سی و پنجمین نشست ادبی خوانش متون کهن، در چهارمین سال برگزاری سلسله نشستهای ادبی خوانش متون کهن
۱۳۹۸-۰۳-۳۰
اهمیت زبان فارسی در نگاه رهبر معظم انقلاب و مروری بر شعر شاعران دوزبانه و فارسی سرا موضوع برگزاری نشست ادبی خرداد ماه قرار گرفت. این نشست ادبی ساعت 10 تا 12 چهارشنبه 29 خرداد 1398 در کتابخانه تخصصی ادبیات، با حضور اساتید و محققان و دوستداران ادبیات پارسی برگزار شد.

اهمیت زبان فارسی در نگاه رهبر معظم انقلاب و مروری بر شعر شاعران دوزبانه و فارسی سرا موضوع برگزاری نشست ادبی خرداد ماه قرار گرفت. این نشست ادبی ساعت 10 تا 12 چهارشنبه 29 خرداد 1398 در  کتابخانه تخصصی ادبیات، با حضور اساتید و محققان و دوستداران ادبیات پارسی برگزار شد. کمالی پور کتابدار کارشناس و مجری این برنامه ضمن خیرمقدم به شرکت کنندگان، به رسم معمول به معرفی کتاب متناسب با نشست پرداخت. وی مطالبی از کتاب رنج رايگان (خاطرات، فرهنگي و اجتماعي دکتر حسين خطيبي) و نیز کتاب امين زبان و ادب پارسي: راهکارهاي علمي و عملي حضرت آيت‌الله العظمي خامنه‌اي (مدظله‌العالي) رهبر معظم انقلاب اسلامي درباره‌ي پويايي و گسترش زبان و ادبيات فارسي. کمالی پور بیان نمود.
سلسله نشستهای خوانش متون کهن در چهارمین سال برگزاری خود به خوانش حکایاتی از شاهنامه فردوسی رسیده است.
مطالب کتاب رنج رايگان:
 فردوسی  نه همان کسی است که از نظر حماسه سرایی در ایران نظیر ندارد، بلکه در میان حماسه سرایان بزرگ جهان هم در طراز اول قرار گرفته است. کمک به احیای زبان پارسی و بسط و توسعه آن خدمتی است که نه قبل و نه بعد از او هیچ شاعر و نویسنده ایرانی به ادبیات فارسی نکرده است، زیرا فردوسی زمانی به شاعری پرداخت که زبان فارسی لهجه ای بیش نبود و هنوز قدرت بیان مفاهیم و معانی مشکل ادبی و شعری نداشت!از حیث لغات نیز محدود بود زیرا فردوسی زمانی نظم شاهنامه را آغاز کرد که شعر فارسی دوران کودکی خود را می پیمود! فردوسی با قدرت و ابتکار و نیروی شاعری، هم زبان فارسی را قوی کرد و هم به آن لغات و ترکیب و تعبیر بخشید و هم راه را برای ادوار بعد برای خلق آثار هنری توسط شاعران و دوست داران ادبیات و زبان فارسی باز کرد.
مطالب کتاب امين زبان و ادب پارسي:
پرداختن به زبان فارسی... جزو فرائض انقلابی ما است.
جزو فرائض اسلامی ما است، یک چیز تجملاتی و تشریفاتی نیست. 25/3/1367
این کتاب تقدیم شده است به:
علامه، دکتر سیدجعفر شهیدی؛ بزرگ مردی که بیشد از نیم سده درخت پرشاخسار عمرش از زبان و ادبیات فارسی پرتوهای پر از مهر آموختن و آموزاندن را فرا گرفت و با همین شیدایی، عارفانه سر بر بستر خاک نهاد.
به نقل از سیدعلی موسوی گرمارودی در کتاب: ساختار و مهندسی کتاب «امین زبان و ادب پارسی» عالمانه و دارای انسجام جمع الاطرافی است. کتاب آنقدر مطالب متنوع در هفت فصل در خود به همراه داشته است که بی‌هیچ شائبه و مبالغه می‌شود آن را یک دانشنامه کوچک در موضوع زبان و ادب فارسی به شمار آورد.
