بررسی تطبیقی غزلیات حضرت امام (ره) با غزلیات حافظ
۱۳۹۴-۰۷-۲۰
هدف از پژوهش راگامی هرچند کوتاه به سوی معرفی شخصیت حضرت امام از بعد عرفانی به عنوان الگویی ازیک انسان وارسته و سالک پیوسته
 بررسی تطبیقی غزلیات حضرت امام (ره) با غزلیات حافظ
عابدی کارشک، زهرا (پایان نامه)
شماره ثبت : 5831759
عنـوان:  بررسی تطبیقی غزلیات حضرت امام (ره) با غزلیات حافظ
این پایان نامه به معرفی مجمل شخصیت بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران خمینی کبیر از جنبه ی شعر عرفانی پرداخته شده است. با توجه به این که تمام ابعاد شخصیتی امام در پرتو بعد عرفانی ایشان متجلی می شود نجواهای عاشقانه ی ایشان در قالب غزلیات موضوع این پژوهش قرار گرفته است. هدف از پژوهش گامی هرچند کوتاه به سوی معرفی شخصیت حضرت امام از بعد عرفانی به عنوان الگویی ازیک انسان وارسته و سالک پیوسته به حضرت حق می‌داند که از طریق بررسی غزلیات ایشان که گویای زمزمه‌های خلوت معظم له می‌باشد.
حضرت لسان الغیب حافظ شیرازی در بسیاری از عرفانی مشربان و ذوق اندیشان پس از خود تاثیر مستقیم یا غیرمستقیم داشته و حضرت امام نیز از عارفان و سالکان عصر خویش هم از اندیشه های حافظ متاثر و ملهم بوده اند. تجلی این الهامات معنوی و تاثرات ذوقی در دیوان ایشان کاملا مشهود می باشد. در این پژوهش بررسی تطبیقی غزلیات حافظ و امام در قلمرو عشق به قدر میسور در دو بخش گردآوری شده است. روش پژوهش تطبیقی و پژوهش کتابخانه‌ای بوده است.
در بخش اول قالبهای شعر عرفانی، تعریف عشق و مراتب و اقسام آن و عشق در قرآن، احادیث، ادعیه ها و عرفان و تصوف و جایگاه عشق در غزلیات امام و حافظ بررسی و وجوه بارز افتراق و اشتراک را برمی‌شمارد. در بخش دوم برکات، ویژگیها، موانع عشق و اینکه  عاشق کیست بررسی  و با سخنی از معشوق و ویژگیهای او پژوهش پایان می پذیرد. چکیده ی پژوهش به فارسی و انگلیسی، منابع و ماخذ صفحات پایانی اختصاص یافته به این پایان نامه می باشد.
این پایان نامه در کتابخانه تخصصی ادبیات آستان قدس رضوی موجود است.
سازندگان:
منابع:
کتابخانه تخصصی ادبیات آستان قدس رضوی
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.