بررسی تطبیقی اشعار عربی و فارسی معاصر پیرامون امام رضا(ع)
۱۳۹۴-۰۷-۱۵
ادبیات متعهد اهل بیت (علیهم السلام) به نوعی از شعر و نثر اطلاق می شود که درباره اهل بیت و ائمه معصومین (ع) به رشته تحریر در آمده باشد.
بررسی تطبیقی اشعار عربی و فارسی معاصر پیرامون امام رضا(ع)
استاد راهنما: عباس اقبالی
نگارش: نجمه فتحعلی زاده
دانشگاه کاشان؛ 1392
شماره بازیابی: 5835791
چکیده
ادبیات متعهد اهل بیت (علیهم السلام) به نوعی از شعر و نثر اطلاق می شود که درباره اهل بیت و ائمه معصومین (ع) به رشته تحریر در آمده باشد. این نوع ادبیات غالبا به دفاع از ارزش های دین اسلام و جانبداری از تشیع و آرمان های جامعه شیعی می پردازد و از عقاید اصیل اسلامی سخن می گوید . در واقع می توان این نوع از ادب متعهد را التزام و پایبندی به قواعد اسلامی و ارادت به خاندان پیامبر (ص) دانست . تا جایی که این ارادت به عشقی وصف ناپذیر تبدیل گشته و آثار ادبی منحصر به فردی را به وجود می آورد . آغاز این نوع شعر نزد عربی سرایان در انتهای عصر جاهلی و اندکی قبل از بعثت پیامبر (ص) با مدح ایشان همراه بوده و دردوره های اسلامی ون اموی , عباسی , مملوکی و معاصر ادبیات عربی با مدح , وصف ویژگی های اخلاقی , عبادی ,سیاسی و رثای ائمه معصومین (ع) ادامه یافته است . علاوه بر شاعران عربی سرای , پارسی سرایان نیز از همان قرون اولیه هجری و با آغاز شعر فارسی به مدح و رثای ائمه(ع) پرداخته اند . این نوع شعر که در دوره های مختلف زبان فارسی رواج داشته , در سبک های خراسانی , آذربایجانی , عراقی , مکتب وقوع , هندی , بازگشت و مشروطیت سروده شده و تا دوران معاصر ادامه یافته است. با رواج و شیوع گستره ادبیات متعهد اهل بیت (ع) و یا به تعبیری دیگر شعر شیعه در دوره های مختلف ادبیات عربی و فارسی , این نوع شعر جایگاهی ویژه در میان انواع دیگر اشعار به دست آورده است.
این عشق و ارادت نسبت به امام رضا(ع) نیز درآثار شاعران عربی سرای و پارسی گوی بسیار دیده می شود و آنان در تمامی دوره های سعی کرده اند تا با زبان لطف شعر به ابزار این ارادت خالصانه بپردازند . از جمله این دوره ها دوره معاصر است که دراین دوره شاعرانی از هر دو زبان اشعار فراوانی را درباره امام رضا (ع) سروده اند و در این اشعار علاوه برنشان دادن عشق و محبت خویش نسبت با ایشان به معرفی زندگی , دوران امامت و ولایت عهدی , مکارم اخلاقی , علم و تقوای امام (ع) و همچنین رثای آن حضرت پرداخته اند . اهمیت این اشعار از آن روی است که با خواندن آنها می توان به خصوصیات امام رضا (ع) دست یافت و از آنها الگو گرفت
این پایان نامه در کتابخانه تخصصی ادبیات موجود است.
سازندگان:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.