این شاعر افزود: مولف کتاب در هر کجا که لازم دیده برای استناد مطالب خود، اصل شعر و یا موضوعی که مورد اشاره رهبر انقلاب اسلامی بوده را کامل و تمام بیان کرده است.
درباره توانمندی زبان فارسی در اثر می خوانیم:
اگر فردوسی حکیم، دلاوری ایرانیان جسور را در دل داستانهایی ستوار ریخت و از منش پارسیان غیور دفاع کرد، بدین زبان بود؛ اگر بیهقی تاریخش را به این زبان نوشت و هجویری نیز مصفای تصوف اسلامی را بدین جویبار سپرد، هم آن دلیل تواند بود و هم این برهان که از روانی واژه‌ها و ترکیبهای پارسی در روایی‍گری خبر داشتند؛ و سنایی با عرفانش، نظامی با پنج گنجش، عطار و استعاره‌های پرندگانش، مولوی و مثنوی و دیوان کبیرش، سعدی و غزلهایش همراه با بوستان و گلستانش، حافظ اندیشه‌های ناب با ایهام و کنایه‌هایش و بسیاری دیگر از جامی تا صائب و قائم‌مقام و عشقی و بهار و رهی و حمیدی، و در این روزگار صفارزاده و محدثی و حسینی و آذریزدی و امین‌پور و سبزواری و قزوه و ... اگر بدین زبان گفتند و سرودند و نوشتند، بر این بنیاد دیرسال بوده است که از ساحری این زبان در انتقال مفاهیم، آهنگ نرمخو و جویباری آن، تراش خوردگی واژگانش و بسی دیگر از توانمندی‌های آن، بخوبی آگاه بوده‌اند.
کمالی پور در هر نشست ادبی شرکت کنندگان را به خوانش کتب ارزشمند که متناسب با موضوع نشست باشد دعوت می نماید. کتبی با دو ویژگی خواندنی و پرمحتوا و کاربردی بودن اطلاعات نهفته در کتاب.
در ادامه  سخنرانی استاد کرامتی مقدم در سی و پنجمین نشست ادبی خوانش متون کهن، در چهارمین سال برگزاری سلسله نشستهای ادبی خوانش متون کهن، با خوانش شعر: چون شکر، سروده دکتر شاهین سپنتا که شاخسار زبان پارسی اش،همزبانی و همدلی مردم فلات پهناور ایران را زمزمه گر است، آغاز شد.
شیرین و،چون گوهر زبان پارسی ست
فارسی،فرهنگی و آیین و نشان پارسی ست
آنچه از توفان و از باران نمی یابد گزند
کاخٍ فردوسی،خدایٍ شاعران پارسی ست
بر سر یاران افغان و بلوچ آذری
شاخ پُر بارِ زبانِ پرتوان پارسی ست
وحدت کرد و لر و تاجیک در ایران زمین
از زبان مشترک با دومان پارسی ست
گرچه گوید همدلی از همزبانی خوشتر است
این زبان حبل المتین همدلان پارسی ست
این زبان مادری همچون نشانی از پدر
خار چشم ناتوان دشمنان پارسی ست
واژگانش در هجوم گویش بیگانگان
پاسدار گویش گویندگان پارسی ست
در بهارستان میهن،صد نگارستان بپاست
جای جای خاک پایش بوستان پارسی ست
چون سه رنگ پرچمِ سبز و سپید و سرخِ ما
جایگاهش قلب مردان و زنانِ پارسی ست
خانه ی ایرانیان پاینده و جاوید باد
تا که جاویدان زبان جاودان پارسی ست
کرامتی مقدم ضمن سپاس از شرکت کنندگان همیشگی نشست ادبی خوانش متون کهن که زینت برنامه هستند سخنان زیبایی درباره زبان فارسی این دغدغه مقام معظم رهبری بیان نمود.
