آیین نامه خدمات کتابخانه گویای رضوی
۱۳۹۴-۰۱-۲۵
آیین نامه خدمات کتابخانه گویای رضوی
ارایه خدمات کتابخانه ای به نابینایان و کم بینایان یکی از وظایف کتابخانه ها و کتابداران است. در عصری که حجم اطلاعات در جهان به سرعت افزایش می یابد، تلاش برای برطرف نمودن نیازهای اطلاعاتی این گروه به منظور پرهیز از عمیق تر شدن شکاف ناشی از محرومیت اطلاعاتی نابینایان و کم بینایان با دیگر افراد جامعه که از تعهدات حرفه کتابداری نسبت به گروههای خاص جامعه می باشد.
مقدمه
ارایه خدمات کتابخانه ای به نابینایان و کم بینایان یکی از وظایف کتابخانه ها و کتابداران است. در عصری که حجم اطلاعات در جهان به سرعت افزایش می یابد، تلاش برای برطرف نمودن نیازهای اطلاعاتی این گروه به منظور پرهیز از عمیق تر شدن شکاف ناشی از محرومیت اطلاعاتی نابینایان و کم بینایان با دیگر افراد جامعه که از تعهدات حرفه کتابداری نسبت به گروههای خاص جامعه می باشد. با توجه به پیشرفتهای حوزه فناوری اطلاعات و نظامهای اطلاع رسانی، امکان تهیه متون، اطلاعات و داده های کتابشناختی در انواع قالبهای جایگزین چاپ(بریل، گویا، چاپ درشت) فراهم شده است.
با توجه به کمبود امکانات مناسب در جامعه و محدودیت های نابینایان و کم بینایان در رفت و آمد و به منظور بهره مندی این قشر از امکانات حداقلی جامعه باعث شد سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با بهره مندی از جدید ترین امکانات موجود، در سال ۱۳۸۳ اقدام به راه اندازی کتابخانه گویای رضوی در جنب کتابخانه آیت الله حاج شیخ مجتبی قزوینی(ره) نماید تا با ارائه خدمات مناسب، زمینه رشد و شکوفایی استعدادهای نهفته نابینایان و کم بینایان را فراهم کند .
به منظور استفاده بهینه از امکانات موجود، فراهم آوری و سازماندهی منابع اطلاعاتی و اعمال رویه ای یکنواخت و هماهنگ در خدمات کتابخانه گویای رضوی، آیین نامه ذیل از سوی معاونت امور کتابخانه های وابسته تنظیم شده است.

فصل اول: تعاریف
نابینا: طبق تعریف بین‌المللی، نابینا کسی است که میزان دید او کمتر از یک دهم باشد.
کم بینا: کسی که میزان دید او بیشتر از یک دهم است و با استفاده از وسایل کمکی (عینک و دیگر موارد ) میزان دید او حداکثر به سه دهم برسد.
کتابخانه گویا: کتابخانه ای است که از مجموعه منابع اطلاعاتی، نرم افزار و شنیداری در قالب های مختلف تشکیل و به منظور ارائه خدمات اطلاعاتی، آموزشی و پژوهشی در اختیار نابینایان و کم بینایان قرار می گیرد.
تبصره ۱: شناسایی افراد نابینا یا کم بینا با معرفی از مراکز مربوط ( بهزیستی و … ) صورت می پذیرد.

فصل دوم: اهداف
کتابخانه گویای رضوی با فراهم آوری تجهیزات و منابع مورد نیاز نابینایان و کم بینایان اهداف ذیل را دنبال می کند:
گسترش فرهنگ مطالعه و ارتقای علم و دانش نابینایان و کم بینایان
رفع نیازهای اطلاعاتی نابینایان و کم بینایان
رشد استعداد ها و ارتقای سطح کیفی آموزش
فراهم آوری تسهیلات لازم برای دستیابی و دسترسی به منابع مطالعاتی، آموزشی و پژوهشی نابینایان و کم بینایان
ایجاد امکانات و شرایط مناسب برای پر کردن اوقات فراغت این قشر از جامعه

فصل سوم: شرایط عضویت
ماده۱. همه افراد نابینا و کم بینا می توانند با ارائه معرفی نامه از مراکز مربوط و تکمیل فرم عضویت به صورت حضوری و یا از طریق سایت کتابخانه گویا نسبت به عضویت رایگان در کتابخانه اقدام و از خدمات ارائه شده استفاده نمایند.

