کتاب جیبی؛ کتابخانه همراه
۱۴۰۱-۰۵-۱۸
گذری بر كتابخانه تخصصی کتاب های جیبی آيت‌الله حاج شيخ هاشم قزويني(ره)، وابسته به آستان قدس رضوی
کتاب جیبی؛ کتابخانه همراه
فضایی باز با نورگیر متعادل که محیطی گرم و دلنشین را برای مطالعه کتاب فراهم می‌کند. با انبوهی از کتاب‌های کوچک مواجه می‌شویم که سایز آن به جیب تمام لباس‌ها می‌خورد.

کتابخانه تخصصی کتاب‌های جیبی در کتابخانه آیت‌الله حاج شیخ هاشم قزوینی (ره) که با 54 هزار و 486 کتاب جیبی، به‌عنوان بزرگ‌ترین مجموعه کتاب‌های جیبی کشور شناخته می‌شود، مکانی است که از آن سخن می‌گوییم.
از کتاب جیبی باغبانی، کتاب‌های روانشناسی تک موضوعی، گزیده معرفی و وصیتنامه شهدا تا کتاب‌های چالز دیکنز، مارک توین که هر کدام از کودکان دهه شصتی مطالعه تعدادی از آثارشان را در حافظه کودکی خود دارند و با انیمیشن‌های آن خاطره بازی کرده‌اند.
اینجا حتی برای قضّات و وکلا هم کتاب جیبی دارد. برای علاقه‌مندان به زبان‌های لاتین و حتی کنکوری‌ها که حوصله حمل کتاب‌های بزرگ تست را ندارند. کسانی که می‌خواهند تاریخ اسلام را مطالعه و یا با تاریخ سرزمین خود آشنا شوند.
هر کجا و در هر زمانی فرصتی برای نشستن و استراحت دست داد، کتاب جیبی خودنمایی می کند تا برای آرامش ذهن آن را تورق کنی.
از افتتاح تا امروز
کتابخانه آیت‌الله حاج شیخ هاشم قزوینی در سال 1369 و به همت آستان قدس رضوی در منطقه‌ کم‌برخوردار بلوار مصلی مشهد و در ساختمانی دو طبقه افتتاح شد.
با توجه به استقبال گسترده بانوان از این کتابخانه، واحد شماره دو این کتابخانه نیز در سال 1385 ساخته شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت. این کتابخانه هم‌اکنون در دو ساختمان مجزا در مشهد به آدرس بلوار مصلی 25، محمدآباد 5 ویژه بانوان و انتهای مصلی 27، محمدآباد 7 ویژۀ آقایان به عموم علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی خدمات ارائه می‌دهد؛ دو کتابخانه‌ایی که حالا تالار کتاب‌های جیبی آن، زبان‌زد شده است.
تالاری برای کتاب‌های جیبی
تالار کتاب‌های همراه (جیبی)، مجموعه‌ای منحصر‌به‌فرد در این کتابخانه است که در سال 1394 و در دو واحد مجزای بانوان و آقایان افتتاح شده و در این سال‌ها با استقبال چشمگیر مراجعان همراه بوده است.
حجم و قطع کوچک کتاب‌های همراه و امکان مطالعه راحت این منابع در هر زمان و مکان، باعث شده است بسیاری از اهالی مطالعه نسبت به آن گرایش داشته باشند.
امکان امانت گرفتن این منابع برای اعضای سایر کتابخانه‌های آستان قدس رضوی وجود دارد و علاوه بر آن، سازمان‌های مختلف هم می‌توانند در قالب امانت سازمانی و ضوابط آن، فرصت بهره‌مندی کارکنان خود از گنجینه کتاب‌های جیبی کتابخانه حاج شيخ هاشم قزويني(ره) را فراهم کنند.
یکصد هزار منبع، 28 هزار عضو
البته این کتابخانه علاوه بر ویژگی منحصربه‌فرد خود و داشتن گنجینه‌ای از کتاب‌های جیبی و منابع کتابخانه‌ای، امکانات دیگری هم دارد.
در کنار کتاب‌های همراه، بیش از 94 هزار جلد کتاب چاپی و قریب به 11 هزار منبع دیداری-‌شنیداری در کتابخانۀ آيت‌الله حاج شيخ هاشم قزويني موجود است که با این منابع به 27 هزار و 808 عضو خدمات ارائه می‌دهد.
اعضا می‌توانند از فضاهایی نظیر تالار مطالعه قفسه‌باز، تالار مرجع، تالار مطالعه آزاد، تالار نوجوانان، بخش منابع دیداری و شنیداری، بخش امانت کتاب و ایستگاه کودک استفاده کنند.
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید