وقف کتاب؛ یادگاری از نیکان
۱۴۰۱-۰۸-۰۹
گذری برموقوفات کتابخانه آیت الله جلیلی کرمانشاه
وقف کتاب؛ یادگاری از نیکان
وقف کتاب یکی از رایج‌ترین نوع وقف در میان مسلمانان است که این نوع وقف پایه و اساس شکل گیری بسیاری از کتابخانه های مسلمانان در دوره های تاریخی مختلف از جمله کتابخانه های آستان قدس رضوی است.

كتابخانه آیت الله جلیلی کرمانشاه نیز یکی از کتابخانه های وابسته به آستان قدس رضوی است که به مدد بزرگی از روحانیان این شهر با وقف گنجینه ای عظیم از منابع مطالعاتی پا گرفت.
این کتابخانه در شهريور ماه سال 1380 با 2 تالار مطالعه خانمها و آقايان در زميني با زيربناي 150 متر مربع افتتاح شد و با موافقت واقف و بودجه شهرداری کرمانشاه ساختمان جدید کتابخانه در سال 1390 در دو طبقه مجزا برای استفاده بانوان و آقایان در محوطه کتابخانه به بهره¬برداری رسید و فضایی به وسعت 500 متر شامل  سه سالن مطالعه و مخزن خواهران و دو سالن مطالعه و مخزن آقايان را در اختیار کتاب دوستان قرار داد.
 وقف 6 هزار جلد کتاب
مرحوم آیت¬الله جلیلی در سال ۱۳۴۹ هجری شمسی کتابخانه خود را مشتمل بر ۳۳۶ نسخه کتاب خطی و حدود 6 هزار نسخه کتاب چاپی وقف آستان قدس رضوی کرد. هدف معظم له از تشكيل كتابخانه فراهم آوردن شرايط لازم برای استفاده همگان از كتاب بود. ايشان سعي مي¬كردند به هر طريق ممكن كتاب-هايشان را برای استفاده مفيد و سازنده در اختيار عموم قرار دهند.
نسخ خطی نفیس
کتابخانه آیت الله جلیلی دارای 458 نسخه کتاب خطی است که به دلیل عدم وجود فضای مناسب به صورت امانی در مشهد نگهداری می¬شود. فهرست کتب خطی کتابخانه آیت الله جلیلی  در سال 1383 در یک جلد تهیه و توسط سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به چاپ رسید.
«منهاج الطالبین» اثر محی الدین یحیی بن شرف نووی متوفی 677 ق. در موضوع فقه و به زبان عربی، «الوافی» اثر ملا محسن فیض کاشانی تالیف شده به تاریخ 1076 در موضوع اخبار، «ذکری الشیعه( فی احکام الشریعه)» اثر شهید اول محمد بن مکی عاملی به زبان عربی در فقه امامیه، «المطالع السعیده» عبدالرحمان بن¬ابی¬بکر سیوطی به زبان عربی در صرف و نحو تاریخ تالیف 909 ق.، «بحار الانوار»اثر علامه مجلسی در موضوع اخبار و «انیس اللبیب فی کشف معضلات التهذیب» اثر محمد صالح بن عبدالرحمان به زبان عربی در موضوع منطق نیز از جمله نسخ نفیس خطی است که در این کتابخانه موجود بوده است.
بهره مندی بیش از 9 هزار عضو از منابع کتابخانه
كتابخانه آیت¬الله جلیل از لحاظ موقعيت جغرافيايي در مركز شهر در منطقه 3 شهرداري، واقع در خيابان جليلي، ميدان جليلي، كوچه حسينيه آيت ا.. جليلي قرار دارد و زير نظر معاونت امور كتابخانه¬هاي وابسته به آستان قدس رضوي به مخاطبان خود خدمات ارائه می¬دهد.
در حال حاضر اين كتابخانه نزديك به 9450 عضو دارد كه  اقشار مختلف جامعه اعم از دانش¬آموز، دانشجو و اساتید حوزه و دانشگاه از بیش از31 هزار منبع مطالعاتی و 458 نسخه خطی کتابخانه بهره مند می شوند.
این کتابخانه دارای بخش¬های مختلف از جمله تالار مطالعه قفسه باز، تالار مطالعه آزاد، واحد امانت منابع چاپی، واحد مرجع، واحد مطبوعات و خدمات اینترنت ویژه آقایان و بانوان است.
توسعه فعالیت های  فرهنگی در فضای مطالعاتی کتابخانه
کامران شیروانی؛ مسئول امور کتابخانه آیت¬الله جلیلی کرمانشاه، فضای مطالعاتی کتابخانه را مکانی مناسب برای فعالیت¬های فرهنگی توصیف کرده و به برنامه¬های متعدد فرهنگی که در این مجموعه انجام می شود اشاره دارد.
وی به ایجاد نمایشگاه کتاب، اینفوگرافی، موشن گرافی، تولید پوستر و بنر، زنگ کتاب، تولید محتوا و ...توسط کتابداران این کتابخانه در مناسبت های مختلف مذهبی و ملی در فضای مجازی اشاره دارد که در سال گذشته به دلیل تعطیلی های متناوب کتابخانه به آن اقدام شده است.
شیروانی همچنین اجرای طرح پیک کتاب رضوی در ایام وضعیت قرمز کرونا اشاره دارد که به دلیل تعطیلی خدمات حضوری کتابخانه منابع مورد نیاز اعضا از طریق پیک موتوری برای درخواست کنندگان ارسال می شود.
معرفی کتاب های موجود در کتابخانه، تازه های نشر، کتابهای پر خواننده، برگزاری کلاس های کنکوری زبان انگلیسی به صورت مجازی، برگزاری کلاس های مشاوره و کلاس های هنری و آموزشی درسی و غیر درسی، برگزاری مسابقات کتابخوانی، نقاشی و سایر مسابقات علمی و فرهنگی به صورت حضوری و مجازی نیز از دیگر اقدامات فرهنگی این کتابخانه بود که وی بدان اشاره دارد.
گذری بر زندگینامه واقف
آیت‌الله حاج شیخ عبدالجلیل جلیلی فرزند مرحوم آیت‌الله شیخ محمدهادی جلیلی (کرمانشاهی) ازروحانیان معروف و خوش‌نام کرمانشاه بود.
ایشان پس از چهارده سال تحصیل در دارالعلم قم برای استفاده از آرا و نظرات بزرگان و علمای نجف الغری به مدت شش سال از محضر آیت الله حکیم، آیت الله خویی، آیت الله میرزا باقر زنجانی و استاد علامه آیت الله شیخ حسین حلی بهره گرفت و از طرف علما و اساتید نجف به اخذ جواز اجتهاد نائل آمد. وی در سال 1377 شمسی سرپرستی حوزه علمیه کرمانشاه را بر عهده گرفت و با تاسیس موسسات خیریه خدمات زیادی به مردم کرمانشاه تقدیم کرد.
گفتنی است کتابخانه آیت الله جلیلی کرمانشاه همه روزه بجز ایام تعطیل از ساعت 15/7 الی 35/19 به علاقمندان کتاب و کتابخوانی خدمات ارائه می¬دهد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید