به بهانه‌ی زادروز منوچهر بدیعی
۱۳۹۸-۰۱-۱۵
منوچهربدیعی مترجم و دوست هم‌روزگار ماست. بدیعی دوستی باذوق و شوخ‌طبع است که آثار مختلفی را به فارسی ترجمه کرده است.

نوشتاری به بهانه‌ی زادروز منوچهر بدیعی

به بهانه‌ی چهاردهم فروردین ماه هشتادمین زادروز منوچهر بدیعی، علی اصغر محمدخانی یادداشتی را منتشر کرده است.

در متن یادداشت این نویسنده که در اختیار ایسنا قرار گرفته آمده است:«چهاردهم فروردین هشتادمین سالروز تولد
منوچهربدیعی مترجم و دوست هم‌روزگار ماست. بدیعی دوستی باذوق و شوخ‌طبع است که آثار مختلفی را به فارسی ترجمه کرده است. پاره‌ای از سالهای عمرش را وقف ترجمۀ آثار جیمزجویس بویژه اولیس کرد که امکان انتشار آن فراهم نشد اما کتاب" چهره مرد هنرمند در جوانی" با ترجمۀ او برگزیده جایزه کتاب سال شد. علاقه بدیعی به پیوند ادبیات و فلسفه سبب شد که مقالاتی را در این حوزه ترجمه و در مجلۀ ارغنون و .... کتاب ماه ادبیات و فلسفه منتشر کند. محضر بدیعی نیز گرم و آموزنده است. همیشه چاشنی ملایمی از طنز در گفتارش احساس می‌شود و همین نکته به هم‌نشینی با او لطف و جاذبه‌ای خاص می‌بخشد. درست است که گاهی در برخوردها با مدعیان و خودپسندان رفتار او نوعی سردی و غرور نشان می‌دهد اما با چاشنی لبخند و گرمی و دلنوازی و شفقت و مهربانی و صراحت لهجه پی می‌بریم که به دنبال راهنمایی و عیان ساختن حقیقت است و ادبیات و زندگی با راستی و صداقت برای او اهمیت  فراوان دارد.
بدیعی دوستی ۶۰ ساله با ابوالحسن نجفی داشت و با برخی از اصحاب جنگ اصفهان دوستی او ادامه دارد. نجفی را برادر بزرگ خود می‌دانست. نظم و انضباط نجفی را سرمشق خود قرار داده است. درآخرین نشستی که باحضور نجفی برای نقد و بررسی کتاب " آری و نه به رمان نو" درسال ۱۳۹۳ درشهرکتاب برگزارشد بحث‌های بسیار جدی دراین باره مطرح شد و این که چرا بدیعی به سراغ ترجمۀ آثارآلن رب گریه مانند" ژلوزی"،" درتودرتو" و" آری ونه به رمان نو" رفته است. هم‌سخنی با بدیعی و خواندن آثار او گواه است برصراحت گفتار او  و دقت در ترجمه و نوشتار.
آثاری همچون" جاده فلاندر" کلودسیمون،"آدم اول " آلبرکامو،" ژان باروا" روژه مارتن دوگار و آثارآلن رب گریه و سینکلر لویس وجیمزجویس پنجره‌ای است برای نشان دادن دنیای ادبی که او برگزیده است تا خواننده را در لذتی که خود می‌برد شریک سازد.
سالروز تولد منوچهر بدیعی را تبریک می‌گوییم و آرزوی سلامتی و شادی و انتشار کتاب‌های جدید برای او داریم.»

سازندگان:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.