۱۳۹۳-۱۱-۱۹
هنگام خریدلپ تاپ به چه نکاتی توجه شود؟
وقتی به یک فروشگاه لپ تاپ می روید و از فروشنده لیست قیمت می خواهید، احتمالا با تعداد زیادی مدل لپ تاپ مواجه می شوید که جلوی هر کدام تعداد زیادی خصوصیت و مشخصه درج شده است. پردازنده، حافظه اصلی، حجم هارددیسک، پردازنده گرافیکی، سیستم عامل، وزن، اندازه نمایشگر، پورت ها و حتی ذخیره کننده »
وقتی به یک فروشگاه لپ تاپ می روید و از فروشنده لیست قیمت می خواهید، احتمالا با تعداد زیادی مدل لپ تاپ مواجه می شوید که جلوی هر کدام تعداد زیادی خصوصیت و مشخصه درج شده است. پردازنده، حافظه اصلی، حجم هارددیسک، پردازنده گرافیکی، سیستم عامل، وزن، اندازه نمایشگر، پورت ها و حتی ذخیره کننده نوری جزو مهم ترین این خصیصه ها هستند که با آنها مواجه خواهید شد. اما این که کدام یک این خصیصه ها مهم بوده یا کدام آنها برای شما اهمیت بیشتری دارد، سوالی است که شاید خیلی کاربران پاسخ درست آن را نمی دانند اگر چنین چیزی باشد، انتخاب یک لپ تاپ مناسب از بین مدل های فراوان و متنوع کار بسیار دشواری خواهد بود. متاسفانه خیلی از کاربران بعد از خرید لپ تاپ، پس از مدتی به نوعی آن را مناسب کار و نیاز خود نمی دانند، در حالی که ممکن است پول زیادی هم بابت خرید آن داده باشند. قدرت پردازشی کم، عدم توانایی در اجرای بازی ها با سرعت مطلوب، کمبود فضا برای ذخیره سازی اطلاعات، وزن بالا یا مدت شارژ کم، مشکلاتی بوده که خیلی از کاربران پس از خرید لپ تاپ خود با آنها مواجه می شوند.

این مشکلات را قبل از خرید لپ تاپ، با یک انتخاب آگاهانه، درست و مطابق با نیاز، می توان بررسی کرد. برطرف کردن خیلی از این کمبودها، بسیار ساده است. به عنوان مثال با یک پیش بینی درست می توانید تشخیص دهید که به چه میزان فضای هارددیسک برای لپ تاپ خود نیاز دارید یا چه پورت هایی و حتی چه تعداد پورت های ورودی و خروجی باید روی لپ تاپ شما تعبیه شده باشد. پاسخ به این سوالات واقعا راحت است. در عوض ما در ادامه فاکتورهای مهم تر دیگری که برای تصمیم گیری در مورد آنها، ممکن است به اطلاعات بیشتری نیاز داشته باشید را باز خواهیم کرد. این فاکتورها به ترتیب پردازنده مرکزی، پردازنده گرافیکی، اندازه و وزن لپ تاپ است. مطمئن باشید با اطلاعاتی که درمورد این شاخص ها دریافت می کنید و با کمک اطلاعات درج شده در مشخصات فنی لپ تاپ خود، خیلی ساده می توانید مدل موردنیاز خود را انتخاب کنید. فراموش نکنید که هنگام انتخاب لپ تاپ، سلیقه هم تا حدود زیادی دخالت دارد. ممکن است چندین مدل مشابه را پیدا کنید که تفاوت چندانی از نظر سخت افزار و قدرت پردازشی نداشته باشند، در این مواقع، تنها سلیقه شما است که مشخص می کند کدام مدل را بردارید.

الف) اندازه صفحه نمایش و وزن

معمولا وزن لپ تاپ ها از ۱٫۵ کیلوگرم بالاتر است، اما لپ تاپ های خیلی کوچکی نیز با صفحه نمایش حدود ۴٫۳ اینچ و وزن ۵۰۰ گرم موجود اند که چه از نظر کارایی و چه از لحاظ قابلیت حمل، انعطاف پذیری بالایی به کاربران می دهند، البته قیمت آنها بالاتر و از حدود یک میلیون و ششصد تا بالای دو و نیم میلیون متغیر است. همچنین لپ تاپ های غول پیکری با وزن ۸ یا ۹ کیلوگرم نیز وجود دارند که آنها را Desktop Replacement  می نامند. این گونه لپ تاپ ها نیز دارای کارایی زیاد و همچنین قیمت نسبتا بالایی می باشند.

RAMب)

از آنجا که معمولا لپ تاپ ها نسبت به رایانه های رو میزی حافظه کمتری دارند و میزان حافظه اصلی بر سرعت و کارایی تاثیر مستقیم دارد، در هنگام خرید لپ تاپ باید به این فاکتور توجه کافی داشته باشید، همچنین لازم است بدانید که آیا در صورت نیاز، خودتان قادر به ارتقای رم هستید یا خیر.

ج) هارد

اگر می خواهید مقادیر زیادی عکس و فیلم در لپ تاپ نگهداری نمایید، به میزان ظرفیت هارد، دقت کنید.

د) CPU

برای مصارف معمولی، CPU با سرعت ۸۰۰ مگاهرتز کافی است، اما اگر می خواهید از لپ تاپ برای کارهای گرافیکی سنگین استفاده نمایید، به سرعتی بالاتر از ۲ گیگاهرتز نیازمندید.

ه) کارت گرافیک

برای افراد طراح که به نرم افزار های گرافیکی مثل Photoshop و یا بازیهای رایانه ای علاقه مندند، لپ تاپ های با کارت گرافیک اختصاصی نسبت به کارت گرافیک Onboard مناسب ترند.

ی) قیمت

لپ تاپ های ارزان، با قیمت زیر یک میلیون تومان، معمولا دارای پردازشگر تک هسته ای و صفحه نمایش ۱۵٫۴ اینچ بالا می باشند. لپ تاپ های حرفه ای تر که برای انجام کارهای گرافیکی مناسبند، دارای حافظه رم بالاتر و کارت گرافیک قوی تر بوده و قیمت آنها از یک میلیون و سیصد تا بالای ۴ میلیون متغیر است

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید