بررسی و تحلیل سیر تحول تحقیقات ادبی در ایران
۱۳۹۴-۰۷-۲۲
یکی از عوامل تأثیر گذار در کیفیت آفرینش‌های ادبی در دوره معاصر، پژوهش‌های گوناگونی است


بررسی و تحلیل سیر تحول تحقیقات ادبی در ایران

نگارش : حسام ضیایی؛ 1386

شماره ثبت : 5831615
چکیده

یکی از عوامل تأثیر گذار در کیفیت آفرینش‌های ادبی در دوره معاصر، پژوهش‌های گوناگونی است که محققان در زمینه ادبیات و آثار ادب فارسی به انجام رسانده‌اند. پژوهش‌های ادبی با روش و فرم جدید از دهه اول 1300 شمسی در ایران رواج یافت و با تاسیس دانشگاه‌ها در ایران رونق بیشتری گرفت و پس از آشنایی دانشجویان ایرانی با مراکز علمی سایر کشورها و آثار محققان خارجی، روشمند تر و اندک اندک بر کمیت و کیفیت آن‌ها افزوده شد تا جایی که امروزه تحقیقات ادبی در ایران از گسترده‌ترین حوزه های پژوهشی به شمار می‌رود.

هدف از نوشتار ، بررسی و تحلیل سیر تحول تحقیقات ادبی در ایران در محدوده سال‌های 1300 تا 1350 هجری شمسی است. کثرت و تنوع تحقیقات ادبی از نوع جدید در این دوره، ضرورت مطالعه تحولات ادب پژوهی و شناسایی زمینه‌ها و عوامل تأثیر گذار بر آن را ایجاب می‌کند. دوره پنجاه ساله مذکور در این مقاله به سه مقطع تقسیم شده و محققان برجسته هر مقطع گزینش و آثارشان مورد بررسی قرار گرفته است.

بعد از بررسی عناوین 440 کتاب ، معلوم شد که (( متن پژوهی)) مهم‌ترین دغدغه محققان ادبی در این نیم قرن بوده است. اما بیشترین آثار منتشر شده در دوره‌ی اول (1300تا 1320) و در دوره‌ی دوم (1320تا 1332) از نوع تصحیح نسخه و در مقطع سوم (1332تا 1350) از نوع ترجمه است.

پژوهشگران ادبی در نیم قرن مورد نظر ، پس از چاپ متن‌های منقح از آثار ادب فارسی با رویکرد های گوناگون از جمله توصیفی، تحلیلی، انتقادی، تاریخی و ... به تحقیق درباره‌ی آن‌ها پرداخته‌اند و گام به گام ظرفیت‌های جدیدی را در فهم ، تفسیر و نقد متون ادبی کشف کرده‌اند.

واژگان کلیدی : پژوهش،ادبیات فارسی، روش تحقیق، تصحیح نسخه
این پایایان نامه در کتابخانه تخصصی ادبیات موجود است.

سازندگان:
منابع:
کتابخانه تخصصی ادبیات آستان قدس رضوی
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.