۱۳۹۴-۰۲-۰۵
تغییری بزرگ در اینترنت و وب در راه است
خبر خوش برای همه وب گرد ها در سراسر جهان این است که به زودی همه چیز در وب تغییر خواهد کرد و از هم اکنون خود را باید برای این تغییر بزرگ آماده کنند. امروز (چهار شنبه) اعلام شد که قرار است نسل بعدی پروتکل HTTP که بسیاری از مدتها انتظار آن را میکشیدند به واقعیت »
خبر خوش برای همه وب گرد ها در سراسر جهان این است که به زودی همه چیز در وب تغییر خواهد کرد و از هم اکنون خود را باید برای این تغییر بزرگ آماده کنند. امروز (چهار شنبه) اعلام شد که قرار است نسل بعدی پروتکل HTTP که بسیاری از مدتها انتظار آن را میکشیدند به واقعیت گره بخورد و به زودی وارد عمل شود.

به گزارش «تابناک» مارک ناتینگهام، دبیر کار گروه Internet Engineering Task Force (IETF) که در واقع کار گروه اصلی تعیین استانداردهای اینترنت است، اعلام کرده است که مشخصات و ویژگیهای HTTP 2.0 به شکل رسمی مورد تایید قرار گرفته است.

این تغییر در مسیر وب طی به عنوان بزرگترین تغییر طی ۱۶ سال گذشته در این حوزه ارزیابی میشود. توضیح آنکه HTTP یا Hypertext Transfer Protocol پروتکل ای شناخته شده است که در ابتدای بسیاری از آدرس های اینترنتی دیده میشود. این پروتکل ارتباط بین مرورگر یک کاربر و سروری که وب سایت بر وی آن قرار گرفته است را مدیریت و راهبری میکند. پروتکلی که توسط پدر اینترنت «تیم برنرز لی» پایه گذاری شده است.

اما HTTP/2 نسخه ای بروز شده و تکامل یافته از این پروتکل است ام از این جهت اهمیت دارد که یک تغییر بزرگ در اینترنت از سال ۱۹۹۹ به این سو است. بزرگترین تغییری که در مسیر اینترنت طی ۱۶ سال گذشته و از زمانی که اینترنت را به این شکل شناخته ایم، عنوان میشود:

 

پروتکل HTTP/2 چیست؟

اولین کاری که این پروتکل قرار است با اینترنت بکند، سریع تر ساختن آن است و به کاربران اجازه خواهد تا یک وب گردی بسیار سریع تر از حال حاضر داشته باشند. این پروتکل خود بر مبنای SPDY Protocol است که در سال ۲۰۹ از سوی گوگل معرفی شده و از زمان به بعد در بسیاری از تکنولوژی ها از جمله مرورگر گوگل کروم، فایرفاکس و IE بسیاری از وب سایت ها نظیر فیسبوک و همچنین برخی ابزارهای تحت وب به کار گرفته شده است:

این پروتکل برای سرعت بخشیدن به لود شدن صفحات وب و تجربه وب گردی کاربران طراحی شده. هر دو پروتکل SPDY و HTTP/2 از تکنولوژی های Header Field Compression و Multiplexing یا تسهیم استفاده میکنند تا به مرورگر اجازه دهند از طریق یک ارتباط چندین درخواست همزمان را به سرور انتقال دهد.

پروتکل HTTP/2 قرار نیست به کلی جایگرین HTTP که اکنون تقریبا تمام اینترنت به آن وابسته است شود، اما زمانی که در سطحی وسیع به کار گرفته شود، اینترنت را بسیار سریعتر و امن تر خواهد ساخت.

نکته دوم در همین موضوع امن ساختن اینترنت است. این پروتکل تغییر بزرگ دیگری را به اینترنت خواهد بخشید که آن رمزگذاری پیچیده و عمیق ارتباطات بین کاربر و سرور است. در ابتدا قرار بود از تکنولوژی رمزگذاری SSL یا TLS در HTTP/2 استفاده شود اما از آنجایی که دردسر های فراوانی برای برخی اپراتورهای شبکه برای سازگاری با استاندارد جدید ایجاد میکرد از این طرح صرف نظر شد.

اما توسعه دهندگان فایرفاکس و گوگل کروم اذعان کردند که تنها در صورتی از این پروتکل جدید پشتیبانی خواهند کرد که رمزگذاری را حمایت کند. در نتیجه این امر ناتینگهام اذعان کرده است وب سایت هایی که میخواهند از سرعت بالای اینترنت در این پروتکل برخوردار شوند باید از رمزگذاری TLS استفاده کنند.

در حال حاضر گوگل اعلام کرده است که در سال ۲۰۱۶ مرورگر گوگل کروم را با استانداردهای HTTP/2 مطابقت خواهد داد و فایرفاکس نیز بدون شک به همین ترتیب عمل خواهد کرد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید