تجلی انوار از کریم اهل بیت (ع) در ملحمة اهل البیت(ع)
۱۳۹۴-۰۷-۱۵
شعر ولایی از دیرباز , یعنی زمانی که پیامبر بزرگ اسلام دعوت خود را آشکار نمود, آغاز شد.
تجلی انوار از کریم اهل بیت (ع) در ملحمة اهل البیت(ع)
استاد راهنما: حسن عبدالهی

نگارش : نسرین بابانژاد

دانشگاه فردوسی مشهد؛ 1389

شماره بازیابی: 5831807

چکیده

شعر ولایی از دیرباز , یعنی زمانی که پیامبر بزرگ اسلام دعوت خود را آشکار نمود, آغاز شد. شاعران, زبان و قلم خویش را برای نشان دادن عشق و ارادتشان به پیامب (صَ) و خاندانش و برای دفاع از اسلام , به خدمت گرفتند. از سوی دیگر پیامبر نیز به خاطر پاسخ به شاعران جبهه ی مخالف, شاعران را به این کار تشویق نمود . به عنوان نمونه به شاعر محبوبش , حسان بن ثابت اجازه داد تا در خدمت اسلام شعر بگوید و به او مژده ی کمک و عنایت ویژه از سوی جبرئیل را داد . در دوره ی اموی و عباسی نیز اهل بیت (ع) برای حفظ اسلام و انتشار مکتبشان از شعر و شاعران حمایت می کردند و به آنان این وعده را می دادند که هر کس درباره ی ما شعری بگوید , خدا برای او خانه ای در بهشت مهیا می سازد ؛ بنابراین تشویق اهل بیت(ع) از یک سو و محبت بعضی از شاعران نسبت به آنان سبب سرودن اشعار ولایی بسیاری شد . به این ترتیب از دوره ی اسلامی تا کنون شاعران همواره در مدح و بیان فضایل پیامبر (ص) و خاندان پاکش تغمه سرایی کردند.

در زمان معاصر نیز ادیب دانشمند , عبدالمنعم فرطوسی زندگی پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) را به نظم درآورده و آن را در مجموعه ی بزرگی با عنوان "ملحمة اهل البیت(ع) " به دانش پژوهان و علاقمندان به اهل بیت (ع) عرضه نموده است.

این پایان نامه که در چهار فصل تنظیم شده است تلاشی است برای آشنایی با شاعری فقیه و متعهد و بررسی میزان موافقت او در ازائه ی شخصیت امام حسن(ع) .

این پایان نامه در کتابخانه تخصصی ادبیات موجود است.

سازندگان:
منابع:
کتابخانه تخصصی ادبیات آستان قدس رضوی
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.