بازتاب علوم در دیوان مثنوی مولانا
۱۳۹۴-۰۷-۱۵
بی تردید دیوان مثنوی مولانا یکی از ارزشمندترین و بزرگ ترین آثار موجود در تاریخ فرهنگ و ادب جهان است

بازتاب علوم در دیوان مثنوی مولانا
استاد راهنما: ویدا احمدی

نگارش: نجلا ابراهیمی طلب

دانشگاه آزاد مشهد؛ 1389

شماره بازیابی: 5831692

چکیده

بی تردید دیوان مثنوی مولانا یکی از ارزشمندترین و بزرگ ترین آثار موجود در تاریخ فرهنگ و ادب جهان است ؛ با نظر به مجموع این دیوان , با اطمینان می توان گفت که دقایقی زیبا از حقایق عمیق و شگرف را در بر دارد و خواننده را به تعجب و حیرت وا می دارد ؛ مولوی کسی است که دید تیز بینش به ژرفای معارف جهان هستی رسوخ یافته و تفکر داهیانه اش به پهنای عالم نامتناهی توسع یافته و این همه را در نوردیده است؛ وی در عرصه های گوناگون علومی چون طب , فلسفه , کلام , عرفان,و ... ملاحظاتی بس عمیق و نظریه پردازی هایی بس دقیق و ارزنده به منصه ظهور رسانیده است ؛ همه را به زبان شعر سروده , بی آنکه حتی ظرافت و دقایق معانی را به کمترین وجه , اسیر ضرورت های شعری بگرداند؛ هر صاحب نظری که دیوان مثنوی را بخواند و در گفتارش تعمق ورزد جلوه هایی اندیشمندانه از تاویلات و تعبیرات مرتبط با براشت های علمی خود را در آن می یابد .

مثنوی , حکایت روح بی قرار مولاناست , کسی که تفکر و جهان بینی اش را در عشق به وصال حق بیان می کند , او جستجوگر حق است و می کوشد تا این حقیقت هستی را درلفافه الفاظ شعر پنهان نگه دارد و خوش تر آن دارد که سر دلبران را در حدیث دیگران بگوید ؛ اگر چه هر کسی از ظن خود یار او می شود و هیچ کس را همه اسرار او یارای جستن نیست.

این کتاب مملو از حقایق و دقایق است که از عالم بی کران ذهن مولانا تراوش نموده است و در قالب الفاظ و عبارات منظوم به عرصه هستی گام نهاده است و بحریست پر از درهای ناسفته که بر ساحل ظهور به جلوه در آمده و بر جویندگان حیات پاک نثار شده است و از این جهت زبان از بیان حقیقتش عاجز و قلم از تحریر آن قاصر است. و اما یک نکته قابل توجه است که اثر این شاعر بزرگ پس از هفتصد سال همچنان زنده و در اوج آثار بشریت. است.

این پایان نامه در کتابخانه تخصصی ادبیات موجود است.

سازندگان:
منابع:
کتابخانه تخصصی ادبیات آستان قدس رضوی
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.