فصل چهارم: گستره و محدوده جغرافیایی خدمات
ماده۲٫ خدمات کتابخانه گویای رضوی مشمول همه اعضای نابینا و کم بینا در سراسر کشور می شود.
تبصره ۲: اعضایی که در محدوده شهر مقدس مشهد قرار دارند منابع صوتی و چاپی درخواستی شان از طریق کتابخانه سیار به درب منزل یا محل کارشان ارسال می گردد.
تبصره ۳: اعضایی که خارج از شهر مشهد مقدس هستند منابع صوتی درخواستی شان از طریق وب سایت کتابخانه گویا یا پست به محل اعلام شده ارسال می گردد.

فصل پنجم: منابع، هزینه و نحوه ارائه خدمات
ماده۳٫ منابع این کتابخانه شامل کتابهای صوتی در قالب‏های CASSETTE، DVD،CD وMP3 در موضوعات مختلف ( کمک آموزشی، علمی، فرهنگی، تاریخی، ادبی، سیاسی، اجتماعی و دیگر موضوعات)، کتابهای بریل و همچنین مجموعه ای از نرم افزارهای ویژه نابینایان می باشد.
ماده۴٫ کلیه خدمات اعم از عضویت، کپی و تکثیر منابع بر روی سی دی و فلش رایگان می باشد.
تبصره۴٫ در صورتی که اعضای کتابخانه گویا متقاضی دریافت کتاب چاپی باشند درخواست آنها توسط کتابخانه سیار از سایر بخشها و کتابخانه های سازمان تهیه و برای آنها ارسال خواهد شد.
ماده۵٫ با توجه به مشکل رفت و آمد اعضای کتابخانه گویا، این امکان فراهم شده تا اعضای خانواده عضو کتابخانه گویا از خدمات امانت بین کتابخانه ای ثامن نیز استفاده نمایند.

فصل ششم: خدمات و مقررات امانت منابع
ماده۶٫ عضو یا خانواده ایشان مجاز به دریافت و استفاده از منابع و همچنین سایر خدمات کتابخانه می باشد.
ماده۷٫ اعضا می توانند با مراجعه حضوری به کتابخانه یا به صورت غیرحضوری از طریق مراجعه به سایت کتابخانه گویای رضوی و یا به صورت تلفنی ( تلفن ۳۲۷۶۶۴۴۴ – 051 ) متابع اطلاعاتی درخواستی خود را سفارش دهند.
ماده۸٫ اعضا می توانند برای دریافت منابع چاپی به هریک از کتابخانه های وابسته سازمان در سراسر کشور مراجعه و از خدمات امانت بین کتابخانه ای ثامن استفاده نمایند.
ماده۹٫ در هر نوبت علاوه بر منابع صوتی براساس مدرک تحصیلی بین ۳ تا ۵ نسخه کتاب چاپی برای حداکثریک ماه امانت داده می شود.
تبصره۵٫ اعضای که دارای مدرک کارشناسی حداکثر تا ۳ نسخه، کارشناسی ارشد ۴ نسخه و اعضای دارای مدرک دکترا تا سقف ۵ نسخه، کتاب می توانند دریافت نمایند.
ماده ۱۰٫ در صورت مفقود شدن کارت عضویت، عضو موظف است برای جلو گیری از سوء استفاده دیگران ازکارت عضویت، پس از اطلاع به کتابخانه جهت صدور کارت المثنی بر اساس مقررات اقدام نماید.
تبصره۶٫ در صورت پیدا شدن کارتِ مفقود شده، فوراً به کتابخانه اطلاع داده شود.
ماده ۱۱٫ در صورت تاخیر در برگشت کتب چاپی امانتی، اعضاء علاوه بر محرومیت از امانت کتاب، جریمه نقدی طبق آیین نامه امانت کتاب نیز باید بپردازند.
ماده ۱۲٫ تشخیص اقدام در موارد پیش بینی نشده در آیین نامه به عهده معاونت امور کتابخانه های وابسته خواهد بود.
ماده۱۳٫ در صورت مفقود یا مخدوش شدن منابع امانت داده شده عضو موظف به جبران خسارت طبق نظر کارشناس سازمان کتابخانه ها خواهد بود.

فصل هفتم: اصلاح و بازنگری
هر گونه تغییر یا تجدید نظر در آیین نامه کتابخانه گویا با پیشنهاد معاونت امور کتابخانه های وابسته، پس از تایید ریاست محترم سازمان و تصویب هیات مدیره محترم سازمان امکان پذیر خواهد بود.

این آیین نامه در یک مقدمه، هفت فصل، ۱۳ ماده و ۶ تبصره در ………………… جلسه هیات مدیره محترم سازمان در مورخ ………………….. تصویب و لازم الاجرا می باشد.
افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید