احادیث نبوی , در حیات فردی و اجتماعی مسلمانان به ویژه بر کلام شاعران و نویسندگان برجسته ی ایران, تاثیر بسزایی باقی گذاشته است.
فیض کاشانی , یکی از شاعران سده یازدهم هجری است که مانند شاعران دیگر اندیشه های انسانی و اسلامی را در قالب اشعار لطیف و زیبا بیان کرده است.
شیوه ها و گونه های اثرپذیری از قرآن و حدیث شامل: اثرپذیری واژگانی که خود به سه بخش وام گیری , ترجمه و برآیندسازی تقسیم می شود, اثرپذیری گزاره ای که از سه بخش : اقتباس, تضمین و حل تشکیل می شود, اثرپذیری گزارشی که شامل ترجمه و تفسیر است و اثرپذیری الهامی بنیادی, تلمیحی , تاویلی, تطبیقی , تصویری و چند سویه که شاخه های دیگر اثرپذیری از قرآن و حدیث هستند.
نتیجه تحلیل آن است که دیوان شعر فیض در حقیقت تفسیری بر قرآن کریم و روایات است . و برجسته ترین آراء فیض در اشعار او تجلی یافته است. هرچند عموم مردم را مدنظرداشته ولی در عین حال برای خواص نیز اشاراتی بس ژرف به یادگار نهاده است.
نگارنده در توشته ی حاضر کوشیده است میزان و نوع این اثرپذیری ها را در دیوان فیض کاشانی نشان دهد و در نتیجه ی تحقیق , دریافت که تلمیح , تضمین , وام گیری و اثرپذیری بنیادی, شیوه هایی است که فیض کاشانی در به کارگیری این آموزه های قرآنی و روایی به میزان بیشتری بهره برده است.
کلید واژه ها
قرآن کریم- حدیث- فیض کاشانی- شعر- تاثیرپذیری
این پایان نامه در کتابخانه تخصصی ادبیات موجود می باشد
منابع:
کتابخانه تخصصی ادبیات آستان قدس رضوی
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.