واسوخت در شعر معاصر
۱۳۹۴-۰۷-۲۲
در این تحقیق پس از اشاره ی کوتاهی به ساختار مکتب وقوع ، نمونه هایی از شعر بزرگان تاثیر گذار در این مکتب بیان گردیده
واسوخت در شعر معاصر
استاد راهنما: کامیار وحیدیان
نگارش: صغری نبیلی نقاب

 دانشگاه آزاد واحد مشهد؛1389

شماره ثبت : و 281 ن 5831641
چکیده :

در این تحقیق پس از اشاره ی کوتاهی به ساختار مکتب وقوع ، نمونه هایی از شعر بزرگان تاثیر گذار در این مکتب بیان گردیده ، سپس به بررسی مکتب واسوخت در شعر شاعران معاصر پرداخته است .
وقوع، چنان که از اسم آن بر می آید  و دیگران نیز بدان اشاره داشته اند، بیان واقعیت هاست ، در حالی که واسوخت ، اعراض از سوختن است؛ پس می توان این گونه نتیجه گرفت که هر شعر واسوختی زیر مجموعه ی سبک وقوع به شمار می آید ؛ اما هر شعر وقوعی ، واسوخت نیست . به عبارت دیگر ، شعر وقوع از نظر موضوع ، به دو دسته تقسیم می شود: 1- گله از معشوق : در این شعر، شاعر فقط گله می کند و از معشوق می خواهد که دست از ناملایمات بردارد و به عاشق دل سوخته نیز توجهی داشته باشد.
2-واسوخت : شاعر از گله گزاری ، یک گام فراتر نهاده و معشوق را مورد تهدید قرار می دهد که اگر از رفتار عتاب آمیز خود دست برندارد ، عاشق از عشق او دست برخواهد داشت، گاه این تندی به جایی می رسد که شاعر اذعان می دارد که بر معشوق سر است و عشق او نسبت به معشوق ، لطفی است که در حق او کرده است و گرنه برای شاعر ، معشوق هایی بسیار بهتر از معشوق فعلی وجود دارد.
با پژوهش در آثار قبل از قرن دهم و آوردن نمونه هایی در یخش دوم تحقیق این ادعا که قبل از زمان مذکور که مکتب وقوع به عنوان یک مکتب مطرح شده ، در قرن دهم هم می باشد و چندین تن از شاعران این مکتب همراه با چند نمونه از اشعارشان آورده شده است و در بخش چهارم با بررسی اشعاری از شاعران معاصر ، این ادعا ثابت گشت که در شعر معاصر ، اشعار وقوعی به طور اعم و اشعار واسوختی به طور اخص کم و بیش وجود دارد.
سازندگان:
منابع:
کتابخانه تخصصی ادبیات آستان قدس رضوی
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.