بزرگداشت شهید سیدمرتضی آوینی و روز هنر انقلاب اسلامی
۱۳۹۸-۰۱-۲۲
مراسم بزرگداشت شهید سیدمرتضی آوینی و روز هنر انقلاب اسلامی در کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی
در مراسم بزرگداشت شهید آوینی که در سالروز شهادت او برگزار شد، از ویژگی‌های قلم منحصربه‌فرد او تجلیل شد.
به گزارش روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان ‌قدس‌ رضوی، هادی عرفان در مراسم بزرگداشت شهید سیدمرتضی آوینی و روز هنر انقلاب اسلامی که در کتابخانۀ مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد، آوینی را یکی از مصادیق تحول صددرصدیِ یک فرد در دوران پس از انقلاب دانست. وی با بیان اینکه آوینی پس از انقلاب، سه سال روزه گرفت، اظهار داشت: آوینی اگر شهید آوینی شد، فقط یک قدم از سلوکش، این روزۀ سه ساله بود. این مدرس معماری و هنرهای اسلامی دانشگاه، سیدمرتضی آوینی را شخصیتی چند وجهی دانست و گفت: از ویژگی‌های قلم او نثر بی تکلف و در عین حال، تصویرساز است. وی افزود: قلم آوینی گاهی شبیه جلال می‌شود و گاهی شبیه دکتر شریعتی است و این تلفیق قلمی، کار او را منحصربه‌فرد کرده است.
عرفان، استفادۀ خوب از آیات قرآن کریم و همچنین تکنیک جان‌بخشی را از دیگر ویژگی‌های آثار آوینی برشمرد و اضافه کرد: آوینی در نثرش ناگهان تغییر زاویۀ دید می‌دهد و در برخی قسمت‌ها نیز لحنش شبیه وصیت‌نامۀ شهدا است و از زبان شهدا روایتگری می‌کند و این تنوع قلمی، فوق‌العاده است.
وی با بیان اینکه 18 اثر از شهید آوینی به جا مانده است، کتاب «توسعه و مبانی تمدن غرب»ِ او را بهترین کتاب غرب‌شناسی لقب داد و گفت: شهیدآوینی در این اثر، مفاهیم سنگین را با بیانی سلیس و روان مطرح کرده است و این از ویژگی‌های جالب توجه قلم اوست. عرفان، غفلت از آثار سیدشهیدان اهل قلم را امری مذموم دانست و گفت: اینکه ما تنها به سراغ شهدای عملیاتی می‌رویم و از شهدای فکری غفلت می‌کنیم، از نقایص کار ماست.
سازندگان:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.