شکل شناسی قصه های مجید اثر هوشنگ مرادی
۱۳۹۴-۰۷-۱۳
قصه های مجید مجموعه داستان های کوتاهی هستند که مشخصات داستانی دارند و بر اساس الهام و خاطره ها یادآوری می شود
شکل شناسی "قصه های مجید" اثر هوشنگ مرادی
استاد راهنما: محمد علی شریفیان
نگارش : هدی سهرابیان
دانشگاه آزاد , واحد شیروان؛ 1390
شماره ثبت: 5831768
چکیده
خواندن داستان فعالیتی ذهنی است که به تجربه آدمی معنا می بخشد. خواننده با خواندن , نقد و تحلیل داستان معیارهای مناسبی برای تجربه های زندگی بدست می آورد که به وسیله آن جهانی تازه کشف می کند و به آگاهی و آزادی می رسد.
آن چه به اثر ادبی در کنار معنا و محتوا ارزش و جاودانگی می بخشد , صورت عالی و لفظ زیبا و استوار آن می باشد , زیرا لفظ و معنا دو روی یک سکه اند و نمی توان آنها را جدا از هم تصور کرد.
مکتب فرمالیسم یکی از مکاتب ادبی است که به جنبه های صوری اثر توجه دارد , چرا که در نظر گرفتن فرم اثر بدون توجه به ساختار و شکل اثر چندان سودمند نخواهد بود. با بررسی ساختار اثر ادبی می توانیم به اجزاء اصلی و فرعی , نظام مند ی اثر ادبی پی برد و از این طریق راه را برای پیشنهاد و انسجام تحقیقات جدید پیرامون آثار ادبی باز کرد .
داستان " قصه های مجید" از آثار برجسته هوشنگ مرادی کرمانی , داستان نویس موفق معاصر ایران را , که اثر او به عنوان کتاب برگزیده سال 1364 معرفی شد و این تویسنده در سال 1992 از سوی داوران جایزه جهانی " هانس کریستین اندرسن " در برلین را به دلیل تاثیر عمیق و گسترده در ادبیات کودکان جهان از آن خود کرد و به عنوان نویسنده برگزیده سال انتخاب شد برای تحقیق و پژوهش برگزیدیم.
با بررسی ساختاری قصه هادریافتیم " قصه های مجید" اثر هوشنگ مرادی کرمان دارای شکل خاصی نیست و به یک روایت خطی ساده ای است که مجید و بی بی به عنوان شخصیت اصلی در همه جا حضور دارد.
قصه های مجید مجموعه داستان های کوتاهی هستند که مشخصات داستانی دارند و بر اساس الهام و خاطره ها یادآوری می شود . از این لحاظ به قصه شباهت دارد که شکلآن ساده و ابتدایی است و زبان آن نزدیک به گفتار و محاور ه ی عامه ی مردم و پراز اصطلاح ها و ضرب المثل های عامیانه است و زبان معمول و رایج زمان در داستان ها به کار گرفته شده است.
واژه های کلیدی: شکل , ساختار, داستان, قصه های مجید, هوشنگ مرادی کرمانی
این پایان نامه در کتابخانه تخصصی ادبیات آستان قدس رضوی موجود است.
سازندگان:
منابع:
کتابخانه تخصصی ادبیات آستان قدس رضوی
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.