ایشان زبان فارسی را از عوامل اصلی پیوند ایرانیان دانست. زبان علاوه بر ایجاد ارتباط، تاثیر بسزایی در ارتقای روابط انسانی دارد و نسلهای مختلف را با هم پیوند می دهد و مانند یک آیینه عواطف و احساسات یک ملت را برای دیگران انعکاس می دهد و در این آیینه انسان دوستی، خدمت به همنوعان، صلح طلبی، آزادی، ایجاد هم‎حسی، توافق بین انسانها از فواید زبان بیان شد. زبان ملی این قابلیت را داراست که اختلافات فرقه‌ای و مذهبی و حتی چالشهای سیاسی را به حداقل برساند و به این جهت، جوامع پیشرفته امروزی به تقویت زبان بها می دهند.
نویسندگان و شاعران بیش از هر کس در این امر سهیم اند و با جادوی شگفت کلمات، قادرند کوه مشکلات را کاه جلوه دهند و از بار مشکلات کم کرده و با کمرنگ جلوه دادن اختلافات، التیام بخش دردها باشند و ایجاد همدلی و همبستگی ملی را در یک ملت ایجاد کنند.
نقش دولتمردان و سیاستمردان در توجه به شاعران و هنرمندان تاثیر بسزایی دارد. در این مسئله هر چه به غنای زبان و ادب ملی توجه شود، نتایج بهتری به دست می آید و در این باره یکی از شاعران معاصر می‎گوید:
 پیوند هر کشوری هست از زبان
زبان در تن ملک باشد روان
زبان بین اعضای یک ملت مانند روح و روان به شمار می آید، به دلیل اهمیتی که دارد و بدون زبان حیات بشر به خطر می افتد و اگر نعمت زبان را نداشته باشیم، هیچ پیوند و ارتباطی با هم ممکن نیست و از بین رفتن زبان ملی را قطع ارتباط با یکدیگر می دانند و هر چه زبان قویتر باشد ارتباط ما با پیشینیان و همعصران در سایر سرزمینها بیشتر می شود و بالعکس.
در دوره کنونی، ارتباطات گسترده و شبکههای ارتباطی بین ملل مختلف، باید راهکار علمی و سنجیده بدون افراط و تفریط، برای کاربرد زبان فارسی در تعاملات بین المللی ایجاد کنیم.
پژمان بختیاری از شاعران معاصر:
گر آگاهی از دوره ی باستان       شوی خود بر این گفته همداستان
زبان است مایه‎ی برازندگی           برازندگی میوه‎ی زندگی
زبان است پیوند هم کشوران        درود خدا بر زبان پروران
که در اینجا شاعر بر زبان پروران و پرورندگان زبان فارسی درود و سلامی از جانب خدای می‌رساند.
حقیقت انکار ناپذیر خدمات زبان به ملت و بزرگترین خدمت زبان به جوامع انسانی قابل توجه است. زبان پدیده ای زنده و در عین حیات و زندگی به سوی کمال در حرکت است و اگر رشد کند جوامع را به سوی رشد و پیشرفت می‌برذ.
نکته دیگر اگر زبان را از طریق شاعران و نویسندگانجاودانه کنیم، جاودانگی خودمان تضمین شده است. و اینجاست که شاعر معاصر فرخی یزدی در غزلی درباره زبان و آزادی و مسائل اجتماعی و سیاسی گفته:
 در دفتر زمانه افتاد نامش از قلم
هر ملتی که مردم صاحب قلم نداشت
ملتی که زبان پویاتر و تواناتری دارد، خودش هم تواناتر است و ارتباط متقابلی است بین زبان و جاودانگی یک ملت.
