۱۳۹۳-۰۷-۱۶
Android یا Chrome OS؟ مساله این است!
کمپانی گوگل را همه می‌شناسیم. این کمپانی تنها کمپانی بزرگی نیست که دو سیستم‌عامل دارد، اما تنها کمپانی‌ای است که دو سیستم‌عامل با رویکردهای متفاوت دارد. هر یک از سیستم‌عامل‌های Android و Chrome OS در همایش Google I/O یک روز کامل را به خود اختصاص دادند تا عطش علاقه‌ی برنامه‌نویسان را به تکنولوژی گوگل افزایش »
کمپانی گوگل را همه می‌شناسیم. این کمپانی تنها کمپانی بزرگی نیست که دو سیستم‌عامل دارد، اما تنها کمپانی‌ای است که دو سیستم‌عامل با رویکردهای متفاوت دارد. هر یک از سیستم‌عامل‌های Android و Chrome OS در همایش Google I/O یک روز کامل را به خود اختصاص دادند تا عطش علاقه‌ی برنامه‌نویسان را به تکنولوژی گوگل افزایش دهند.

در نسخه‌ی جدید Android 3.1 که برای تبلت‌ها بهینه‌سازی شده است یعنی همان نسخه Honeycomb ، گوگل در چندروز گذشته با افزودن قابلیت استفاده از کیبرد، میکروفن، دسته‌های بازی و خلاصه پشتیبانی هر وسیله‌ی دیگری که با USB و Bluetooth به دستگاه متصل می‌شود هر روز بیشتر و بیشتر فاصله‌ی خود را با امکانات سیستم‌های خانگی یا PC کمتر می‌کند.

اما خبرهای منتشر شده حاکی از آن است که سیستم‌عامل کاملا تحت وب گوگل یعنی Chrome OS به زودی روی لپ‌تاپ‌های Samsung و Acer وارد بازارهای جهانی خواهد شد. در سیستم‌عامل Chrome OS تمامی نرم‌افزارها روی سرورهای ابری گوگل (cloud computing) اجرا شده و کاربر نیازی به داشتن یک سیستم قدرتمند برای اجرای نرم‌افزارها ندارید زیرا تمام آنها روی سرورهای قدرتمند گوگل اجرا می‌شوند و شما برای استفاده از آنها فقط و فقط نیاز به یک اینترنت پرسرعت دارید.

درست است که گوگل با دو سیستم‌عامل مجزا وارد عرصه می‌شود و هرکدام از سیستم‌عامل‌ها مشخصات خاص خود را دارند و کاربران خاصی را به سوی خود جذب می‌کنند اما در این میان طبق گفته‌ی Sergey Brin یکی از موسسان گوگل، فقط یکی این دو سیستم‌عامل مسابقه را برده و برنده از این رقابت بیرون می‌آید.

سیستم‌عامل Chrome OS که یک سیستم‌عامل کاملا تحت وب می‌باشد تمامی اطلاعات را از روی اکانت گوگل شما دریافت کرده و شما به طور کامل روی سرورهای ابری فعالیت می‌کنید. حتی اگر لپ‌تاپ شما دزدیده شود اطلاعاتی را از دست نمی‌دهید چون چیزی روی کامپیوتر شما وجود ندارد. از طرفی با توجه به اجرای کامل نرم‌افزارها روی سرورهای گوگل، شما به سیستم قدرتمندی برای کار با Chrome OS نیاز ندارید. شما حتی می‌توانید لپ‌تاپ دوستانتان را قرض گرفته و با اکانت خود وارد سیستم‌عامل شوید. با این کار شما عملا محیط سیستم‌عامل خود را به طور کامل روی لپ‌تاپی دیگر فراخوانی می‌کنید و فرقی نمی‌کند که با لپ‌تاپ خودتان وارد می‌شوید یا دوستانتان. البته Chrome OS قابلیت‌هایی برای ذخیره موزیک و ویدیو و برخی اطلاعات روی دیسک سخت را به شما می‌دهد اما اطلاعات حساب شما همگی روی سرورهای گوگل ذخیره می‌شوند و شما هیچگاه نگران از دست دادن اطلاعاتتان نخواهید بود. از طرف دیگر سیستم‌عامل مبتنی بر موبایل/تبلت اندروید را پیش رو داریم که با توجه به پیشرفت آن در چندماه گذشته و به وجود آمدن برنامه‌های مختلف زیادی برای آن، و همچنین راحتی استفاده از آن ممکن است مشکلی را در انتخاب یکی از این دو سیستم‌عامل برای ما به وجود آورد.

