برچسب زنی اجزای گفتار
۱۳۹۴-۰۹-۱۵
در برچسب زنی دو حوزه ساختواژه و نحو زبان برای تعیین مقوله های دستوری با یکدیگر تعمل دارند . تحلیل های ساخنواژی ، فارسی می باشد .
برچسب زنی اجزای گفتار
نگارش: راضیه احمدی ؛دانشگاه فردوسی ؛ دانشکده ادبیات و علوم انسانی دکتر علی شریعتی؛ 1389
شمار ه ثبت : 5831561
چکیده
یکی از کارهای اساسی در پردازش زبان طبیعی ، برچسب زنی اجزای گفتار می باشد . برچسب زنی ، تعیین مقوله های دستوری برای هر نماد در متن می باشد .
در برچسب زنی دو حوزه ساختواژه و نحو زبان برای تعیین مقوله های دستوری با یکدیگر تعمل دارند . تحلیل های ساخنواژی ، یکی از مسائل اصلی در تحلیل های رایانه ای متون فارسی است و پردازش متون رایانه ای فارسی را با مشکلاتی روبرو کرده است ، از جمله این مشکلات ، شناسایی واژه های ناشناخته در متن و مشکلات خط فارسی می باشد .
برای برچسب زنی ، سیستمهای متفاوتی با الگوریتمهای متفاوت وجود دارد ، از جمله این سیستمها ، سیستم برچسب زن گیت (gate )می باشد که در این پژوهش ، به بررسی برچسب زنی و مشکلات مربوط به آن پرداخته می شود . الگوریتم بکار رفته در این سیستم الگوریتم هپل (Hepple ) می باشد که ترکیبی از دو رویکرد آماری و قاعده بنیاد است . در سیستمهای برچسب زنی از پیکره های برچسب گذاری شده استفاده می شود . دراین سیستم ، از پیکره برچسب گذاری شده بی جن خان که تقریبا شامل دو میلیون و پانصد هزار واژه و 550 برچسب می باشد، استفاده شده است . قابل ذکر می باشد که مجموعه برچسب زیاد ، برچسب زنی را با مشکل مواجه می کند ، به همین دلیل در این پژوهش از 40 مجموعه برچسب کاهش یافته از 550 برچسب بی جن خان استفاده شده است .
دراین سیستم ، برچسب زنی روی متون استاندارد از روزنامه همشهری صورت گرفته است و سعی بر این است که در این متون ، مشکلات مربوط به تحلیل رایانه ای متون فارسی حل شود . نتیجه ارزیابی و دقت سیستم دراین متون 97 درصد می باشد . هدف بعدی این است که سیستم درمورد متون غیر استاندارد نیز به نتیجه مطلوبی برسد . دقت سیستم برای این متون 92 در صد می باشد که در مقایسه با متون استاندارد ، دقت مطلوبی است .
کلیدواژه : برچسب زنی،نماد خوانی،واژه های ناشناخته،خط فارسی،الگوریتم قاعده بنیاد،الگوریتم آماری
کتابخانه تخصصی ادبیات آستان قدس رضوی
سازندگان:
منابع:
کتابخانه تخصصی ادبیات آستان قدس رضوی
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.