هر چه زبان تقویت شود، رشد یک ملت بیشتر است و از علتهای ماندگاری زبان فارسی ما تاکید شاعران و نویسندگان برای تثبیت زبان فارسی است. شاهنامه فردوسی، مثنوی مولوی، گلستان سعدی، دیوان حافظ و صدها اثر در زبان و ادب فارسی از نسلهای گذشته تاکنون نشانگر پایدار ماندن زبان فارسی تاکنون است و اگر شیرینی و جذابیت زبان فارسی در این آثار نبود، این زبان هم مثل خیلی زبانها و لهجه های دیگر از بین رفته بود.
دکتر کیمی نوری ناکومارا، استاد دانشگاه تاکوشار ژاپن، در یکی از سخنرانی هایش در سمینار نگارش فارسی در ایران، می گوید: خیلی خوشوقتم که می توانم با شما به پارسی صحبت کنم که از شیرین ترین زبانهای زنده دنیاست و اظهار تاسف می کند که برای ما ژاپنی ها خجالت آور است که فهم ما درباره فرهنگ و زبان فارسی کم است و ما آنطور که باید با فارسی آشنا نشده ایم.
مسئله بعدی که قابل توجه است اینکه زبان، سبب وحدت و ایجاد همدلی است و کلید استقلال و جاودانگی ملت زبان ملی است. در دین اسلام برای وحدت و همبستگی قرآن و نماز و اصطلاحات اساسی دین به زبان عربی شکل گرفته و یکی از هدفهای اصلی ملتهای اسلامی در سایه یک زبان واحد به یگانگی رسیدن ا ست و حفظ اتحاد و زبان مشترک لازم است. از شاخصه های اصلی ملت زبان مشترک است و ملل اسلامی به دلیل زبان مشترک دارای اتحاد می شوند.
زبان یک عامل اساسی و مشترک در اتحاد هر ملتی از جمله ملت ماست.
مثال شعری مولانا درباره مشکلات ناشی از نداشتن یک زبان واحد بسیار قابل توجه است و برای همدلی ایجاد کردن زبان واحد و مشترک لازمست.
اگر زبان مشترک نباشد، آن اتفاق که در حکایتی در مثنوی افتاد و چهار نفر پولی به دستشان رسید و خواستند خوراکی بخرند ولی چون یک کرد و یک ترک و یک فارس و یک رومی بودند که هر کدام به زبان خودشان و بدون زبان مشترک گفتگو کردند دچار اختلاف و درگیری شدند هر چند همگی یک منظور داشتند.
چار کس را داد مردی یک درم یعنی چهار نفر پولی به دست آوردند
آن یکی گفت این بانگوری دهم
و فارس زبان گفت انگور بخریم
آن یکی دیگر عرب بد گفت لا
من عنب خواهم نه انگور ای دغا
عرب زبان عنب خواست
آن یکی ترکی بد و گفت این بنم
من نمی‌خواهم عنب خواهم ازم
ترک زبان ازوم یا به ترکی انگور خواست
آن یکی رومی بگفت این قیل را
ترک کن خواهیم استافیل را
رومی زبان هم به رومی انگور خواست
در تنازع آن نفر جنگی شدند
که ز سر نامها غافل بدند
هر جند خواسته مشترکی داشتند ولی چون زبان واحدی نداشتند، دچار اختلاف و تفرقه شدند. چون نمی توانستند خواسته شان را برای هم بیان کنند.
مشت بر هم می‌زدند از ابلهی
پر بدند از جهل و از دانش تهی
چون زبان هم را نمی دانستند، دعوا می کردند. پس در سایه زبان واحد، ایجاد همدلی ممکن است.
در ضرب المثلهای ما همدلی و یکپارچگی بیان شده و قابل تامل است. مثلا حرف همه یکی باشد کنایه از اتحاد است.
روی حرف خود بودن کنایه از مقاومت و پایداری است.
روی حرف کسی حساب باز کردن، کنایه از اعتماد است.  
حرف کسی را خریدن کنایه از ارزش قائل شدن است و در سایه ضرب المثلها، همدلی و اتحاد، ارزش وجودی قائل شدن ونکات مهم دیگر زبانی استخراج می شود.

