مفهوم زمان و معنای واژه های آن در زبان فارسی
۱۳۹۴-۰۸-۱۷
این رساله تحقیقی است در خصوص مفهوم زمان و معنای واژه ها ی آن در زبان فارسی از دیدگاه زبانشناسان , فیلسوفان و حکما است .
مفهوم زمان و معنای واژه های آن در زبان فارسی
استاد راهنما: ا.د غازی لعیبی شویل
نگارش: انور عباس مجید حیدر الوائلی
دانشگاه بغداد؛ دانشکده زبانها گروه زبان و ادبیات فارسی؛ 2015
شماره ثبت: 5843701
چکیده به زبان فارسی
این رساله تحقیقی است در خصوص مفهوم زمان و معنای واژه ها ی آن در زبان فارسی از دیدگاه زبانشناسان , فیلسوفان و حکما است . این موضوع بررسی دارای اهمیت ویژه ایست , آن را از یک طرف اهتمام ویژهای , به مفهوم زمان که بعنوان یکی از مهمترین مسائل فکری بشر از قدمی تا به حال می دهد , به طوری که آنها را نه تنها به عنوان مسائلی در فلسفه محض در آورده که در عصرحاضر , به عنوان یکی از ÷یچیده ترین مسائل مبادی متافیزیکی علوم نوین درعرصه فلسفه علم مطرح نموده است . این مطالعه , علاوه بر انیکه سعی دارد , حد الامکان به تبعیین این نظریات از نظرگاه فیلسوفان درچهار چوب زبان فارسی و ابعاد معنایی آن , با استفاده از آثار ایشان یا نقطه نظرات مفسرین مهم آنها بپردازد , آنها همچنین برای رسیدگی به برخی از مسائل اشاره می کند. این مطالعه , هم شامل برخی مسائل و جزتیات مطرح در ساختار نظریات و هم شامل تطبیق های کلی با نظر گاهی فراگیرتر می باشد. محتوای این رساله به تبیین و طرح ملزومات و مقدمات , پیش فرض ها , استدلال ها ودیگر مسائل مرتبط با نظریه زمان و مفهوم آن اختصاص یافته است . و از جانب دیگر این مطالعه و بررسی برمیگردد به اصول زبانی در چاچوب معناشناسی برای واژه های زمانی که درآورده ازیکی از مهمترین کتابها به زبان فارسی نوشته است .
همچنین باید بیان کنم که مطالعه و بررسی این موضوع , مطالعه زبانی صرف و خالص بر اساس روش تحلیلی توصیفی در چارچوب نظریه حوزه های معنایی است .
این رساله شامل سه فصل و هر فصل دو قسمت و هر قسمت شامل مجموعه مباحث مطرح شده در این سه فصل به قرار زیر می باشد :
در آغاز این رساله به درآمد شروع کردم و آن شامل دو مبحث است , مبحث اول درباره ء زمان در زبان و اصطلاح , بینش اساطیری و مفهوم زمان در بینش اساطیری , اما مبحث دوم بعنوان زمان ذاتی و موضوعی مورد بحث قرار گرفته است .
اما فصل اول شمامل دو قسمت قسمت اول زیر عنوان ) بینش تمدنهای باستان و معاصر به زمان ) و آن شامل هفت مبحث است , مبحث اول پیرامون بینش ایران باستان به زمان , مبحث دوم درباره بینش هند به زمان , مبحث سوم درباره بینش چین به زمان , مبحث چهارم پیرامون بینش یونان باستان و قرون وسطی به زمان , مبحث پنجم پیرامون بینش تمدن فلاسفه غربی معاصر به زمان , مبحث ششم درباره رابطه زمان به حرکت و مبحث هفتم درباره نظرات متفاوت فلاسفه به حقیقت زمان و حدوث و قدم عالم ارائه گردیده است . اما قسمت دوم زیر عنوان (بینش ادیان و مذاهب به زمان ) و آن شامل پنج مبحث است , مبحث اول درباره بینش یهود و مسیحیت به زمان , مبحث دوم درباره زمان در قرآن کریم , مبحث سوم پیرامون زمان در احادیث پیامبر وآل بیت (ص) , مبحث چهارم پیرامون امام مهدی (عج) و زمان و مبحث پنجم پیرامون بینش حکمت اسلامی به زمان پرداخته شده است .
اما فصل دوم شامل سه قسمت , قسمت اول زیر عنوان (واژه های فارسی مخصوص به زمان ) و آن شامل دو مبحث است , مبحث اول درباره نگاه اجمالی به مفاهیم الفاظ زمان از لحاظ دستوری و مبحث دوم پیرامون (واژه های فارسی مخصوص به زمان) روزه ها مورد بحث قرار گرفته است . اما قسمت دوم نیز زیر عنوان (واژه های فارسی مخصوص به زمان ) و آن شامل پنج مبحث است . مبحث اول درباره واژه های فارسی مخصوص به زمان وصف عمر انسان , مشبحث دوم درباره واژه های فارسی مخصوص به زمان بیکرانه و زمان آخرت , مبحث سوم پیرامون واژه های فارسی مخصوص بهزمان ماه ها , مبحث چهارم پیرامون واژه های فارسی مخصوص به زمان سال ها , اما مبحث پنجم درباره وازه های فارسی مخصوص بهزمان گوناگون و وصف حیوان و مختصات آن و هفته ها اثبات رسیده است . اما قمیت سوم زیرعنوان (واژه های عربی دخیل وغیر عربی مخصوص به زمان ) و آن شامل هفت مبحث است , مبحث اول پیرامون واژه های عربی دخیل مخصوص به زمان روزها , مبحث دوم پیرامون واژه های عربی دخیل مخصوص به زمان بیکرانه مبحث سوم درباره واژههای عربی دخیل مخصوص به زمان گوناگون , مبحث چهارم درباره واژه های عربی دخیل مخصوص به زمان ماه ها , مبحث پنجم پیرامون واژه های عربی دخیل مخصوص به زمان وصف عمر انسان , مبحث ششم درباره واژه های عربی مخصوص به زمان سال ها و وصصف حیوان وخصوصیات آن , اما مبحث هفتم درباره واژه های سریانی , رومی , یونانی , مسیحی , عبری , فرانسوی , هندی , ترکی , لاتینی و قبطی ارائه گردیده است .
اما فصل سوم شامل دو قسمت ، قسمت اول زیر عنوان ( دگرگونی های صوتی و معنایی و اثر آنها در واژه های زمان) و آن از یک در آمد و دو مبحث تشکیل می دهد، مبحث اول درباره دگرگونی های صوتی و و اثر آنها در واژه های زمان، اما مبحث دوم پیرامون دگرگونی های معنایی و اثر آنها در واژه های زمان بیان گردید است. اما قسمت دوم و آن شامل یک موضوع درباره ازمنه فعل و ویژگیهای آنها در زبان فارسی مورد بحث قرار گرفته است.
و در آخر به صفحه نتیجه گیری و خلاصه به زبان های عربی و فارسی و انگلیسی و منابع و مآخذ این رساله انجام می دهد.
و در پایان از خداوند متعال خواهشمندم که این رساله را مورد قبول پژوهشگران گردد و بویژه کسانی که در بحث و بررسی مقایسه ای در هر دو زبان عربی و فارسی هستند.
این پایان نامه در کتابخانه تخصصی ادبیات آستان قدس رضوی موجود می باشد.
سازندگان:
منابع:
کتابخانه تخصصی ادبیات آستان قدس رضوی
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.