بررسی آثار و اندیشه های فوزی المعلوف
۱۳۹۴-۰۷-۲۰
فوزی المعلوف از جمله شاعرانی است ، که در مرحله ی شعری را تجربه کرده است .
 
بررسی آثار و اندیشه های فوزی المعلوف
نگارش : اقدس عرب
دانشگاه فردوسی مشهد ؛ 1389
شماره بازیابی : 5831805
چکیده
فوزی المعلوف از جمله شاعرانی است ، که در مرحله ی شعری را تجربه کرده است . او در مرحله ی اول شعری اش به موضوعاتی چون وصف ، غزل ، رثا ، اظهاراشتیاق به وطن ، مسائل تاریخی و سیاسی و ... پرداخت ، اما آگاهی به زبان اسپانیایی و عمیق تر شدن تجربه اش از طریق تامل ، مواجه شدن با غم و اندوه و درد و رنج و تلاش برای رهایی از وجود نهایت وجود ذات است ، او را به سمت سرودن قصائدی با گرایش صوفیانه و افلاطونی مانند شاعرانی چون جبران نعیمه و عریضه سوق داد و سبب تمایز وی از دیگر شاعران مهجور جنوبی گشت.
تلاش شاعر در حماسه "علی بساط الریح " برای رهایی از قید و وزن قافیه قدیم نیز یکی دیگر از عوامل تمایز وی از شاعران مهجور جنوبی است . وی در قصیده " علی شاطی ء الریه " به این سنت شکنی آشکارا دعوت می کند .پس می توان گفت ، اگر چه وی از نقطه نظر مکانی در مهجور جنوبی است ولی از نقطه نظر فکر و اندیشه در دریف شاعران مهجور شمالی قرار می گیرد.
وی تحت تاثیر عمیق ابولعلاء و جبران بوده است . او از جبران تنها در" علی بساط الریح " تاثیر پذیرفته است . اما تاثیر پذیری او از ابولعلاء در هر دو اثر مشهور وی "شعله العذاب " و " علی بساط الریح " به چشم می خورد . او در " شعله العذاب " به گونه ای جا پای معری نهاده ، که هر کس اندک آشنایی با آثار و سخنان معری داشته باشد ، این امر به وضوح درک می نماید.
این پایان نامه در کتابخانه تخصصی ادبیات موجود می باشد 
سازندگان:
منابع:
کتابخانه تخصصی ادبیات آستان قدس رضوی
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.