بخش دوم سخنرانی استاد کرامتی مقدم، اشاره به توجه و تاکید رهبر انقلاب به زبان فارسی و این دغدغه مهم ایشان بود. دکتر کرامتی مقدم کتاب امین زبان و ادب پارسی که مجموعه رهنمودهای رهبر معظم درباره حفظ و گسترش زبان فارسی است و هفت فصل می باشد را درباره حفظ و ترویج و نگهداری زبان از هر آلودگی در جامعه امروز بشری و جلوگیری از نابودی این زبان را کتابی مفید دانستند.
نقش سیاستمداران و دولتمردان در حفظ زبان، توجه هنرمندان و شاعران به زبان ملی می تواند موجب و تضمینی بر استحکام زبان باشد.
رهبر انقلاب توجه ویژه به رشد و اعتلای زبان فارسی داشته و همیشه و در هر جا در حضور شاعران و هنرمندان به این مسئله تاکید نموده اند.
زبان فارسی یک زبان زنده و شیرین و گسترده است و خصوصیات خاص زبانشناسی را داراست و بین زبانهای مختلف منحصر به فرد شده است و در شعر شاعران و نوشته نویسندگان انعکاس خوبی داشته است.
عبیدرجب، شاعر فرامرزی، درستایش زبان فارسی در شعر اشاراتی زیبا نموده است.
لفظی که از لطافت آن جان کند حضور
رقصد زبان به سازش و آید به دیده نور
لفظی که اعتقاد من است و مرا وجود
لفظی که پیش هر سخنم آورد سجود
نکته دیگر درباره زبان فارسی، دایره گسترده لغات آن است و کمتر مفهومی می توان یافت که زبان فارسی واژه ای برای آن نداشته باشد و این از پیچیدگی زبان فارسی است. برای هرگونه اندیشه ای واژه ای دارد و هرگز واژه کم نمی آید.
زبان فارسی با حدود 1200 سال ذخیره فرهنگی به غیر از پیشینه تاریخی، آثار علمی و ادبی و اندیشه های علمی و ادبی به جا مانده ایرانیان به خوبی در شعر شاعران انعکاس یافته است.
حمیدرضا محمودزاده شاعر جوان زرندی سروده:
صدهزاران آفتاب و صدهزاران ماهتاب
می درخشد در میان آسمان فارسی
یعنی کمتر نکته‎ای است که درباره آن در شعر شاعران ما سروده‎ای وجود نداشته باشد.
سایه ی پر برکت این لفظ شیرن کم مباد
از سر ایران و از همسایگان فارسی
می شنیدم شاعر می گفت در مُلک ادب
پادشاهانند گویا شاعران فارسی
من ولی می گویم اصلاً هر که شاعر می شود
شعر باید گفته باشد با زبان فارسی
و شعر شاعران زبان فارسی مملو از حکمت و علم و نجوم و فلسفه و اعتقادات دینی و زمینه های مختلف موضوعی و ارزشی است و کمتر نمونه‎ای است که شاهد و مثالش در دیوان شاعران نباشد.
برجسته‎ترین اثری که مقام معظم رهبری خیلی تاکید نموده‎اند و درباره شیرینی و جزالت زبان فارسی به آن اشاره نموده اند، شاهنامه فردوسی است. که بارها نام بردند.
عبید رجب می گوید:
زیب از بنفشه دارد و از نازبوی
صافی ز چشمه جوید و شوخی ز آب جوی
این شاعر تاجیک به توانمندی زبان اشاره می کند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی، پیوسته به قدمت هزارساله داستان سرایی تاریخی در شاهنامه اشاره می کنند. شخصیتهای شاهنامه مثل تهمینه انعکاس خوبی در شعر شاعران دارد:
زن اگر تهمینه باشد مرد اگر چون تهمتن
پس سلام من به مردان و زنان فارسی
شخصیتهای شاهنامه انعکاسی از زنان و مردان ایرانی است. نماینده بارز ایرانیان اند.
سعی در حفظ زبان از واژه های بیگانه و گرته برداری ها به زبان فارسی همواره از جانب رهبر مورد تاکید  واقع شده است.
رهبری تاکید دارند چون زبان فارسی از گذشته تاکنون نفوذ داشته و در سراسر دنیا کسانی را داریم که به فارسی تکلم می کنند پس وظیفه داریم که پاسداشت این زبان را رعایت کنیم.
از خلیج فارس تا هند و تا چین می رود
موجهای بر سر دریا روان فارسی
یا در شعری از حافظ
شکرشکن شوند همه طوطیان هند
زین قند فارسی که به بنگاله می رود
که منظور شاعر، نشان نفوذ زبان فارسی در اطراف و اکناف عالم است
دکتر کرامتی مقدم گفت: چون دشمنان ایران و ایرانیان و زبان فارسی در تلاشند تا استقلال فارسی و ایرانیان را با  حمله به زبان بگیرند باید هوشیار بود.
عبید رجب می گوید:
هر دم به روی من گوید عدوی من،
کاین شیوه دری تو چون دود می رود
نابود می شود
باور نمی کنم
باور نمی کنم
باور نمی کنم
من زنده و زبان من چون دود می رود
وی می گوید، تا زنده ام اجازه نابودی زبانم را به بیگانگان نمی دهم.
در ادامه یکی از نکات مورد تاکید مقام معظم رهبری حامل و رسانه بودن پیام انقلاب به زبان فارسی مورد سخن قرار گرفت.
اینکه اگر خواستید انقلاب را صادر کنید، بهترین رسانه رسانه زبان پارسی است.
این مسئله در شعر شاعران اشاره شده که:
کابل و تهران و تبریز و بخارا و خجند
جمله ملک توست تا بلخ و نشابور و هرات
همه سرزمین زبان فارسی محسوب می‎شود و در دنیای امروز رسالت ما بیشتر است. این دغدغه که زمانی زبان شیرین فارسی تا هند و چین و دیگر سرزمینها گسترش داشته است!
یک زمان آفاق عالم را نوردیدیم باز
باش تا بار دگر گردد زبان فارسی
انعکاس گسترش زبان در شعر هویداست و این زبان علم شدن فارسی و تولید علم در نظر رهبری که هر کس خواست از علم ما بهره ببرد ناچار باشد فارسی بیاموزد و توجه به تولید اندیشه و فکر و علم ظرفیت کم نظیر زبان فارسی از گذشته  تاکنون را تقویت و بیشتر توجه نماییم.
زنده باد هر کس سخن می گوید از لفظ دری
آفرین بر هر که باشد پاسبان فارسی
نکته درباره زبان فارسی و شیرینی و عذوبت آن بسیار است و درباره دغدغه های دیگر رهبر درباره زبان فارسی باز سخن بسیار که جلسه دیگری نیازست.

