قدیمی‌ترین مصحف قرآن متعلق به دوره ایلخانی در کتابخانه وزیری یزد رونمایی شد
۱۳۹۸-۰۴-۰۶
قدیمی‌ترین مصحف قرآن متعلق به دوره ایلخانی در کتابخانه وزیری یزد رونمایی شد
قدیمی‌ترین مصحف قرآن متعلق به دوره ایلخانی در کتابخانه وزیری یزد رونمایی شد
اولین سه‌شنبه فرهنگی کتابخانه و موزه وزیری یزد با رونمایی از قدیمی‌ترین مصحف قرآن کتابخانه کتابت شده توسط جلال جعفری از شاگردان یاقوت مستعصمی در سال 712ق متعلق به دوره ایلخانی برگزار شد.

 

جمال‌الدین عزیزی شهردار یزد در این جلسه با تأکید بر لزوم معرفی سرمایه‌های معنوی یزد به شهروندان، عنوان کرد: رونمایی دوباره از فرهنگ دیرینه این دیار که رو به فراموشی است می‌تواند بار دیگر مردم را برای مطالعه گذشته و اصالت خود تشویق کند.
احمد زارع عضو هیئت علمی گروه علوم قرآنی دانشگاه میبد نیز در مراسم رونمایی از قدیمی‌ترین و نفیس‌ترین مصحف کتابخانه وزیری به مبحث مصحف‌شناسی این قرآن پرداخت و بیان داشت: در هزار سال قبل دانش کتابه‌القرآن و یا مصحف‌نگاری رونق فراوانی داشته است. این دانش در یک دوران شکوفایی خاصی داشته اما بعداً دچار رکود شده است.
وی آگاهی و تخصص را لازمه مصحف‌نگاری قرآنی عنوان کرد و گفت: اگر بخواهیم این علم را فرا بگیریم باید ده‌ها علم دیگر مانند علوم پایه در خط، انتخاب اوراق مناسب و طراحی تعداد صفحات را آموزش ببینیم.
وی همچنین دانش‌های تخصصی نظیر دانش قرائت، مباحث وقف و ابتدا، دانش رسم قرآن، دانش تحزیب قرآن، دانش تعلیم قرآن، دانش اسماء‌السور، دانش نظم قرآن، حاشیه‌نویسی، حواشی تفسیری و گونه‌شناسی مصاحف را از دیگر علوم لازم برای مصحف‌نگاری عنوان کرد.
گفتنی است کتابخانه و موزه وزیری یزد هم‌راستا با سیاست‌های سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در برگزاری سه‌شنبه‌های فرهنگی و رونمایی از نفایس گنجینه رضوی، اولین سه‌شنبه فرهنگی خود را 4 تیر ماه با حضور مدیران ارشد این شهر در محل کتابخانه و موزه وزیری یزد برگزار کرد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید