رمز گشایی وجود و صفات پرندگان در منطق الطیر عطار
۱۳۹۴-۰۷-۲۱
تمام پرندگان که نمادی از طبقه های مختلف جامعه می باشند با جایگاه خاصشان در منطق الطیر از دیدگاه حضرت عطار آورده شده است
رمز گشایی وجود و صفات پرندگان در منطق الطیر عطار
استاد راهنما : دکتر محمد رضا راشد محصل
دانشگاه آزاد واحد بیرجند 1389
شماره ثبت :5834288
چکیده :
در این مجموعه سعی شده است از آثار مسلم عطار نیشابوری سخن گفته شود و سپس بحثی مستوفی در مورد کتاب سترگ منطق الطیر آورده شود . سپس کلیاتی در مورد رمز و رمز شناسی در آثار ادب پارسی ارائه گردد سپس این رمزها به کتاب منطق الطیر سرایت داده شده است . تا این کتاب که یکی از حماسه های عرفانی بزرگ جهان است مورد توجه قرار گیرد و از شخصیت های اصلی آن که همان پرندگان هستند سخن به میان آورده شود . تمام پرندگان که نمادی از طبقه های مختلف جامعه می باشند با جایگاه خاصشان در منطق الطیر از دیدگاه حضرت عطار آورده شده است و اینکه هر پرنده در جامعه انسانی نمادی از چه شخصیتی می باشد بحث شده است.
جایگاه اجتماعی و عرفانی پرندگان – که همان سالکان راه حقیقت هستند ، بحث دیگری است که به طور مفصل در این اثر آمده است . حتی ویژگی های ظاهری هر یک از پرندگان آورده شده تا شباهت آن ها با جامعه انسانی بهتر مجسم شود و دقت و ظرافت کار عطار برای خوانندگان ملموس تر و مشخص تر شود . و نیز سعی شده است این اثر عطار با دیگر آثار پیشین ، مورد بررسی قرار گیرد و جایگاه عرفانی این اثر بیان شود؛ تا بتواند منبع و ماخذی برای مطالعه کنندگان باشد تا با آگاهی بیشتر دراین گستره قدم بردارند و به سیر و سلوک بپردازند.
در نهایت تلاش گردیده اهداف عظیم عرفانی ، اجتماعی و تعلیمی حضرت عطار به عنوان پیر و راهنمای راه سلوک به گونه ای بیان گردد که سالکان و مریدان بتوانند به آسانی و با همان ظرافت خواست حضرت شیخ عطار آن را درک نماید و این توشته بتواند چراغی هر چند کم نور فرا راه آنان قرار گیرد تا راه او شناخته شود و درچاه ظلالت و گمراهی نیفتد . امید که اینگونه باشد .
کلید واژه ها :
 عطار- رمز-پرندگان- عرفان- منطق الطیر
این پایان در کتابخانه تخصصی ادبیات آستان قدس موجود است.
سازندگان:
منابع:
کتابخانه تخصصی ادبیات آستان قدس رضوی
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.