حیران مشو عدو سرسان مشو عدو
کان عشق پاک بر دلپرور جهان
ماند همی جوان
تا هست عالمی تا هست آدمی
عشق ما به زبان فارسی ماندگار خواهد ماند همانطور که مقام معظم رهبری در سخنان اخیر اشاره کردند:
من عاشق زبان فارسی هستم و افتخار و عشق من به فارسی بسیارست. دررابطه با اندیشه های رهبر درباره جایگاه ادبیات فارسی هم مجالی برای گفتگو می طلبد.
صاحبنظران ادیب اعتراف می کنند مقام معظم رهبری از اندیشمندان زبان فارسی هستند.
قسمت دیگری از نشست ادبی خردادماه، خوانش شعر شهریار درباره امام رضا علیه‎السلام با شروع سخن توسط آقای محبعلی پور محقق مهمان نشست ادبی بود.
دل‌ها که آرزوی امام رضا کنند
گویا زیارت علی مرتضی کنند
در حسرت طواف تو‌ای آشیان قدس
دل‌های پر شکسته، چه پر‌ها که وا کنند
آنجا طلای گنبد و گلدسته کیمیاست
وز کیمیای آن مس قلبت طلا کنند
یک کاروان شوق به سودای مشهدند
کان صحن را به شور و نوا نینوا کنند
چاوش اگر به اهل قبور این صلا دهند
خیزند مردگان و قیامت به پا کنند
ما را جواب کرده طبیبان و می‌رویم
آنجا که درد‌ها به دعایی دوا کنند
فرض است این زیارت و باید ادا به وقت
اهل خدا فریضه نشاید قضا کنند؟
با واصلان ذوق و صفا گو خدای‌را
با خستگان عشق و وفا هم دعا کنند
بیگانه را کجا خبر از لذت حضور
این‌ها حکایتی است که با آشنا کنند

سودای اهل بیت دهد سود عاقبت
سوداگران، معامله گو با خدا کنند
زان لعل و خط بیار، نباتی و مصحفی
تا اهل دل مصالحه با ماسوا کنند
با دوست عرضه کن تو تقاضای شهریار
بگذار ذشمنان همه روی و ریا کنند
بررسی بوطیقای شعر شاعران دوزبانه با تکیه بر شعر شهریار به عنوان شاعر بزرگ دوزبانه در تاریخ ادبیات ایران محور سخن آقای محبعلی پور قرار گرفت.
اینکه شاعران دوزبانه نظیر صائب تبریزی، خاقانی، شهریار و پروین اعتصامی با وجود دوزبانه بودن در اعتلای زبان فارسی خوش درخشیدند و در مضمون و معانی به خلق شعر و هنرآفرینی پرداختند بررسی شد.
شهریار شاعری دوزبانه که موجب معرفی زبان فارسی به مردمان فراسوی ایران زمین شد. شهریار در 14 سالگی کتاب مطول که یک کتاب بلاغی پرمایه می باشد را برای خود خلاصه برداری نمود. نگاه ویژه به آرایه های ادبی در شعر او قابل توجه است.
شهریار همان خدمت را که فردوسی در شاهنامه به زبان فارسی نمود در شعر ترکی با منظومه حیدربابا به زبان ترکی نمود. قابلیتهای ادبی این زبان در حیدربابایه قابل تامل است. جناس پردازی در شعر فارسی شهریار مشهودست.
بوطیقا یا شعرشناسی و مباحث زبانی و نحوی، از زمان ارسطو مطرح بوده و نظریه شعر و شعرشناسی و شناخت ساختار ادبی همواره مورد توجه واقع شده است.
بوطیقای شعر شاعران دوزبانه و تاثیر آن در اعتلای شعر فارسی از سه منظر لایه جمال شناسی، مشخصات نحوی و ایدئولوژی و جهان بینی شاعر توسط محبعلی پور  بیان شد.
مضمون پردازبودن شاعران دوزبانه، استفاده از امکانات دوزبان توسط شاعر موضوعی قابل بحث و بررسی عنوان شد.    
دکتر جعفر عشقی، استاد دیگر ادبیات فارسی در این نشست امکانات بلاغی یک زبان و ساختار و چارچوب در شعر شاعران دوزبانه و مضمون آفرینی در شعر شاعرانی نظیر خاقانی و نظامی با اندیشه قوی و اشتراک مفهوم و تصویر و بهره بردن از ظرفیتهای دو زبان این شاعران را نکته ای قابل پرداخت به صورت تخصصی تر دانست.
دکتر عشقی بحث مطرح شده توسط آقای محبعلی پور را مقدمه بررسی ساختار  و امکانات یک زبان و مضمون آفرینی و بهره بردن شاعران دوزبانه از ویژگیهای بلاغی زبان، شاعران مضمون آفرین مثل خاقانی و نظامی و صائب تبریزی و شهریار و ظرفیتهای شعری زبانهای شعری آنان در خلق شاهکارهای ادبی این شاعران دانست.
مضمون پردازان شهره در ادب پارسی و امکانات زبانی آنان و نقش آنان در گسترش و اعتلای زبان فارسی مبحثی دلنشین بود که در این نشست ادبی به دلیل کمبود وقت نشست به یک جلسه دیگر موکول شد.
خوانش شعری از حسن دلبری توسط دکتر کرامتی مقدم مقدمه‎ای برای شروع خوانش متن این نشست ادبی توسط شرکت کنندگان قرار گرفت.
اینجا طلسم گنج خدایی، شکسته باش
پابوس لحظه‌های رضایی، شکسته باش
در کوهسار گنبد و گلدسته‌های او
حالی بپیچ و مثل صدایی شکسته باش
وقتی به گریه می‌گذری در رواق‌ها
سهم تمام آینه‌هایی، شکسته باش
هر پاره‌ات در آینه‌ای سیر می‌کند
یعنی اگر مسافر مایی شکسته باش
اینجا درستی همگان در شکستگی است
تا از شکستگی به در آیی شکسته باش
در انحنای روشن ایوان، کنایتی است
یعنی اگرچه غرق طلایی، شکسته باش
آن‌جا شکستی و طلبیدند و آمدی
اینجا که در مقام فنایی، شکسته باش
خوانش ابیات منتخب با عنوان ای زبان پارسی - سرودهٔ شادروان حسین خطیبی نوری توسط حاضران نشست ادامه برنامه بود.
یادآور می‎شود، سی و پنجمین نشست ادبی خوانش متون کهن در ادامه سلسله نشستهای ادبی خوانش متون کهن در چهارمین سال برگزاری این برنامه با حضور استادکرامتی مقدم و اساتید دیگر زبان و ادبیات فارسی هر ماه برگزار می شود.
با آرزوی دیدار شما در نشستهای ادبی آینده خوانش متون کهن، که معمولا در یکی از روزهای هر ماه از 25 تا 31 هرماه شمسی اطلاع‏رسانی و برگزار می شود.

با تقدیم احترام
کتابخانه تخصصی ادبیات

 

 

سازندگان:
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

نظرسنجی

نظر شما در مورد مطالب این وب سایت چیست؟

انتخاب‌ها

تصاویر شاعران

This block is broken or missing. You may be missing content or you might need to enable the original module.