بازنویسی سفر امام رضا (ع) به ایران با تکیه بر روایات
۱۳۹۴-۰۷-۱۳
تبیین دقیق موضوع چهار فصل اصلی آغاز سفر , ورود امام (ع) به ایران , ورود امام(ع) به مرو و حرکت به سمت بغداد برای پایان نامه تنظیم گردبده است.

بازنویسی سفر امام رضا (ع) به ایران با تکیه بر روایات
استاد راهنما: دکتر مهدی غلامعلی
نگارش : محمد سنجری
گروه علوم قرآن و حدیث ؛ 1392
شماره بازیابی : 5841686
چکیده
این پایان نامه که به روش کتابخانه ای صورت پذیرفته است, هدف اصلی خود را بر بازنویسی سفر امام رضا (ع) به ایران اختصاص داده است و سعی بر آن داشته که این موضوع را با تکیه بر روایات بررسی نموده و متون پراکنده در این زیمنه را به گونه ای گردآورد که قابلیت تحلیل را داشته باشد . از این روی جهت تبیین دقیق موضوع چهار فصل اصلی آغاز سفر , ورود امام (ع) به ایران , ورود امام(ع) به مرو و حرکت به سمت بغداد برای پایان نامه تنظیم گردبده است.
در فصل آغاز سفر , فرضیه های مسیر عزیمت اما (ع) از جمله فرضیه ی سفر به مکه , سفر به قادسیه , سفر به بغداد و سفر به قم مورد بررسی قرار گرفته است . بررسی ها نشان گر آن بود که از این میان مسیر حرکت به سمت مکه و سپس بصره به جهت تصریح روایات به حضور امام (ع) در مکه ومسیر مکه تا عراق مورد تایید و مقبولیت بیش تری واقع می گردد.
در بخش ورود آن حضرت به ایران , منابع اولیه , مسیر آن جناب را از اهواز به فارس و از آنجا به سمت خراسان از طریق نیشابور یاد نموده اند , اما نقطه مبهم و فاقد منطقه ی جغرافیا یی معین که موجب اختلاف در میان محققان شده است , مسیر بیابانی میان فارس و خراسان بوده است که با توجه به دستور مامون برای عبور از اهواز و فارس جهت رسیدن به خراسان و مرو , بهترین و کوتاه ترین مسیر همان مسیر یزد , خرائق و بعد طبس بوده است ؛ زیرا علاوه بر موقعیت جغرافیایی , نشانه هایی از عبور امام (ع) از جمله قدمگاه آن حضرت در این مکان وجود دارد .
ورود امام (ع) به مرو نام فصلی است که در ادامه به آن پرداخته شده است که با ورود امام (ع) وقایعی بر آن حضرت گذشت که از مهمترین آنان می توان به پذیرش ولایتعهدی و رخدادهای بعد از آن ؛ ازدواج آن جناب با دختر مامون و برپایی برخی از مناظرات با صاحبان سایر فرق اشاره نمود .
فصل نهایی به حرکت امام (ع) به سمت بغداد اختصاص یافته است که در این سفر مهمترین رخداد , شهادت آن جناب معصوم (ع) بوده که هرچند دانشمندان شیعه همان است که به وسیله ی سم مامون به شهادت رسیده اند.
این پایان نامه در کتابخانه تخصصی ادبیات آستان قدس رضوی موجود است
سازندگان:
منابع:
کتابخانه تخصصی ادبیات آستان قدس رضوی
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.