کمپانی‌های بزرگ دیگری نیز وجود دارند که دو سیستم‌عامل به طور همزمان ارائه می‌دهند مانند مایکروسافت که هم Windows را دارد و هم Windows Phone یا شرکتی مانند Apple که هم Mac OS را دارد و هم iOS ولی چیزی که در این سیستم‌عامل‌ها وجود دارد، جدا بودن کارایی آنهاست. یکی از سیستم‌عامل‌ها همواره برای موبایل‌ها و یا تبلت‌ها استفاده می‌شود و دیگری برای کامپیوترهای شخصی. اما گوگل با امکاناتی که در سیستم‌عامل‌های خود ارائه می‌دهد، عملا ما را در یک دوراهی انتخاب قرار می‌دهد که انتخاب یکی از آن دو کمی سخت به نظر می‌رسد. هنوز لپ‌تاپی به طور رسمی با سیستم‌عامل Chrome OS وارد بازار نشده است و اولین لپ‌تاپ با این سیستم‌عامل در ۱۵ ژوئن وارد بازار میشود که تا آن زمان باید منتظر بمانیم تا سیستم‌عامل Chrome OS را بهتر بشناسیم.

در سیستم‌عامل Android سرورهای گوگل امری مهم را برای دسترسی شما به سرویس‌های Gmail, Google Docs و سایر برنامه‌های تحت وب ایفا میکنند اما سیستم‌عامل شما بر روی یک بستر سخت‌افزاری کار می‌کند و تحت موبایل شما است و اطلاعات شما تا وقتی که شما حتی به اینترنت دسترسی ندارید در موبایل یا تبلت شما باقی خواهد ماند در حالی که همین سرور‌های گوگل، لازمه‌ی کار با Chrome OS هستند به طوری که اگر شما به اینترنت دسترسی نداشته باشید، عملا یک جعبه‌ی لپ‌تاپ بی‌مصرف را در دست خود حمل می‌کنید. Sundar Pichai مدیر ارشد Chrome این دو سیستم‌عامل را اینگونه توصیف می‌کند"دو سیستم‌عامل، متفاوت، دو تجربه‌ی کاربری منحصربفرد". مسئله‌ی دیگری که می‌تواند جالب باشد درباره تلویزیون‌های گوگل است که وقتی تلویزیون‌های با سیستم گوگل با یک پردازنده‌ی اتمی کار می‌کنند چرا نتوان روی آنها Chrome OS نصب کرد؟ همانطور که گفته شد Chrome OS نیازی به سخت‌افزار قوی ندارد و فقط یک اینترنت پرسرعت می‌خواهد پس می‌توان امیدوار بود این سیستم‌عامل روی TVها نیز نصب و استفاده شود.

مسئله‌ی دیگری که در رقابت این دو سیستم‌عامل وجود دارد برنامه‌های آنهاست. آیا برنامه‌ای که شما برای سیستم‌عامل اندروید خود خریداری می‌کنید، دوباره باید برای Chrome OS خریداری شود؟ اینها همه و همه عواملی هستند که می‌توانند روی رقابت این دو سیستم‌عامل تاثیرگذار باشند اما گوگل نیز بیکار نمی‌نشیند. گوگل همواره با جذب علاقمندان برنامه‌نویسی به تکنولوژی‌های خود، یک گام از سایر رقبایش جلو بوده و اینبار نیز در همایش Google I/O همه‌ی برنامه‌نویسان را مشتاقانه به طرف خود دعوت کرد. الان وقت برنامه‌نویسان است که با نوشتن برنامه‌های جدید و تحت وب برای خود اسم و رسمی دست و پا کنند و دیگر نباید نگران توزیع و هزینه‌های متفرقه باشند چون این گوگل است که آنان را تبلیغ میکند.

هم اکنون کارایی‌های این دو سیستم‌عامل در استفاده از Android در موبایل‌ها و تبلت‌ها و استفاده از Chrome OS روی لپ‌تاپ‌ها و سیستم‌های خانگی است اما آیا شما وسوسه نمی‌شوید سیستم‌عامل Chrome OS را که نیاز به سخت‌افزار بالایی برای اجرای برنامه‌ها ندارد را روی تبلت خود امتحان کنید؟ تبلتی که ممکن است از نظر سخت‌افزاری شما را راضی نگاه ندارد و شما به سمت Chrome OS بروید. اصلا برای تبلت‌ها که سخت‌افزار قدرتمندی ندارند کدام گزینه مناسب‌تر است؟ البته در ایران نمی‌توان زیاد به سیستم‌عامل Chrome OS امیدوار بود چون سرعت اینترنت بالا در دسترس همگان نیست اما اگر به اینترنت پرسرعت دسترسی داشتید کدام را انتخاب می‌کردید؟ اندروید یا Chrome OS ؟

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید